Koliko ćemo plaćati polovnjake: Niko ne zna u kom pravcu ide tržište

25.12.2022

06:35

0

Proizvođači, dileri i kupci se nadaju da cene ne mogu naviše ali tržište to još demantuje

Koliko ćemo plaćati polovnjake: Niko ne zna u kom pravcu ide tržište
Ilustracija - Copyright Unsplash Profimedia

U sledećoj godini možemo da očekujemo da cene automobila, prvenstveno novih a potom i polovnih, više ne rastu ovim tempom, kaže za 24sedam Miroslav Majkić, suvlasnik beogradskog "Autoprometa", kuće koja se bavi prodajom novih i korišćenih automobila.

- Ne mislimo da će cene padati ali vrhunac je verovatno dostignut i na ovom nivou bi moglo da se ostane tokom 2023. godine – prognozira Majkić.

Njegovo gledište poklapa se sa mišljenjem koje je nedavno dalo finansijsko odeljenje „Folskvagena“, grupacije koja drži dobar deo evropskog i svetskog tržišta novih automobila.

- Sada smo na špicu - rekao je šef prodaje koncerna, Entoni Bandman.

To je dobra vest i za Uska grla u snabdevanju i smanjena produkcija automobila ove godine su na nemačkom tržištu cenu polovnjaka izgurale na 20-25 odsto iznad dugogodišnjeg proseka.

- Cene već polako padaju, jer ljudi očekuju recesiju i sve su oprezniji sa novcem – dodao je direktor finansija Frank Fidler.

Miroslav Majkić kaže da se manji pritisak na rast cene već oseća u Evropi, gde su se malo oporavili lageri novih automobila kod trgovaca zbog oporavka proizvodnje.

- Postoje određene akcije i kampanje sa popustima kod pojedinih proizvođača, čega dugo nije bilo, tako da tržište daje znake oporavka. A ako u inostranstvu padnu cene, to će se osetiti i kod nas – napominje Majkić.

Međutim, dodaje, oni koji nisu kupili automobil u 2022. godini jer ih nije bilo ili su čekali da padne cena, nemaju mnogo razloga da čekaju i dalje.

 

Ilustracija: 24sedam/G.M.Š., podaci Cube Team
 

- Da se ljudi ne bi zavaravali tim popustima, ako cene i padnu neće to biti ni „sutra“ ni mnogo. To je proces koji traje celu godinu a uvoznici vozila neće sebi skakati u džep i davati automobile po cenama ispod onih visokih po kojima su ih nabavili. Zbog toga očekujemo stabilne cene u 2023. na nivou koji je ustanovljen poslednjih četiri, pet meseci otkako se ne menjaju - napominje Majkić.

Iako se i proizvođači i trgovci automobilima nadaju da cene neće više rasti, sa samog tržišta ima i drugačijih naznaka.

Tražnja za polovnim automobilima i dalje uveliko premašuje ponudu, pa je cena u Evropi u proseku po jednom vozilu u novembru iznosila 24.772 evra. To je gotovo 12 odsto više nego pre godinu dana i najviše otkad se prati statistika, kažu podaci nemačkog portala za posredovanje u prodaji Autoskaut24.

I oni kažu da se stanje na tržištu polako popravlja, ali da cene i dalje rastu, i da bi prosečna cena polovnih automobila na kraju godine mogla da premaši 25.000 evra na evropskom tržištu. Neke informacije iz Austrije i Nemačke govore da je ta granica već probijena.

Godina bez čvrstih planova

Ovu 2022. godinu proizvođači ali i prodavci automobila ispraćaju sa „ne ponovila se“, i u svetu i u Srbiji. Prema podacima softverske kuće „Kjub tim“ (Cube team), koja prati statistiku automobilske industrije u regionu, za prvih jedanaest meseci ove godine u Srbiji je prodato 224.298 polovnih vozila. To je pad od 38 odsto u odnosu na isti period 2021. godine. A cena je porasla za 20 do 50 odsto. Istovremeno je slovenačko tržište izgubilo 8,4 odsto a ono u BiH poraslo za 32 odsto.

- Ova godina je bila luda, nadamo se da će sledeća da bude normalna. Toliko je bilo turbulentno tržište u 2022. da niste mogli u mnogo slučajeva planirate korake unapred već da idete dan po dan, pa kako bude – opisuje Majkić.

Ta neizvesnost je bila tolika da uvoznici nisu bili načisto šta će i kada dobiti, ni u slučaju da imaju više brendova, čak ni kada su iz iste grupacije proizvođača, kao što je to slučaj sa „Autoprometom“ koji zastupa „PSA“ („Pežo“, „Sitroen“, „DS“, „Opel“, „Voksol“).

- Imamo „Sitroen“ i „Opel“ ali iako su iz iste grupe, čak se neki modeli prave u istim fabrikama, nismo dobijalo jednako vozila tokom godine. U jednoj polovini je bolje išlo s jednim a u drugoj s drugim brendom. Nadamo se da je to sada za nama – kaže Miroslav Majkić.

Problem na problem

Godina na izmaku nadovezala se na dve godine tokom kojih su mnoge fabrike prvo bile zatvorene na neko vreme zbog korone, te su otkazale narudžbine čipova. Potom, kada se situacija popravila više nisu mogle da ih dobiju u željenoj količini jer slične poluprovodnike koriste i sve druge pametne elektronske spravice – od telefona do frižider – i ušli smo u svetsku nestašica čipova.

Sa nedostatkom delova, smanjena je proizvodnja novih automobila i rokovi isporuke su produženi na šest meseci, godini pa i dve godine . Sve to je  izazvalo čep u snabdevanju tržišta starijim modelima, pa je i „polovnjacima“ porasla cena.

Na to se ove godine pridodala i nestašica kablovskih snopova za vozila, koji se proizvode u Ukrajini, koju je u februaru oružano napala Rusija. A kako je rat u Ukrajini, i još više sankcije Rusiji koje je Zapad uveo zbog toga, poremetio globalno tržište od hrane do energenata, buknula je inflacija. Kao odgovor na inflaciju centralne banke su počele da povećavaju kamate a to znači skuplje kredite za automobile i lizing.

I sad ostaje pitanje – da li će skuplji novac zaustaviti ili oboriti cenu automobila ili će visoka inflacija nastaviti da je naduvava zbog rasta troškova a kupci da plaćaju držeći se i dalje krizne devize - „daj šta daš“.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike