Potez Litvanije razlog za objavljivanje rata? Zašto se digla tolika prašina zbog Kalinjingrada i koliko je ova oblast važna Rusiji

23.06.2022

07:14

1

Pojedini analitičari smatraju da bi Moskva mogla da tretira odluku Vilnjusa kao „casus belli“, dok Kremlj šalje ozbiljne preteće poruke

Potez Litvanije razlog za objavljivanje rata? Zašto se digla tolika prašina zbog Kalinjingrada i koliko je ova oblast važna Rusiji
kaljin copy - Copyright Profimedia/Pixabay

Litvanija je u subotu blokirala železnički tranzit određene ruske robe u Kalinjingradsku oblast. Vilnjus je ovaj potez obrazložio navodeći da je u pitanju roba koju je sankcionisala Evropska unija zbog sukoba u Ukrajini, te da stoga više ne može da prolazi kroz teritoriju bloka čak i ako putuje iz jednog dela Rusije u drugi.

Vest o zabrani objavio je u u video-snimku guverner regiona Anton Alikanov.

Na listi sankcija EU nalaze se ugalj, metali, građevinski materijali i napredna tehnologija, a Alikanov je saopštio da će zabrana obuhvatiti oko 50 odsto artikala koje Kalinjingrad uvozi.

Smešten između članica EU i NATO, Poljske i Litvanije, Kalinjingrad se snabdeva iz Rusije, železnicom i gasovodima preko Litvanije.

Ova enklava je mesto u kom se nalazi štab ruske Baltičke flote, a nju je Crvena armija preuzela od nacističke Nemačke u aprilu 1945. godine, a posle Drugog svetskog rata ustupljena je Sovjetskom Savezu.

Oštre reakcije iz Rusije

Povodom odluke Litvanije oglasili su se mnogi ruski zavničnici, među kojima je i Nikolaj Patrušev, predsednik ruskog Saveta bezbednosti.

- Naravno da će Rusija odgovoriti na neprijateljske akcije. Odgovarajuće mere su u toku i biće usvojene u bliskoj budućnosti - rekao je Patrušev novinarima tokom posete Kalinjingradu u utorak.

AP Photo/Alexander Zemlianichenko
Nikolaj Patrušev

On je dodao da će odgovor Moskve „imati ozbiljan negativan uticaj na narod Litvanije“.

U subotu je litvanski nacionalni železnički operater zabranio protok sankcionisane robe između regiona i ostatka Rusije, pozivajući se na uputstva Evropske komisije.

Moskva je taj potez ocenila kao nezakonit po međunarodnom pravu i pozvala je litvanskog ambasadora. Ministarstvo spoljnih poslova pozvalo je u utorak izaslanika EU u Rusiji Markusa Ederera.

- Zahtevali smo da se normalno funkcionisanje kalinjingradskog tranzita vrati odmah - navodi se u saopštenju ministarstva.

Mnoge zemlje, uključujući članice EU, uvele su opsežne sankcije Moskvi reagujući na rusku vojnu operaciju u Ukrajini, koja je pokrenuta krajem februara.

Žozep Borelj, najviši diplomata EU, branio je Vilnjus u ponedeljak, rekavši da se ponaša u skladu sa mehanizmom sankcija bloka.

- Litvanija nije kriva, ne sprovodi nacionalne sankcije - rekao je on novinarima.

Zašto je Rusija toliko burno reagovala?

Kalinjingradska oblast je ruska eksklava između Poljske i Litvanije duž baltičke obale. Njen položaj u srcu Evrope omogućava joj da lako isporučuje rusku robu u bilo koji deo EU.

Profimedia
 

Kao teritorija koja pripada Rusiji, ali je geografski odvojena od ostatka zemlje, prema međunarodnom pravu trebalo bi da joj bude omogućen pun pristup i „kopnenoj“ Rusiji.

Stoga neki analitičari sugerišu da bi se potez Litvanije da blokira pristup Rusiji sopstvenoj teritoriji u izvesnoj meri mogao tretirati kao „casus belli“, razlog za objavljivanje rata.

Zašto je Litvanija blokirala tranzit?

Prema rečima litvanskih zvaničnika, odluka je doneta nakon što je dobijeno odobrenje Evropske komisije, glavnog upravljačkog tela EU.

Mnoge zemlje, uključujući zemlje članice EU, uvele su sveobuhvatne sankcije Rusiji zbog pokretanja vojne operacije u Ukrajini krajem februara.

Blok je, između ostalog, zabranio uvoz niza ruskih dobara. Potez Vilnjusa navodno je povučen kako bi se sprovele ove zabrane.

Da li je blokiran tranzit sve robe?

Zabranjen je promet samo one robe koju je Brisel uneo na listu sankcija.

To obuhvata sirovu naftu i naftne proizvode, ugalj, metale, građevinski materijali, naprednu tehnologiju, stakleno posuđe, neke namirnice i đubriva, plus alkohol.

Profimedia
 

Prema rečima guvernera regiona Antona Alihanova, zabrana znači da bi čak 50 odsto robe namenjene Kalinjingradu moglo da bude blokirano.

Može li blokada dovesti do nestašica u regionu?

Ne nužno, jer je prolaz preko Baltičkog mora još uvek otvoren za Rusiju.

Prema rečima lokalnih zvaničnika, kao i čelnika većine maloprodajnih lanaca, region je dobro snabdeven hranom i zalihama i neće imati zastoje u isporuci tri do šest meseci.

Značajan deo mesa, mlečnih proizvoda i ribe proizvodi se lokalno, a, prema rečima šefa njegove glavne luke, Elene Zajceve, Kalinjingrad je čak izvezao nešto kukuruza, pšenice i uljane repice poslednjih godina.

Da li postoji opasnost za turizam/putnički saobraćaj?

Za sada nema pretnje. Dok su putnički vozovi od kopnene Rusije do Kalinjingrada preko Litvanije bili zaustavljeni početkom aprila, četiri velike ruske avio-kompanije održavaju letove Moskva-Kalinjingrad.

Dostupni su i morski trajekti, dok izveštaji navode da ruski zvaničnici trenutno rade na pokretanju putničkih morskih ruta preko Baltika.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike