"I Mosad je ostao u čudu!" - Hamas barata lavirintom tunela ispod Gaze koji eliminiše sve prednosti Izraela (VIDEO)
Tuneli su toliko obimni da su stekli nadimak "Metro Gaze", a stručnjaci opisuju Gazu kao područje sa "dva sloja"
Najveći izazov koji će izraelska vojska suočiti u sukobu sa Hamasom svakako su njihovi podzemni tuneli ispod Gaze. Ovi tuneli su toliko obimni da su stekli nadimak "Metro Gaze", a stručnjaci opisuju Gazu kao područje sa "dva sloja" - jedan iznad zemlje gde žive civili, a drugi podzemni svet Hamasa.
Analiza Bi-Bi-Sija ukazuje na teškoće u proceni veličine ove mreže.
500 kilometara tunela
Nakon sukoba 2021. godine, Izrael je izjavio da je uništio preko 100 kilometara tunela, dok je Hamas tvrdio da je pogođeno samo pet odsto od ukupne dužine od 500 kilometara tunela.
Izgradnja ovih tunela je počela pre povlačenja Izraela iz Gaze 2005. godine, a pojačala se nakon preuzimanja vlasti od strane Hamasa dve godine kasnije.
Iz bezbednosnih razloga, Izrael i Egipat su počeli ograničavati kretanje ljudi i robe, što je doprinelo jačanju podzemne infrastrukture.
Veruje se da je na vrhuncu krijumčarenja postojalo čak 2.500 tunela ispod egipatske granice.
Međutim, nakon što je Izrael počeo dozvoljavati uvoz većih količina robe preko svojih prelaza 2010. godine, značaj tunela je opao. Egipat je kasnije prekinuo šverc uništavanjem ili potapanjem tunela u nastojanju da ih onesposobi.
Osim za krijumčarenje legalne i ilegalne robe, Hamas i druge palestinske frakcije koriste podzemne tunele i za napade na izraelske snage.
Jedan od tunela je otkriven 2013. godine, nakon što su stanovnici obližnjeg kibuca čuli "čudne zvukove", a Izraelce je iznenadio svojim dimenzijama. Bio je impresivnih 1,6 kilometara dug i čak 18 metara širok.
Izrael pokušao da ih iskoreni
Sledeće godine, Izrael je postavio cilj "iskorenjivanje tunela", koristeći to kao razlog za veliku ofenzivu - kopneni i vazdušni napad na Gazu.
IDF je tada izjavio da su njihove snage uništile više od 30 tunela tokom rata. Ipak, grupa militanata je uspela da iskoristi jedan tunel za napad, u kojem su život izgubila četiri izraelska vojnika.
Ova upotreba tunela ukazuje na taktičku kompleksnost sukoba u regionu, uz konstantno menjanje strategija i odgovora obe strane u borbi za kontrolu nad ovim vitalnim područjem.
Nemaju utvrđenje, udobniji su za duži boravak i Hamas ih stalno koristi
„Prekogranični tuneli su uglavnom jednostavni, što znači da gotovo da nemaju utvrđenje, rekla je za Bi-Bi-Si dr Dafne Ričemond-Barak, stručnjak za podzemno ratovanje, sa Univerziteta Rajhman u Izraelu i dodaje:
"Tuneli unutar Gaze su drugačiji, jer ih Hamas redovno koristi. Verovatno su udobniji za duži boravak. Definitivno su opremljeni za duži boravak. Tu se kriju vođe, imaju komandne i kontrolne centre, koriste ih za transportne i komunikacione linije. Opremljeni su strujom, rasvetom i železničkim kolosekom. Možete se više kretati i stajati", kaže on.
Prema njenim rečima, Hamas je poslednjih godina usavršio umetnost tunela i ratovanja, posmatrajući i učeći taktike sirijskih pobunjeničkih boraca u Alepu i džihadističkih militanata Islamske države (IS) u Mosulu.
Veruje se, piše Bi-Bi-Si, da su tuneli unutar Gaze iskopani na dubini od 30 metara i da imaju ulaze koji se nalaze na donjim spratovima kuća, džamija, škola i drugih javnih zgrada.
Izgradnja mreže, koštala je Hamas milione dolara.
Nakon što je Hamas u subotu pokrenuo napad na Izrael, pojavili su se izveštaji da je otkriven tunel u blizini kibuca Kfar Az. Ako je to tačno, to znači da je tunel izgrađen ispod podzemne betonske barijere sa sofisticiranim senzorima za otkrivanje podzemnog kretanja, koje je koštalo milijarde, a koje je Izrael završio krajem 2021. godine.
"Izraelske bezbedonosne službe su zapanjene"
Ričemond-Barak kaže da je to bio veliki šok za izraelske bezbednosne službe, ali, podseća, nijedan sistem za detekciju nije potpuno siguran.
Čak i ako se ne koriste za infiltriranje u Izrael, tuneli će predstavljati značajnu prepreku izraelskim snagama u njihovim daljim planovima da se obračunaju sa Hamasom.
Naime, oni poništavaju prednosti koje ID ima u pogledu tehnologije i obaveštajnih mogućnosti.
„Oni predstavljaju smrtonosnu pretnju za izraelske vojnike“, objašnjava Ričemond-Barak.
„Pre svega, Hamas je imao dovoljno vremena da digne u vazduh celu mrežu. Mogli su samo da puste vojnike da uđu u mrežu tunela, a zatim da dignu mrežu u vazduh“, kaže on.
Međutim, izraelske snage imaju neke načine da ublaže rizik
„Oni mogu da pošalju bespilotne letelice i bespilotna vozila u tunele, da ih mapiraju i identifikuju zamke pre nego što ih vojnici uklone. Ratni avioni takođe mogu da bacaju bombe za uništavanje bunkera, koje prodiru duboko u zemlju pre nego što eksplodiraju. Međutim, oni bi predstavljali rizik od kolateralne štete zbog gustog urbanog terena, zaključuje Kolin Klark, direktor istraživanja u bezbednosnoj konsultantskoj kompaniji Soufan Group.
Bonus video:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari