Krenuli su na božićno krstarenje, a završili na putovanju iz pakla: U požaru koji je gutao grčki brod danima poginulo 128 ljudi

23.12.2022

08:14

0

Uputstvo za napuštanje broda dato je dva sata otkad je vatra počela da se širi, a uspaničeni putnici i posada nisu znali šta treba da rade

Krenuli su na božićno krstarenje, a završili na putovanju iz pakla: U požaru koji je gutao grčki brod danima poginulo 128 ljudi
TSMS Lakonija u plamenu - Copyright Profimedia

Pre 59 godina putnicima na kruzeru Lakonija obećano je „čudesno božićno krstarenje sunčanom Madeirom i Kanarskim ostrvima“. U brošuri je pisalo: „Provedite odmor uz eliminisanje svih rizika. Uživajte u odmoru koji ćete pamtiti do kraja života.”

Grčki brod za krstarenje TSMS Lakonija napustio je Sautempton 19. decembra 1963. i krenuo na 11-dnevno božićno krstarenje Kanarskim ostrvima. Prevozio je 646 putnika i 376 članova posade: ukupno 1.022 osobe. Kada je 22. decembra 1963. izbio požar na brodu, sva obećanja osim onog o nezaboravnom odmoru pala su u vodu.

U požaru na Lakoniji i od njegovih posledica poginulo je 128 ljudi - 95 putnika i 33 člana posade. S obzirom na nedavne vesti da je sistem za gašenje požara na brodu otkazao tokom požara u novembru, priča o Lakoniji nije iznenađujuća.

Kompjuterski program je koordinisao spasavanje usmeravajući pet trgovačkih brodova na zapaljeni brod. Prvi je stigao u roku od četiri sata od prvog poziva u pomoć.

Časopis "Tajm" pisao je 3. januara o dobrom raspoloženju na brodu koje je narušeno u trenutku kada je sat vremena pre ponoći izbio požar.

"Dve noći uoči Božića na brodu je bilo praznično raspoloženje. U glavnom salonu kapetan Zarbis je ocenjivao kostimirane takmičare na balu. Prva nagrada, flaša belog vina, upravo je dodeljena 13-godišnjoj devojčici u hulahopkama kada su zazvonila zvona za uzbunu. U brodskom bioskopu, gde je Bob Houp lutao na ekranu sa Anitom Ekberg u "Call Me Bwana", publika je prvo pomislila da je zvonjava deo zapleta filma, ali miris dima ubrzo ih je uverio da nešto nije u redu. Drugi putnici koji su rano otišli ​​u krevet još nisu bili u potpunosti svesni opasnosti. Preko zvučnika nisu izdavane instrukcija za požar, a zvona za uzbunu su prestala da zvone tako brzo da su mnogi pomislili da je to samo vežba."

Profimedia
 

Većina putnika bila je u brodskoj dvorani i kako se vatra širila alarmi su se oglasili previše tiho da bi ih većina ljudi na brodu čula.

Kako je oko 23.30 sati dim počeo da puni plesnu dvoranu, bend je prestao da svira, a uplašeni putnici su odvedeni na palubu. Gornja paluba zapalila se u roku od 10 minuta.

Putnici koji su spavali u svojim kabinama nisu mogli da pobegnu od požara, dok je nekima rečeno da odu u glavnu trpezariju da sačekaju uputstva. Većina je ignorisala ovu naredbu, pošto je trpezarija bila direktno na putu vatre.

U 12.22 posle ponoći, 23. decembra, nedugo nakon što je kapetan Zarbis dao naređenje da se napusti brod, poslata je poslednja poruka: „S O S iz Lakonije. Poslednji put. Ne mogu više da ostanem u kabini. Napuštamo brod. Molim vas, pomozite odmah.”

Uputstvo za napuštanje broda dato je nešto pre 1.00, ali je evakuacija bila otežana zbog prenatrpanosti čamaca za spasavanje i zbog toga što je njih nekoliko izgorelo.

Nešto više od polovine čamaca za spasavanje bezbedno se udaljilo od Lakonije, a neki od njih bili su manje od pola puni.

Dramatična akcija spasavanja

Skoro 5.000 kilometara udaljena, signale za pomoć je primila stanica obalske straže SAD. Položaj Lakonije je odmah ubačen u računar AMVER (Atlantic Merchant Vessel Report), koji iscrtava lokaciju, kurs i brzinu, i beleži informacije kao što je da li je lekar na brodu za oko 850 trgovačkih brodova u severnom Atlantiku.

Za nekoliko trenutaka kompjuter je prikazao imena pet plovila u krugu od 160 kilomatara od Lakonije, koja su dobila hitne poruke da nastave do pogođenog broda. U akciju su se uključili argentinski putnički brod Salfa, belgijski trgovački brod Čarlsvil, britanski teretni brodovi Montkalm i Strateden i brazilski teretni brod Rio Grande. Neki su se već uputili ka Lakoniji, pošto su čuli signal za pomoć na sopstvenim radijima. Britansko Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo na Gibraltaru žurno je organizovalo let spasilačkih aviona.

Američka 57. vazdušno-spasilačka eskadrila takođe je krenula u akciju. Ubrzo nakon što je primljena poslednja poruka sa Lakonije, četiri spasilačka aviona C-54 uputila su se preko Atlantika prema plamenom brodu do koga je trebalo da lete 3 sata i 30 minuta.

Avioni su sa sobom nosili 42 splava za spasavanje koja su mogla da ponesu 600 ljudi, 400 ćebadi, pakete sa hranom i potrepštinama za preživljavanje, baklje i šest bolničara koji su mogli da skoče u okean da pomognu putnicima ukoliko bude potrebno.

Na brodu Lakonija mogle su se videti scene iz noćne more. Pošto sistem zvučnika nije radio, na palubi je vladala skoro anarhija. Oficiri su izdavali kontradiktorna uputstva, a članovi posade su bili u nedoumici šta da rade.

Krici prestravljenih putnika prolamali su se vazduhom na nekoliko različitih jezika. Nesposobni da razumeju povike posade, putnici su preuzeli kontrolu nad malim grupama i pokušali da ih odvedu kroz gust dim do njihovih brodskih stanica.

Temperatura vode bila je 18 stepeni Celzijusa, ali su mnoga deca i stariji putnici ipak ubrzo umrli. Kada je svanulo, spasilačka flota, koja je brojala nekih 20 plovila, videla je brojne krhotine čamaca za spasavanje i leševe koji plutaju.

Uprkos mirnom moru, nije bilo lako izvući ljude iz vode, pa je spašavanja trajalo satima, sve dok svi mrtvi i preživeli nisu bili u čamcima. Na Salti, koja je pokupila 478 ljudi iz mora, konjak i ćebad su podeljeni preživelima koji su drhtali, britanski nosač aviona Kentaur pokupio je 55 tela, a zatim je poslao helikopter u Lakoniju da vidi ima li još nekog na brodu.

Dok su spasilački brodovi jurili sa mesta nesreće ka luci Funšal na Madeiri, uništeni brod je odvezao norveški tegljač Herkules. Lakonija je potonula 29. decembra u Atlantiku, 425 kilometara od nesta na kom se zapalila.

U nesreći je poginulo 128 ljudi. Neki smrtni slučajevi su uzrokovani samim požarom, drugi nezgodama pri napuštanju broda, a treći utapanjem u moru.

Istražni odbor je utvrdio da su požar izazvale neispravne električne instalacije, posle čega je oštro kritikovao održavanje opreme, temeljitost vežbi sa čamcima za spasavanje i standard nadzora. Na kraju je ustanovljeno da je naređenje da se napusti brod dato prekasno, operacije na palubi nisu nadgledali odgovorni oficiri, a posada, osim nekoliko samopožrtvovanih, nije uspela da spase usnule putnike iz njihovih kabina ispod palube.

Osam brodskih oficira optuženo je za nemar.

Lakonija je prvobitno porinuta 1929. za Holandsku liniju kao okeanski brod Johan van Oldenbarnevelt. U Drugom svetskom ratu služila je kao saveznički brod. Prepravljan je nekoliko puta i 1962. postao je kruzer Grik lajn TSMS Lakonija, koji je upravljao krstarenjima iz Sautemptona.

Bonus video

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike