Potraga za nestalom podmornicom Titan: Kako se odvija, gde sve traže i šta će se desiti ako je zaista na dnu okeana?

21.06.2023

18:04

0

Desetak brodova je na mestu incidenta ili na putu da pomogne u spasilačkoj misiji, dok se nepregledno prostranstvo pretražuje helikopterima iz vazduha u nadi da je plovilo izbilo na površinu

Potraga za nestalom podmornicom Titan: Kako se odvija, gde sve traže i šta će se desiti ako je zaista na dnu okeana?
Copyright Profimedia

Spasilački timovi se trkaju sa vremenom nakon što je turistička podmornica Titan sa pet ljudi nestala u nedelju u blizini olupine Titanika.

Pošto već tri dana nema opopljivih rezultata, a kiseonika u plovilu će biti do četvrtka uveče, postavlja se pitanje kako spasioci tragaju za podmornicom i šta će uraditi ukoliko je budu pronašli na vreme.

Gde se odvija pretraga?

Posada podmornice Titan izgubila je kontakt sa svojim površinskim brodom Polarnim princom sat i 45 minuta nakon što je u nedelju krenula ka olupini.

Olupina Titanika leži oko 700 kilometara južno od Sent Džonsa u Njufaundlendu, a desetak brodova je na mestu incidenta ili na putu da pomogne u spasilačkoj misiji.

Američke i kanadske agencije, mornarice i komercijalne kompanije za duboko more pomažu u operaciji spasavanja, koja se vodi iz Bostona u Masačusetsu, koristeći vojne avione i sonarne bove.

Polarnom princu se već pridružio brod za polaganje kablova Dip enerdži i još tri broda, dok je još njih na putu.

Profimedia
 

Neki nose bespilotna vozila na daljinsko upravljanje (ROV) koja će biti potrebna da bi pretražili morsko dno, iako se smatra da je francuski istraživački brod "L'Atalante" jedini koji ima ROV sposoban da dostigne dubinu potrebnu da se stigne do Titanika i očekuje se da će tamo stići kasno u sredu.

Brod za snabdevanje "Horizon Arctic" nosi potencijalno ključnu opremu u to područje, uključujući i Flyaway Deep Ocean Salvage sistem američke mornarice - specijalni sistem čekrka dizajniran da obezbedi pouzdan kapacitet podizanja iz dubina okeana i izvlačenje velikih i teških podmorskih objekata.

Kapetan Džejmi Frederik, iz američke obalske straže, kaže da ekipe iz SAD i Kanade „rade 24 sata“ tokom „složene potrage“.

Profesor Alistair Grejg, stručnjak za podmornice sa Univerzitetskog koledža u Londonu, kaže da je jedan od velikih problema to što spasioci ne znaju da li da pretražuju površinu ili morsko dno, pošto je "veoma malo verovatno" da će biti između, i upozorava da obe pretrage nose svoje izazove.

Pretraživanje površine

Američka obalska straža (USCG) saopštila je da pretražuje područje od oko 20.000 kvadratnih kilometara.

Pored brodova koji pročešljaju područje pretrage, avioni C-130 Herkules, iz SAD i Kanade, takođe pokušavaju da otkriju podmornicu iz vazduha, što je, prema rečima profesora Grejga, moguće ukoliko Titan nije bio u mogućnosti da pošalje signale za pomoć.

Profimedia
 

- Veličine je velikog tranzitnog kombija i ofarbana je u belo, tako da će pokušaji da se uoči iz vazduha biti pravi izazov - rekao je on.

Promenljivo vreme i loša vidljivost su takođe izazovi sa kojima se timovi suočavaju.

Pretraživanje okeana

Spasioci takođe moraju da istraže dubine od čak 4 kilometra u potrazi za podmornicom dugom svega 6,7 metara, jer radio i GPS signali ne mogu da putuju kroz vodu.

Kanadski avioni P-3 Aurora sprovode sonarne pretrage, a sonarne bove su takođe raspoređene u tom području.

Sonarne bove, ili sonobove, otkrivaju i identifikuju objekte koji se kreću u vodi, i često se koriste u lovu na neprijateljske podmornice.

One ili osluškuju zvukove koje proizvode propeleri i mašine (pasivna detekcija), što takođe može uključivati zvuke koje pravi posada udarajući o trup podmornice, ili odbijanjem sonara „ping“ od površine plovila (aktivna detekcija) i osluškuju povratni eho.

U utorak uveče USCG je potvrdio da je kanadska letelica otkrila „podvodnu buku“, a američki mediji su izvestili da je interni memorandum koji je procurio poslat Ministarstvu za unutrašnju bezbednost SAD u kome se kaže da su detektovani podvodne „zvukovi udaranja“ u intervalima od 30 minuta.

Profimedia
 

Sajmon Boksal, stručnjak za okeane sa Univerziteta u Sautemptonu, kaže da će podvodna buka ohrabriti spasilačke timove.

- U okeanu ima mnogo izvora zvuka, ali to daje nadu - dodaje on.

Frenk Oven, stručnjak za potragu i spasavanje podmornica u Australiji, kaže da zvučni signal koji je uhvatila bova blizu površine sugeriše da bi sama podmornica mogla biti blizu ili na površini.

- Ispod oko 180 metara temperatura vode opada veoma brzo. To stvara sloj od kog se sonarni signal odbija. Ali ako ste na istoj dubini, on ima tendenciju da ide prilično ravno - dodao je on.

Šta će spasioci da rade ako je podmornica na dnu?

Svaki pokušaj pretraživanja dna okeana u toj oblasti verovatno bi izveo bespilotni daljinski upravljač (ROV).

Dip Enerdži kablovski sloj koji je stigao na lice mesta u utorak je postavio najmanje jedan ROV, ali nije jasno da li on može ići dovoljno duboko do olupine olupina Titanika, koja leži na oko 3.700 metara ispod površine.

Drugi brodovi sa ROV mogućnostima su na putu ka licu mesta, uključujući francuski istraživački brod "L'Atalante" koji ima dva sposobna da dođu do potrebnih dubina.

Profimedia/ABACAPRESS.COM
 

Ako je Titan na morskom dnu i ne može da se vrati sopstvenim snagama, opcije su veoma ograničene, kaže profesor Grejg.

- Iako bi podmornica i dalje mogla da bude netaknuta, ako je na dubini većoj od 200 metara, postoji veoma malo plovila koja mogu da dopru tako duboko, dok ronioci svakako ne mogu. Vozila dizajnirana za spasavanje mornaričkih podmornica sigurno se ne mogu spustiti do Titanika - objasnio je on.

Stručnjak za oporavak okeana Dejvid Mirns kaže da bi ROV, ukoliko locira Titan, trebalo da bude u stanju da ga izvuče.

- ROV svetske klase sa dvostrukim manipulatorima zapravo može da zgrabi Titan ili da zakači uže za podizanje na njega i polako ga izvuče na površinu - dodaje on.

SAD su ranije koristile ROV u operacijama spasavanja na dubini Titanika, uključujući i lociranje i izvlačenje srušenog borbenog aviona sa dubine od 3.780 metara u Južnom kineskom moru prošle godine.

U tom slučaju, američka vojska je koristila ROV da pričvrsti opremu oko aviona i poveže ga sa kukom za podizanje koja je spuštena sa dizalice na spasilačkom plovilu na površini.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike