Nema nazad, a mora bolje: Dokle smo stigli sa drugim uslovom e-mobilnosti - punjačima

05.05.2023

07:35

0

Nemačka je samo u prošloj godini povećala broj stanica za punjenje električnih vozila za 35 odsto, Srbija može ove godine i 50 odsto, ali…

Nema nazad, a mora bolje: Dokle smo stigli sa drugim uslovom e-mobilnosti - punjačima
Ilustracija - Copyright Profimedia Pixabay

Dostava svega što vam padne na pamet na kućna vrata, do lokalnog tržnog centra, prodavnice ili pijace… kao i putovanje drumom do omiljenog skijališta ili morske plaže već decenijama je uobičajena i sasvim obična stvar. A tako je jer na svakom koraku postoji benzinska stanica gde možete dopuniti svoje vozilo.

Da bi to ostalo tako i ubuduće, kada nafte bude sve manje i kada bude sve skuplja, nije dovoljno samo prebaciti naše automobile na električni pogon. I oni moraju negde da se pune.

U razvijenom svetu ozbiljno shvataju problem energetske tranzicije ka održivim i obnovljivim izvorima energije i e-mobilnosti, i to sa „oba kraja“ – i potrošnje i snabdevanja.

Pravi primer prošle godine dala je Nemačka, zemlja koja čak nije ni najnaprednija u usvajanju električnih vozila u Evropi. Nemci su 2022. godine broj svojih stanica za punjenje uvećali za velikih 35 odsto. Toliki broj novih punjača u jednoj godini nadmašio je čak i željeni prirast koji obezbeđuje dobru snabdevenost za postojeći broj automobila „na struju“.

U Srbiji, taj procenat bi ove godine mogao da bude i mnogo veći, jer moglo bi se očekivati da broj komercijalnih punjača poraste i za više od 50 odsto u 2023. godini, možda i dodatnih 100 na postojeće stanje. To, međutim, ne govori dobro o našoj posvećenosti e-mobilnosti, već o zaostatku infrastrukture za sve većom potrebom koju prave električni automobili, što domaći, što u tranzitu.

- Mi u našoj punjačkoj mreži imamo trenutno više od 85 punjačkih mesta, od kojih su tri četvrtine brzi i ultrabrzi punjači. Taj broj ćemo do kraja godine uvećati za 25 do 30. Broj punjača se povećao što po benzinskim stanicama, što po tržnim centrima, a tek treba očekivati više punjača na auto-putevima. U toku je realizacija postavljanja 10 brzih punjača sa „Putevima Srbije“ – kaže za 24sedam Dušan Mirković iz „Čardž en go“ (Charge & Go), vodeće kompanije koja se u Srbiji bavi razvijanjem mreže stanica za punjenje električnih automobila.

Mnogo fali, a neki već zastareli

Njegova koleginica Tamara Zjačić dodaje da se i konkurencija probudila, pa se tako tržište e-mobilnosti zagreva i sa te strane, a ne samo sa više e-automobila i hibrida, što novih kupljenih uz subvencije, što polovnih čiji se uvoz sada tek otkriva.

- A očekujemo i da će kompanije koje imaju poslovne objekte na atraktivnim lokacijama za tranzitne vozače da prepoznaju interes i mogućnost buduće zarade. Mislimo da bi i ovde mogla da se ponovi situacija iz Hrvatske gde je nakon dve-tri godine od kretanja u e-mobilnost naglo skočio broj javnih punjača – kaže Zjačić.

Zorana Đorić iz „Vozim na struju“, kompanije koja prodaje i vozila i punjače, kaže da bi neka rešenja trebalo da da posebna radna grupa pri Vladi koja se bavi e-mobilnošću, a da je interesovanje tržišta svakako probuđeno.

 

Foto:Pixabay/ Stan Petersen
 

 

- Pored kompanija kojima bi ovo mogao da bude i sporedan posao, sve je više i vlasnika hotela, restorana koji su zainteresovani da imaju punjač za svoje potrebe. Ali to još ne zadovoljava potreba krajnjih korisnika, ma koliko ih malo trenutno bilo, jer imamo premalo brzih punjača. To je problem i na tranzitu, jer čak i ako imate na prometnom mestu punjač od 50 kilovata, on je već zastareo kada drugi postavljaju one od 160 i više – kaže za 24sedam Đorić.

 

Koliko para, toliko muzike

Pomenuta Nemačka svoju posvećenost e-mobilnosti pokazuje i time što je u oktobru vlada odobrila plan da se u naredne tri godine potroši 6,3 milijarde evra kako bi se ubrzano povećao broj javnih punjača i time ubrzao put ka nultoj karbonskoj emisiji u transportu. Amerikanci su već u tu svrhu odvojili 7,5 milijardi dolara, kako bi se došlo do toga  da se do 2030. utrostruči broj punjačkih stanica sa sadašnji 140.000.

- Napredne zemlje ozbiljno ulažu u e-mobilnost, a to ne znači samo subvencije za kupovinu vozila. Nažalost, kod nas ne postoji ni indicija da će biti odvojen ozbiljan novac za infrastrukturnu mrežu u skorije vreme, osim tih punjača za tranzit na auto-putevima. Možda dogodine, videćemo – napominje Zjačić.

Potrebu državnih olakšica za ulaganje u infrastrukturu naglašava i Zorana Đorić.

- Vlasnik restorana ili hotela možda i hoće da da 1.000 evra za spori punjač koji će poslužiti gostima dok su kod njega, ali za investiciju u brzi punjač koja je od 60.000 do 100.000 evra svakako treba drugačija kalkulacija. Tu je ulaganje veliko, a povrat kroz prodatu struju po našim cenama i obrtu veoma spor – ističe Đorić.

Velike pare za infrastrukturu se trenutno ne vide u široj slici, ali ono što je dobro jeste to što resorno ministarstvo priprema izmene zakona koji se tiču e-mobilnosti i koji bi mogli da olakšaju investicije privatnog sektora u ovaj posao budućnosti koji će zameniti sadašnji petrohemijski.

- Videćemo i šta će se od promena usvojiti, uvoznici vozila i mi koji se bavimo infrastrukturom smo dali svoje predloge. Tražili smo da se naplata vrši po predatom kilovat-času a ne vremenu punjenja kao sada, jer to je jedino fer. Zatim, potrebno je dati podsticaje za ulaganje u punjačku infrastrukturu, ali i dati veći budžet za subvencionisanje kupovine automobila. Takođe, potrebno je dati olakšice za ekološka vozila i kroz manje putarine, besplatan parking, ili čak manji porez na vozila, što su primenjivale ili primenjuju zemlje koje žele popularizaciju električnih vozila – nabraja Tamara Zjaćić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike