U blizini Titanikove olupine nešto je zbunjivalo naučnike 26 godina: Misterija je konačno rešena i snimci su izvanredni (VIDEO)

20.06.2023

Autor: N. Pavlović

Ronilac je dve decenije razmišljao o tome šta je uočio na sonaru nadomak "Titanika"

Copyright Youtube/OceanGate Expeditions

Veruje se da je među putnicima podmornice "Titan", koja je nestala tokom putovanja do olupine čuvenog "Titanika", bio i poznati francuski istraživač Pol-Anri Nargole.

U pitanju je kapetan podmornice "Nautilus" i istaknuti ronilac koji se godinama bavio proučavanjem "Titanika", a upravo zahvaljujući njegovim ekspedicijama se moglo videti kako, samo nekoliko metara dalje od mesta gde je pronađena olupina broda "Titanik", buja napredni ekosistem.

Pre skoro 30 godina Pol Anri Nargole otkrio je zagonetni predmet na sonaru.

Protekle dve decenije je proveo razmišljajući o mestu koje je radar uočio. Pitao se da li je video olupinu ili neku geološku stvar.

Međutim, krajem oktobra 2022. je dobio odgovor na ovu dugogodišnju misteriju.

Nargole je ronio do zagonetnog mesta i otkrio je da se ne radi ni o kakvom predmetu već o vulkanskom grebenu.

Zaron je finansirao Ošin Faning, specijalista istraživačke organizacije "OceanGate Expeditions".

Objavljeni su i snimci ekspedicije, a mogu se videti sunđeri i korali na grebenu kao i bogat morski svet.

- Nismo znali šta ćemo otkriti. Gledajući sonar, to je moglo da bude bilo šta, uključujući i još jednu brodsku olupinu - rekao je Nargole.

Youtube/OceanGate Expeditions

Podsetimo, "Titanik" je potonuo 15. aprila 1912. nakon što je udario u ogromnu santu leda, a njegova olupina i dalje leži oko 400 nautičkih milja daleko od kanadskog Njufaundlenda. "Titanik" je 1912. pošao na svoje prvo putovanje preko Atlantika, od Velike Britanije ka Njujorku, a od 2.200 putnika i članova posade, samo 712 je preživelo.

Naučnici će nastaviti da istražuju vulkanski greben.

Youtube/OceanGate Expeditions

- Otkriće će poboljšati način na koji razmišljamo o biodiverzitetu na velikim dubinama. Bazaltne vulkanske formacije su izvanredne i zapanjeni smo različitošću i gustinom sunđera, korala, rakova i riba koje se nalaze na dubini od 2.900 metara u Atlantskom okeanu - rekao je naučnik Stiv Ros.

Youtube/OceanGate Expeditions

Kako je dodao, pronalazak ovog, dosad nepoznatog, ekosistema će omogućiti da se napravi poređenje sa živim svetom koji vlada oko "Titanika".

Postepeno nestajanje "Titanika"

Organizacija "OceanGate Expeditions" prošle godine je objavila snimke visoke rezolucije 8k koji su prikazali olupinu čuvenog "Titanika" prvi put posle brodoloma koji se dogodio pre 110 godina.

Na taj način su se prvi put videli mnogi detalji broda.

Mogu se videti pramac, sidro, trup broj jedan, ogromni sidreni lanac čija je svaka karika teška oko 100 kilograma, teretni prostor i bronzana motovila.

- Primera radi, nikada nisam video ime ljudi koji su napravili sidro - Noah Hingley & Sons Ltd. Olupinu sam proučavao decenijama i imao sam brojne zarone, ali ne mogu da se setim da je bilo koji snimak bio ovoliko detaljan - rekao je tada ronilac Roj Golden.

Primetno je i dramatično propadanje broda pogotovo na mestima gde su se određeni delovi urušili i odvojili od plovila.

Organizacija je najavila da će uz pomoć snimaka visoke rezolucije moći da prati dalje propadanje broda.

- Uz pomoć naučnika, snimkom će moći da se identifikuju vrste koje postoje na Titaniku i oko njega, a arheolozi će moći da dokumentuju elemente olupine mnogo detaljnije - naveli su.

Inače, olupina je pronađena 73 godine nakon brodoloma, a veoma brzo su uočene naslage rđe.

AP Photo/File

Nakon što su malo bolje proučene pod mikroskopom, otkriveno je da su pune života. Reč je o bakteriji Halomonas titanicae - gram-negativnoj proteobakteriji koja je najsrećnija kada na meniju ima gvožđe. "Titanik" je za ove mikrobe bio raj.

Bakterije su napravile su rupe na trupu broda i uništile nekoliko zidova, izlažući hodnike i unutrašnje prostorije onoga što je nekada bilo najveće plovilo koje je sagradio čovek.

Naučne projekcije procenjuju da će bakterije sa dna okeana dovesti do toga da olupina potpuno nestane za 30 godina.

BONUS VIDEO