Koliko bi trebalo da platimo automobil, i šta za te pare sada možemo da dobijemo

02.10.2022

07:35

0

U svetu postoji tačan odnos koliko bi bilo racionalno da odvojimo novca za kupovinu automobili pa smo proverili šta za taj novac trenutno možemo da kupimo u Srbiji

Koliko bi trebalo da platimo automobil, i šta za te pare sada možemo da dobijemo
polovni automobili copy - Copyright Profimedia/Pixabay

Imati sopstveni automobil i ne zavisiti od problematičnog javnog prevoza (ako postoji) ili još problematičnijih taksista (o alternativnim polulegalnim varijantama da i ne govorimo), stvar je komfora i slobode koliko i statusa.

A oni kojima automobil nije samo sredstvo da se komotnije stigne „od tačke A stigne do tačke B“, lako mogu da „skrenu“ u neželjeno i na automobil potroše više nego što je to pametno- Čak više nego što realno imaju.

Koliko je to „realno“, gde je granica? Na bogatijem Zapadu postoji nepisano pravilo da nije racionalno da automobil koji vozite vredi više od jedne desetine vaše godišnje bruto plate. Vođeni tom logikom u siromašnoj Srbiji bi trebalo da granica bude oko 1.030 evra, jer to je desetina prosečne godišnje bruto plate (860 evra u julu ove godine).

Za taj novac praktično se ne može kupiti automobil s kojim ćete biti mirni ni pola godine. Da biste bez problema mogli da idete na posao, do lekara, da bi deca mogla da idu „na engleski“ i odabrani sport a svi zajedno leti do Grčke na more, potreban vam je automobil od „minimum minimuma“ 7.500 evra, kažu trgovci polovnim automobilima sa kojima je razgovarao portal 24sedam. Toliko je inače godišnja prosečena neto plata, pa ako u porodici radi dvoje i uzme se kredit, nekako se i može „navući“ ta cifra. Ali…

- Za 7.500 evra može pronaći eventualno neki mali gradski auto a da nije prestar. Recimo, neki „folksvagen ap“ ili „tojota ajgo“. Možda možete naći i „golf 6“ u korektnom stanju ali tada je to potraga za koju je potrebno ozbiljno strpljenje, energija i vreme. Klasičan porodični automobil, od klase od „golfa“ do „pasata“, čija kupovina bi bila bezbolno rešenja za sledećih pet do sedam godina, ne može se danas naći na tržištu ispod 10.000 do 12.000 evra. „Reno“ i „Pežo“ su jeftiniji pa se tu može naći neka mlađa „208-ica“, godište 2012. ili 2013. ali neki od „Nemaca“ teško da može da bude i 2010. godište. A to onda nije „korišćeni“ već stvarno „polovan“ automobil – napominje za 24sedam Filip Mrlješ, direktor beogradskog „Sajma korišćenih vozila“ i suosnivač auto-kuće „365 Auto“.

24sedam/Goran Sivački
 

 

Da je stanje na tržištu veoma loše za one koji bi da obnove svoj „vozni park“ potvrđuje i Jovan Pajić, menadžer prodaje u "Balkan Car Sales". On kaže da se za 7.500 evra eventualno može naći neki „klio“ ili „pežo 208“, recimo godište 2016. do 2018.

- Cene su u poslednjih godinu dana skočile za 30 do 40 odsto. To može da se uspori ali neće stati, jer već imamo najave o poskupljenjima. Onaj ko je kupio auto pre godinu ili dve sad može da ga proda po istoj ceni i „vrati“ svoje pare. Zbog toga ko god razmišlja da kupi automobil, bilo bi dobro da to uradi što pre – kaže Pajić.

Tržište sve "manja bara"

U "Balkan Car Sales" su ciljna grupa klijenti koji žele automobile 2017. godine i mlađe pa je tu tržište po ponudi veoma tesno. U ponudi nema dovoljnih količina, pogotovo preko lizing kuća, koje su glavni snabdevači ozbiljnih domaćih uvoznika i prodavaca polovnih automobila.

Nije lako ni trgovcima

Filip Mrlješ kaže da je danas tržište korišćenih automobila toliko pretumbano da je i trgovcima teško da odrede pravu cenu vozila, na kojoj mogu da zarade.

- Ranije sam mogao da u 100 evra razlike „gore-dole“ odredim cenu automobila ranga 10.000 evra i za kupovinu i za prodaju. Sada pomisliš vredi više, platiš ga više i onda završiš prodaju sa nulom ili čak minusom. Sada i mi moramo da učimo o tržištu, tako da nema mesta priči o tome da da trgovci dobro zarađuju. Naprotiv, nestabilno tržište nikome ne odgovara - kaže Mrlješ.

- I dalje je loša prodaja novih vozila u Zapadnoj Evropi i automatski to znači i manju ponudu. Ljudi zbog krize, a sada i inflacije, zadržavaju automobile mnogo duže kod sebe nego ranije, pa je i obrt manji. A naznake su da će da bude još lošije – nagoveštava Pajić.

Mrlješ takođe ističe da več dve godine unazad tržište nije ono na šta su kupci polovnjaka bili navikli.

- Još prošle godine je resetovano tržište, što se tiče cene. Više nikada nećemo videti te niže nivoe i cena samo može da ide naviše. Automobile koje smo prodavali za 11.000 evra sada nabavljamo mnogo skuplje od toga, a prodajemo po 14.000 ili 15.000. To kako je bilo pre tri ili pet godina je sada potpuno nevažno, i to moraju da shvate kupci ali i trgovci – napominje Mrlješ.

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Prema mišljenju velikih trgovaca automobilima, koji sada mahom svi prodaju i nove i polovne, i tržište korišćenih vozila će pratiti trend poskupljenja novih automobila. Ali promene cena nisu i jedine novine koje su se dogodile ove godine. Zanimljivo je da se promenio način na koji ljudi kupuju „polovnjake“.

- U poslednje vreme se mnogo više kupuje za keš nego, recimo, preko lizinga što je početkom godine bilo preovlađujući način. Čini mi se da zbog toga što je evro u padu i imamo veliku inflaciju, ljudi žele da se što pre oslobode novca koji gubi vrednost i pretoče ga u neku imovinu. To može da znači i da će automobila u ponudi brzo biti još manje – zaključuje Filip Mrlješ.

BONUS VIDEO

24sedam

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi