Kragujevčani ostaju svetski adut Sitroena i Stelantisa?

18.06.2023

19:35

0

Autor: G.M.Š.

Svetska grupacija proizvođača broj četiri po prodaji, evropsko-američki „Stelantis“, kreće u bitku za e-automobil do 25.000 evra

Kragujevčani ostaju svetski adut Sitroena i Stelantisa?
Copyright Profimedia

Da li je „Stelantis“, kako bi se to reklo u atletici, „ušao u pucanj“ i sada ima prednost u trci za „pristupačan“ električni automobil od 25.000 evra? „Blumberg“ misli da su šanse prilične i da bi početak prodaje „Sitroenovog“ modela „C3“ u prvom delu 2024. godine mogao da bude pun pogodak na tržištu koje bi inače popunili jeftiniji „kinezi“.

„Blumberg“ navodi da će „Sitroen“, kao jedan od 14 brendova „Stelantisa“ (Fijat, Krajsler, Džip…), svoj električni „C3“ praviti u Slovačkoj, kao direktnu konkurenciju “dačiji spring“ koja se sklapa u Kini, kao i dolazećem „Renoovom“ modelu „5 EV“.

- „Sitroen ima istoriju pravljenja cenovno pristupačnih automobila i njegova uloga je sada da napravi električni automobil koji je dostupan svima. Fabrika u Slovačkoj zna kako da drži troškove niskima – kaže Tijeri Koskas, šef brenda u tom proizvođaču.

U izjavi Koskasa, koji je tek nekoliko meseci šef brenda u „Sitroenu“, ne pominje se "Stelantisova" fabrika u Kragujevcu, koja i dalje zvanično slovi kao novi pogon električnih automobila i koja je najavljivana kao mesto gde će se praviti novi model.

Nadamo se da neće biti drastičnih izmena u planovima „Stelantisa“ o „C3“ koje su napravljeno pod upravom Vinsenta Kobea, koji je napustio firmu ove godine.

Da ne treba gubiti nadu, i pre vremena otpisivati fabriku iz koje je do skoro izlazio „Fijatov“ model „500L“, kazuju i informacije koje su stigle poslednje nedelje meseca maja.

U razgovoru za beogradske „Novosti“, predsednik Samostalnog sindikata fabrike Saša Đorđević rekao je da se u fabrici svakoga dana vidi napredak u montiranju opreme, koja je stigla krajem prošle godine, za potpuno novu fabriku električnih automobila.

Bez promena u svetkom vrhu

Prema podacima Focus2move.com, japanska „Tojota“ i u 2023. suvereno vlada svetskim tržištem automobila. Podaci za period do aprila kažu da su prodali 3,4 miliona vozila (2,0 odsto), ispred „Folksvagen Grupe“ sa 2,6 miliona (12,8 odsto) i južnokorejskog dvojca „Hjundai-Kia“ sa 2,3 miliona (6,9 odsto).

Tu dolaze „Stelantis“ (2,1 odsto) i „Reno-Nisan“ (pad 0,4 odsto) sa po 2,1 milion vozila, a slede američki „GM“ (1,8 miliona, 0,7 odsto) i „Ford“ (1,3 miliona, 7,4 odsto).

Donji deo Top10 čine „Honda“ (1,2 miliona, pad 10,2 odsto), „Suzuki“ (1,0 miliona, rast 4,2 odsto) i „BMW“ (0,7 miliona, rast 2,4 odsto).

Na kraju, nikako ne treba zaboraviti „BYD“ koji jeste 12. ali je proizvodi samo električna vozila, i to uz rast od 82,5 odsto. Ovi Kinezi su po prodaji EV ispred izvikane „Tesle“.

- Posao je kompleksan, ovde će biti uključena najmodernija svetska tehnologija i to su ozbiljni pokazatelji da se ide ka utvrđenom cilju, odnosno da sve bude spremno za proizvodnju u trećem kvartalu 2024. godine. Sve se odvija prema planiranoj dinamici. – rekao je tada Đorđević.

Oštra konkurencija u donjem segmentu

Da se nametne tržištu u oštroj konkurenciji „Renou“, odnos „Dačiji“, „Sitroenu“ svakako neće biti lako jer treba napraviti električni automobil , čija proizvodnja je sama po sebi skupa i uveliko je određuje cena baterije, da bude jeftin a bezbedan.

Prema najavama “e-C3“ će imati domet veći od 300 kilometara sa jednim punjenjem, baterije, što jeste dosta ali ne bi trebalo da bude presudno jer radi se ipak o gradskom automobilu koji nije za dalek put.

Evropski proizvođaći se generalno muče da naprave električno vozilo (EV) pristupačne cene a da pritom na njemu i zarade. S jedne strane pritiska ih u srednjem cenovnom segmentu američki „Tesla“ a s druge u jeftinom kineski „BYD“ i „GM“.

Prvi čovek „Stelantisa“, Karlos Tavares, već je upozoravao da bi neke fabrike mogle da se zatvore zbog neisplativosti proizvodnje EV.

U trku za jeftin e-automobil uključio se snažno i nemački „Folksvagen“, koji je u martu takođe najavio svoj prvenac u segmentu „ispod 25.000“. Ali taj model je na dugo štapu i neće se pojaviti na ulicama još nekoliko godina.

Za razliku od Nemaca, „francuski „Reno“ planira da svoj „reno 5 EV“ izbaci na tržište sledeće godine, ali još se nisu „obavezali“ za cenu.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike