aktuelno

Stižu „električne pumpe“ za automobile, ali ne trebaju nam baš bilo kakve

19.08.2023

19:35

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Iz srpskog sveta e-mobilnosti pozdravljaju najavu otvaranja 20 punjačkih stanica za e-automobile, ali ukazuju i na šta treba obratiti pažnju kod tendera

Stižu „električne pumpe“ za automobile, ali ne trebaju nam baš bilo kakve
Ilustracija - Copyright Profimedia Pixabay

Srbija bi u narednim mesecima velikim koracima mogla da zagrabi ka budućnosti i u ogromnoj meri unapredi svoju javnu mrežu za punjenje električnih vozila, i uopšte infrastrukturu za nastupajuću e-mobilnost.

Kako je najavio ministar građevine, Goran Vesić, sledeće nedelje biće objavljen tender za punionice strujom za električne automobile. Sa pratećim sadržajem, na odmorištima auto-puteva ove punionice će predstavljati prave električne pandane klasičnim benzinskim stanicama.

Koliko je to skok u e-mobilnosti najbolje ilustruje podatak da Srbija na autoputevima trenutno ima desetak punjača a samo ovim tenderom će biti obezbeđeno 200 novih, i to brzih.

Uz to, nedavnim izmenama Zakona o planiranju i izgradnji, uvedena je oba veza da svi koji imaju benzinske pumpe moraju na određeni broj mesta za točenje goriva dodaju i elektropunjač.

Nemci i Ameri ulažu milijarde

Svet se sve brže okreće električnim vozilima i izgradnji mreže za njihovo punjenje. Nemci su 2022. godine broj svojih stanica za punjenje uvećali za velikih 35 odsto, na 80.500 javnih mesta za punjenje, od čega je petina sa brzim punjačima (oko 7.000), a kompanije su do sada instalirale ukupno kapaciteta 2,5 gigavata snage (40 odsto više za jednu godinu).

Nemci planiraju da se do kraja 2025. potroši 6,3 milijarde evra na nove kapacitete, a ne zaostaju mnogo ni mnogobrojniji Amerikanci, gde su u tu svrhu odvojili 7,5 milijardi dolara, kako bi do 2030. utrostruči broj punjačkih stanica sa sadašnji 140.000.

- Pozdravljamo i tender i tu odluku. Odavno govorimo da je infrastruktura elektropunjača veoma važna, i to ne zbog naših domaćih korisnika kojih je 0,02 odsto broja vozila, već zbog tranzitnih putnika. Bez toga ćemo potpuno izgubiti taj deo saobraćaja, jer će nas Evropljani zaobilaziti. Naravno, efekat ima i na domaće vozače i kupce automobila – kaže za 24sedam Zorana Đorić, menadžer iz kompanije „Vozim na struju“.

Iako statistika kaže da korisnici koji imaju električna vozila, njih pune kod kuće u čak 90 odsto slučajeva, javna mreža je od neprocenjivog značaja.

- Sa njom dolazi i do boljeg osećaj domaćih kupaca, kojih će biti sve više, da se odluče za električne automobile jer imaju gde da ih napune van kuće. Sada se još postavlja pitanje putovanja van grada, jer i ja kad idem dalje koristim klasičan automobil da ne bih morala da „ciljam“ gde ima punjač, pod uslovom da navedeni uopšte radi – ističe Đorićeva.

Stižu „električne pumpe“ za automobile, ali ne trebaju nam baš bilo kakveFreepik
Bitno je da uvek rade: Punjačka stanica i aplikacija za e-automobile

 

Nije bitno samo „da je ima“...

Upravo je to, „da li radi“, jedan od aspekata na koji u ovom trenutku (ne)razvijenosti infrastukture e-mobilnosti treba posebno obratiti pažnju, naglašava naša sagovornica. Jer, ističu iz „Vozim na struju“, nije samo postavljanje punjača, makar i brzih, na puteve dovoljan preduslov boljoj e-mobilnosti.

Jesen na struju: 10. simpozijum e-mobilnost - u Beogradu

Na razvoju e-mobilnosti potrebno je raditi i na edukaciji jednako kao i na postavljanju same mreže. Jedan takav veliki skup održaće se u Beogradu, po drugi put, u 15. i 16. novembra, gde će se na 10. Simpozijumu e-mobilnosti okupiti domaći i evropski stručnjaci, kompanije i zainteresovane institucije. Kako se napreduje a kako može da se zaluta, govoriće i Barte de Brej iz „ElaadNL“, jedan od najzaslužnijih ljudi što Holandija ima najbolju svetsku mrežu infrastrukture za e-mobilnost. Danas imaju jedan javni punjač na svaka četiri e-automobila, a već za dve godine će odnos biti 1:1,3.

- Mora da se vodi računa i o nadogradivosti punjača i punjačkih stanica. Slovenci su do pre neku godinu imali savremenu mrežu ali se pokazalo da su napravili grešku jer su postavili nenadogradive punjače. Tehnologija se menja i mora se dugoročno računati i na održavanje a ne samo instalaciju. Ne sme se ponoviti aktuelna situacija da krenemo za Zlatibor, imamo usput dva punjača na mapi i kad stignemo do njih ili ne rade ili bude varijanta „nemoguće je pokrenuti aplikaciju“ – kaže Đorićeva.

A infrastruktura za električna vozila nije samo bitna za komotniji prevoz vlasnika automobila već privredu uošte. Mnoge kompanije i u Srbiji , posebno one sa centralama u inostranstvu, već uveliko u svoje flote uvode električna i hibridna vozila.

- Evo „Pošte Srbije“ prelaze na električna vozila za dostavu pošiljki, sve više se kompanija odlučuje da „ide na struju“. Uostalom, Evropska politika je takva u uskoro ni neki oblici privredne saradnje neće biti mogući ako u floti nemate neka vozila koja su sa nultom emisijom CO2. A sve to će ići mnogo sporije ako nemamo gde na putu da punimo ta vozila – zaključuje Zorana Đorić iz „Vozim na struju“.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike