Solarni paneli sad vladaju i svetom automobila: Šta je hit sajma u Minhenu (FOTO)

22.06.2023

19:35

0

Sajam „Power to drive“ održao se ovih dana u Minhenu. Šta je novo i u fokusu za 24sedam govori Zorana Đorić iz "Vozim na struju"

Solarni paneli sad vladaju i svetom automobila: Šta je hit sajma u Minhenu (FOTO)
Gradski e-auto od 50.000 evra - Copyright Promo: Vozim na struju

Sajam „Power to drive“ održao se ovih dana u sred Nemačke ali kao da je bio u Kini, gotovo svaki drugi štand zaokupirala je neka kompanije iz te "zemlje budućnosti“. Solarni paneli uveliko su se probili u sferu „e-mobilitija“ i prateće automobilske industrije a veliki fokus stavlja se i na „storidž“, odnosno baterije, kaže Zorana Đorić iz kompanije „Vozim na struju“, koja za 24sedam iz prve ruke prenosi svoje utiske sa upravo održanog sajma u Nemačkoj.

Kako će izgledati svet automobila, ali i kućna upotreba solarne energije i baterija, ne za pet godina, nego "sutra“, pokazao je i sajam „Power to drive“ koji je održan od 18. do 21. juna u bavarskoj prestonici Minhenu.

- Prvi utisak kada se pojavite na sajmu je da je budućnost već tu i da će u njoj dominirati Kinezi. Oni su praktično „pojeli“ Nemce i iz te zemlje je svaki drugi štand na sajmu. Zaostajanje u prebacivanju sa tehničkog savršenstva na elektroniku ih mnogo košta i pitanje je da li će to nadoknaditi. A iskusni Kinezi znaju da „Made in Germany“ još itekako nešto znači i gledaju da svoje proizvoda odavde plasiraju u svet – ističe Đorić, koja se upravo vratila sa sajma.

Na sajmu gde je samih električnih automobila zapravo bilo vrlo malo, a svega ostalog što ih se tiče u izobilju, hit su bili punjači i eksterna baterijska skladišta, popularni „storidži“.

- Infrastruktura je odmah sa pojavom e-mobilnosti prepoznata kao problem ali sada već svi okreću ne punjačima sa energetske mreže, nego onima koji mogu da miksuju struju „nekog EPS-a“ i struju koji vlasnik automobila sam napravi preko svojih solarnih panela. A solarnih panela ima u svim mogućim izvedbama – napominje Đorić.

Nemci u frci zbog kasnog starta

Vodeći nemački proizvođači automobila pokušavaju da stignu konkurenciju u proizvodnji glavnog dela – baterija. VW će do 2030. investirati 20 milijardi evra u fabrike svoje firme „PowerCo“ u Nemačkoj, Španiji i Kanadi. „Mercedes-Benc“ je planirao fabrika sa „CATL“ u Mađarskoj, a sad i 7,3 milijarde vrednu investiciju sa „Stelantisom“ i „TotalEnergies“.

- To je sasvim drugačiji biznis i najveći izazov dosada za nas. A, kao što znamo, zaostajemo malo za konkurencijom – priznao je „Blumbergu“ Tomas Šmal, prvi čovek „PowerCo“ i šef za tehnologiju u „VW“.
Da zaostanu za Kinezima ne žele ni Amerikanci, gde je država dala „Fordu“ zajam od 9,2 milijarde dolara, najveći od spasavanja automobilskih firmi u krizi 2009. godine, da napravi tri fabrike baterija.

Ništa manje nisu zastupljena ni baterijska skladišta, jer sveopšte raširena infrastruktura će još dugo biti neostvariv cilj.

- Svaki treći štand je posvećen baterijama. I tu ima svega, od baterija da skladištite struju sa vaših solarnih panela od firme ili privatne kuće, do prenosnih sistema koje možete da stavite u kola i svoju „električnu centralu“ ponesete na piknik. Cene za ta mobilna skladišta nisu baš privlačne, od 6.000 do 10.000 evra, ali i u tom pogledu se situacija razvija. Kada uđete na štand najvećeg svetskog proizvođača, kineske kompanije „CATL“, bukvalno kao da uđete u budućnost – ističe naša sagovornica.

Zanimljivost je, ističe Zorana Đorić, i ono čega na sajmu nema ili ima u tragovima.

- Vodonika kao nečega što mnogi smatraju gorivom budućnosti, pogotovo za veliki transport, ima tek na jednom ili dva štanda. Izgleda da se sada industrija koncentriše na baterije, tako da se radi na novim tehnologijama, natrijumskim baterijama pre svega – ističe Đorić.

Nemačka prigrlila e-mobilnost

Koliko je e-mobilnost, obnovljivi izvori energije i uopšte „zelena agenda“ uhvatila korena u Nemačkoj vidi se već daleko od sajma – čim se pređe granica.

- Svuda uz put videćete polja i polja solarnih panela. Čak su i putokazi na „solarni pogon“ – opisuje naša sagovornica.

A čim se izađe na neki auto-put...

- Na svakoj benzinskoj stanici na autoputu naći ćete četiri ili pet punjača za električne automobile. I to ne bilo kakvih, već onih brzih punjača od 350 kilovata. Na njima auto napunite već za deset minuta, a nema ni gužvi ni čekanja. Cena ide od 0,65 do 0,9 evra po kilovatčasu. Nije jeftino ali nju će platiti samo oni koji svoju „teslu“ ili neki drugi auto ne napune kod kuće, što je široko rasprostranjeno – zaključuje Zorana Đorić iz „Vozim na struju“.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike