„Ocu - hvala. Majci - zbogom. A svojoj deci - čestitam”: Sve o najličnijem Spilbergovom filmu (FOTO/VIDEO)

30.12.2022

18:01

0

Sa „Fabelmanovima” je objektiv kamere okrenuo na sebe i svoju porodicu i na trenutke koji su gotovo sudbinski odredili njegovo profesionalno opredeljenje i životno bivstvovanje

„Ocu - hvala. Majci - zbogom. A svojoj deci - čestitam”: Sve o najličnijem Spilbergovom filmu (FOTO/VIDEO)
Stiven Spilberg - Copyright Profimedia

Za gotovo pola veka, koliko definiše filmsku magiju kroz zapanjujuće akcije, ali i dirljive i humane priče, holivudski rediteljski mag Stiven Spilberg (75) ne usporava, naprotiv. Reditelj „Ajkule”, sa kojom nas je kolektivno isterao iz mora, filma „E.T.”, u kom nas je naučio da letimo na biciklu zajedno sa dečakom i ljupkim vanzemaljcem, „Parka iz doba jure”, u kom je neponovljivo vaskrsnuo dinosauruse, „Indijane Džonsa”, kojim je redefinisao žanr avanturističkog filma za nove bioskopske generacije, „Šindlerove liste”, „Spasavanja redova Rajana”, „Minhena”, kojima nas je podsećao i na važnost istorijskog pamćenja (i mnogih drugih filmova koje i danas volimo), prošle godine je na svoj način reinkarnirao „Priču sa zapadne strane”, da bi već ove pred publiku izašao sa svojim do sada najličnijim filmom.

Profimedia
 

Sa „Fabelmanovima”, u kojem je objektiv kamere okrenuo na sebe i svoju porodicu i na trenutke koji su gotovo sudbinski odredili njegovo profesionalno opredeljenje i životno bivstvovanje.

Novi Spilbergov film je zapravo priča o odrastanju - univerzalna u prikazu neshvaćenih umetnika i rasturenih porodičnih domova, ali i specifična u odnosu na samo autorovo detinjstvo. Opšti rezultat je taj osećaj (samo)terapijske sesije pretvorene u izuzetno zabavan i duhovit, topao i na trenutke dirljiv autobiografski film, sa izvanredno odabranom glumačkom ekipom i na duže pamtljivom originalnom muzikom Džona Vilijamsa i fotografijom snimateljskog maestra Januša Kaminskog.

Sudar voza i automobila

Pred bioskopskim gledaocima je smešna i simpatična oda porodici, umetnicima i moći pokretnih slika.

Odavno u američkom porodičnom filmu nije bilo tako dirljivo uzbudljivih uvodnih scena prvog susreta sa bioskopom i filmskom magijom poput ovih u „Fabelmanovima”. Nezaboravno. Glavnog junaka, jevrejskog dečačića Semija Fabelmana (u tom trenutku u tumačenju krupnookog i nezaboravnog Matea Zoriona Frensisa-Deforda), roditelji vode u bioskop na taj sudbinski susret s filmom - sa „Najvećom predstavom na svetu” Sesila B. Demila i za njega traumatičnu scenu sudara voza i automobila, koju će iznova i iznova pokušavati da reinterpretira svojim igračkama u sobi.

Profimedia
 

Uočivši traumu Semijeva majka Mici (izvanredna Mišel Vilijams, kojoj se zbog ove uloge može nasmešiti i Oskar) sugeriše mu da snima tu scenu da bi mogao da je gleda iznova i iznova, shvatajući da njen mali sin želi da povrati osećaj kontrole nad njenim emotivnim uticajem i nad proživljenim šokom i od tada je kamera i snimanje postalo gotovo poput rutine u dečakovom životu.

Holivudska verzija Spilbergovog života

Uskoro postaje jasno da je Semiju zaista potrebna takva vrsta kontrole jer mu je porodični život poprilično haotičan. Poznato je da je takav bio život i samog Spilberga. I Semi, poput reditelja, ima tri sestre, majku koja je nekada bila koncertna pijanistkinja i žrtvovala karijeru zarad porodice i oca kompjuterskog elektroinženjera, čiji je rad zahtevao preseljenje domaćinstva sa Istočne obale u Feniks u Arizoni (pedesetih godina prošlog veka).

I zato sve u „Fabelmanovima” pomalo sugeriše na to da Spilberg koristi priliku da prepravi sopstvenu mitologiju prepričavajući događaje iz detinjstva kao idealizovanu verziju za koju bi možda želeo da je stvarna, ali i kao šansu da vrati svoje roditelje i zbliži se sa porodicom. Drugim rečima, Spilberg pravi holivudsku verziju svog života, onakvog kakvog bi možda želeo da je živeo.

Profimedia
 

Priča o Semiju Fabelmanu (kao starijeg tumači ga Gabrijel Label) je priča u kojoj su mane i haos njegovog porodičnog života više šarmantni nego razdražujući. Njegova majka Mici, nevernica slobodnog duha i umetnica, suštinski je duboko nesrećna i uznemirena žena. Njegov otac Bart Fabelman (Pol Dejno) nikada od supruge nije odustao, brižan je, iako strog, genije čija deca jednostavno nisu toliko zainteresovana da sa njim pričaju o magnetnim poljima i kolima.

Emotivno i dirljivo

Očev nerazdvojni prijatelj i saradnik Beni Levi (Set Rogen), sa statusom voljenog i zabavnog Semijevog „strica”, predmet je Micine životne ljubavne želje, što će Semi otkriti upravo zahvaljujući svojoj kameri i jednom od svojih dečačkih filmova koje je stalno snimao i prikazivao u školi. Tu su i scene upečatljivog razgovora sa majčinim čudnim ujakom, starim glumcem Borisom Šildkrautom (Džad Herš) i one sudbinske - sa Džonom Fordom lično (igra ga reditelj Dejvid Linč), čijim se filmovima divio imitirajući ih u sopstvenim amaterskim delima, a sada od njega naučio da film može da bude zanimljiv „jedino ako je horizont u njemu dole ili gore na platnu, a ako je po sredini - onda je film dosadan” i kada je zapravo i zvanično zakoračio u profesionalne vode.

Profimedia
 

I tu se negde spajaju u jednu tačku dve paralelne, a zapravo stalno isprepletene priče u „Fabelmanovima”. Lična fascinacija filmom neodvojiva je od bola koji mu je priredila majka, a Spilberg sve to snima blistavo, skoro pa kao iz snova. Ima u njegovim „Fabelmanovima” i pomalo konfuzije, povremeno i površnosti (veliki je broj likova, a nije svaki dubinski razrađen), ali i ogromne emocije i dirljivosti u pokušaju reditelja da razume svoje roditelje i sagleda njihove strane priče.

Ljubavno pismo

„Fabelmanovi” se mogu „čitati” i kao Spilbergovo ljubavno pismo svima onima koji su od njega učinili čoveka, a tu spadaju i njegove mlađe sestre, njegove prve ljubavi, prijatelji, čak i nasilnici iz srednje škole, koje je umeo da matira. To je i film koji bi komotno mogao da nosi i podnaslov „Sve o mojoj majci”, jer ju je Spilberg sada suštinski video i razumeo, a glumica Mišel Vilijams reinkarnirala na takav način da to postaje nezaboravno filmsko iskustvo. A to je i film o ceni umetnosti i o spoznaji da život nije kao u filmovima, ali da filmovi za stvaraoca mogu da budu način da bolje razume život i proba da ga učini malo boljim.

Profimedia
 

„Fabelmanovi” nisu za propuštanje i zato ih s radošću pogledajte u našim bioskopima. I obratite pažnju na Spilbergov postskriptum koji na završnoj špici glasi: „Ocu - hvala. Majci - zbogom. A svojoj deci - čestitam”.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Politika

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike