Vlatko Stefanovski i Matija Dedić: Džez koji se ne zaboravlja

20.12.2020

17:29

0

Autor: Dejan Ćirić

Nastup dvojice umetnika je bio njihov prvi muzički susret koji je predstavljao pravu ekskluzivnost 36. izdanja Beogradskog džez festivala

Vlatko Stefanovski i Matija Dedić: Džez koji se ne zaboravlja
Copyright Tanjug/Nikola Anđić

Makedonski gitarista Vlatko Stefanovski i hrvatski pijanista Matija Dedić, dvojica velikana regionalne muzičke scene, vrsni instrumentalisti i kompozitori, nastupili su na Beogradskom džez festivalu i oduševili publiku. Dvojica vrsnih umetnika po prvi put su nastupili kao duo. Svoje talente i bogato muzičko iskustvo ujedinili su pred publikom kroz autorske kompozicije i autentična muzička iznenađenja.

Tanjug/NIkola Anđić

Makedonski gitarista i kompozitor Vlatko Stefanovski rođen je 1957. godine u Prilepu u umetničkoj porodici. Sa sastavom „Leb i sol“ ostvario je impresivnu karijeru u SFRJ. Snimili su 14 albuma, punili dvorane širom zemlje i nastupali na brojnim svetskim destinacijama. Već u tom sastavu Vlatkovo sviračko umeće donelo mu je kultni status među ljubiteljima muzike.

Veliki deo repertoara grupe „Leb i sol“, posebno u početnoj fazi rada, činile su instrumentalne kompozicije sa elementima džez roka, kao i muzičkim motivima inspirisanim makedonskom narodnom tradicijom. Ta zanimanja Stefanovski će nastaviti da ispoljava i po raspadu benda početkom devedesetih, koristeći slobodu solo umetnika da se izražava na različite načine, akustično i električno, u vodama roka, džeza, klasike i narodne tradicije, sarađujući sa brojnim umetnicima iz drugačijih stilskih miljea. Počev od albuma „Cowboys & Indians“ (1994), snimio je dvadesetak solo albuma, među kojima nekoliko u duu sa gitaristom Miroslavom Tadićem, dva u triju „Kings of Strings“, te nekoliko u električnom triju. Pisao je i namensku muziku, za dugometražne, kratkometražne i animirane filmove, pozorište i balet. Od 2007. nosilac je počasnog doktorata umetnosti Univerziteta Sveti Kiril i Metodij u Skoplju.

Tanjug/Nikola Anđić

Na dugom spisku umetnika sa kojima je radio su Bojan Zulfikarpašić, Teodosi Spasov, Manu Kače, Toni Levin, Tomi Emanuel, Stokelo Rozenberg, Džiboni, Jan Akerman, Stefan Milenković, Vasko Atanasovski i Kudsi Erguner. Nastupao je i sa brojnim simfonijskim orkestrima i filharmonijama (London, Lajpcig, Monte Karlo, Beč, Sofija, Ljubljana, Skoplje), kao i sa džez orkestrima iz Ljubljane, Zagreba i Beograda.

Na Beogradskom džez festivalu učestvovao je samo jednom, 1989. godine, sa tadašnjim sastavom „Leb i sol“. Nastupili su na završnoj večeri manifestacije u Sava Centru, u duplom programu sa trijom legendarnog pijaniste Ahmada Džamala. Za tu priliku program je bio dominatno instrumentalnog karaktera, sa naglaskom na rane godine makedonskog kvarteta.

Pročitajte još

Pijanista i kompozitor Matija Dedić (1973, Zagreb) vodeći je hrvatski džez muzičar današnjice. Ovo ne potvrđuje samo veliki broj „Porina“ koje je do sada dobio (preko dvadeset pet, pri čemu je samo 2016. osvojio čak šest, uključujući glavnu nagradu za album godine „Matija svira Arsena“), već i impresivna diskografija u okruženju majstora svetskog džeza, kao i neprestana koncertna aktivnost (solo, trio, Gabi Novak, Zoran Predin, Tamara Obrovac…).

Sin Arsena Dedića i Gabi Novak, slavnih hrvatskih umetnika, Matija je srednju muzičku školu završio u Zagrebu, a potom studirao na Džez institutu u Gracu. Po povratku u Hrvatsku najpre je radio sa „Boilers Quartetom“, a potom osnovao trio pod svojim imenom, sa kojim je diskografski debitovao 1998. godine albumom „Octopussy“. Godine 2002. bio je među jedanaest finalista prestižnog takmičenja mladih pijanista na Montreux Jazz Festivalu u Švajcarskoj.

Tanjug/Nikola Anđić

Od 2009. objavio je tri trio albuma u pratnji američkih ritam sekcija, sa Lerijem Grenadirom i Džefom Balardom, Visenteom Arčerom i Kendrikom Skotom, kao i Skotom Kulijem i Antonio Sančezom. To je rezultat sa kojim ne može da se pohvali nijedan aktivni džez muzičar sa ex-YU prostora. Snimao je i sa Francuzima Tomasom Bramerijem i Manuom Kačeom, kao i sa Johanesom Vajdenmilerom, Džonatanom Blejkom i Krisom Čikom. Objavljivao je i solo albume, sa autorskom muzikom, kao i sa aranžmanima kompozicija Arsena Dedića i Zlatana Stipišića Džibonija.

Na Beogradskom džez festivalu nastupao je tri puta. Debitovao je na povratničkom izdanju 2005. godine, kada je predstavio trio u ponoćnom programu u Pogonu DOB, potom je sa majkom Gabi Novak nastupio na otvaranju 25. izdanja, 2009. godine u Domu sindikata, a konačno 2017. imao svoje umetničko veče „Three Sides of Jazz“ u Sava Centru, kada je nastupio sam, u duu sa Vasilom Hadžimanovim i u triju sa Jorisom Tepeom i Džinom Džeksonom.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike