Marija Jelić za 24sedam: O najvažnijem susretu u životu i tajni broja 12

07.01.2024

20:05

3

Autor: Dejan Ćirić

"Sreću sam pronašla onda kad sam shvatila da sam zaista, u suštini svog bića, postala slobodna", ističe umetnica

Marija Jelić za 24sedam: O najvažnijem susretu u životu i tajni broja 12
Copyright Promo/Marija Erdelji

Marija Jelić je jedna od naših najpoznatijih i najboljih operskih pevačica koja je sa trideset godina ostvarila ono što mnogi ne uspeju tokom čitavog života. Ipak, ona o svom uspehu govori prizemno, bez mistifikacije i fame, smatrajući da joj ne pripada ni epitet "operska diva". Za sebe kaže da je obična devojka koja dobro radi svoj posao i ostvaruje snove. I možda baš zato njena priča ima mnogo dublji smisao, njen sopran je prepoznat za najveće uloge, a ona blista na čuvenim svetskim scenama. Jer ona svoj talenat ne prodaje za naslovne strane i slavu, već stvara nešto mnogo vrednije i značajnije što otkriva u iskrenoj i emotivnoj ispovesti koja je pred vama. 

Foto: Privatna arhiva Marije Jelić
 

Čini se da imate privilegiju da svaki vaš nastup bude jedna vrsta praznika, s obzirom na to da nastupate na velikim svetskim scenama, sa slavnim imenima, u antologijskim operama. Na koji način ih proslavljate?

Mislim da je svaki nastup važan, ali je i sam proces pripreme podjednako bitan i za mene svaki dan predstavlja praznik. Hoću da kažem da od nas samih zavisi kakav će naš odnos prema životu biti i kakvi ćemo biti svakog dana. Ja posle predstava i koncerata odem na večeru sa porodicom i prijateljima ili, kada sam umorna, odem kući ili u hotel, zavisi gde pevam, a onda celu noć analiziram svoj nastup.

Kako izgledaju te neverovatne transformacije u različitim ulogama i da li ponekad bude teško da se, kada siđete sa scene i skinete raskošne kostime, vratite u stvarnost, jer su emocije prejake, i koji momenat u tom smislu pamtite?

Moć transformacije u različite likove i davanje ličnog pečata svakom tom liku predstavlja na neki način potencijal umetnika da iskorači u novu ličnost i bude baš ta osoba tri, četiri sata. Smatram to jako teškim momentom, koji, pre svega, zahteva da jako dobro uradite analizu tog lika, zatim sagledate period u kom je živeo, kako su tada izgledali odnosi među ljudima i još mnogo toga.

To je jedan ozbiljan proces koji od umetnika iziskuje znanje iz različitih oblasti, a onda i mogućnost da to znanje inkorporirate u lik. Emocije su jake, ali na sceni uvek morate da ih držite pod kontrolom zato što ste deo opere, niste sami, već ste deo tima i morate da budete prisutni da ne bi došlo do grešaka. Ne mogu da izdvojim određeni momenat jer je svaki poseban na svoj način, pogotovo kad pristupate svakom nastupu kao da prvi put pevate.

Promo/Marko Ugrinović
 

Svako u sebi nosi bol i sreću

Kad smo kod emocija, vi ste nasmejana žena, koja pleni harizmom, radošću, pozitivnom energijom i toplinom. S druge strane, često igrate teške, tragične i mračne uloge. Kako u sebi pronađete tu tamu i bol? 

Smatram da svako ljudsko biće u sebi ima i bol i sreću, i tugu i radost. Čovek se u životu suočava sa različitim situacijama i iz njih nešto nauči. Mislim da sam donekle uspela da primenim na sceni emocije koje sam proživela i u realnom životu. Likovi koje igram su uglavnom tragični, ali svaku od tih heroina sam iskreno i istinski doživela i osmislila pre nego što sam izašla na scenu.

Koliko, u skladu sa tim, u vama ima melanholije i tuge, i koliko su naspram zadovoljstva i te emocije važne, jer onda sav spektar iznosite u potpunosti, kako na sceni, tako i u životu?

Vodim se filozofijom koju preporučujem svima, a to je da ako se u životu fokusirate na bol ili na to kako ste povređeni, onda ćete nastaviti da patite. Ako se fokusirate na lekcije koje ste određenim postupkom naučili, onda ćete nastaviti da rastete. Prema tome, u svakoj lošoj životnoj situaciji postavite sebi pitanje: “Šta sam iz ovog naučila?”, a ne: “Zašto me je neko povredio”.

Nebojša Babić
 

Integritet, hrabrost i ljubav

Glas je vaše najveće blago. Na koji način ga čuvate i da li vas je, možda, nekada izdao, a šta je još, pored njega, važna vrednost u vašem životu?

Dešava se da imate problem na sceni sa glasom, jer je glas živ instrument, a svaki umetnik se oseti strašno bespomoćno kada ne može svoj instrument da kontroliše. Uglavnom se takve stvari dešavaju kad ste bolesni ili niste prezdravili do kraja, a pevate. Imam sistem vrednosti koje su mi egzistencijalno bitne, a možda u njima prednjači INTEGRITET koji mi je važan ne samo kod mene već i kod ljudi u mom okruženju. Zato biram sa kim se družim.

Šta još, pored glasa, osoba mora da ima ne bi li stala na scenu Karnegi hola ili pored jednog Dominga? Da li je to hrabrost, samopouzdanje, ljubav ili nešto sasvim drugo?

Ljubav prema umetnosti i definitivno hrabrost, pogotovo kad ste tako mladi kao što sam ja bila kad sam pevala sa maestrom Domingom. Ali, kažem, svaki događaj je lekcija i iz pozitivnih iskustava sam mnogo naučila i obogatila svoj život.

Marija Jelić i Plasido Domingo Promo/BELEF
 

Koji nastup i dalje predstavlja vaš najdraži uspeh generalno, a šta vam je u tom smislu obeležilo godinu koju smo ispratili?

Ne bih mogla da izdvojim jedan nastup, svaki mi je podjednako važan i drag. 2023. godina je bila baš radna, debitovala sam u tri nove uloge: Grofica u Mocartovoj “Figarovoj ženidbi” u Americi, u Severnoj Karolini, Džudit u Bartokovoj operi “Zamak modrobradog” u Estoniji i Madalena u Đordanijevoj operi “Andre Šenije”. Imala sam nastupe sa Beogradskom filharmonijom, Sofijskom filharmonijom, pevala sam "Aidu" u Kairu i Skoplju, održala koncerte u Meksiku i Italiji, pevala sam u Koreji, u Seulu i Busanu Mimi u Pučinijevim “Boemima”.

Marija Jelić, Karnegi hol Foto: Privatna arhiva/Marija Jelić
 

Ne razumem pojam "operska diva"

Rekli smo na početku da ste osvojili mnoge velike scene, nastupali sa čuvenim umetnicima i konstantno nižete uspehe. Ipak, čini se da se ne eksponirate previše, da ne želite da budete medijska zvezda i da niste neko kome su naslovne strane prioritet. Ne predstavljate sebe kao opersku divu. Da li time nešto gubite, a zbog čega je to, ipak, vaš pravi put?

Ne volim da medijski istupam kad nemam šta da najavim ili o čemu da pričam. Jednostavno, to je moj put. U većini intervjua ili se osvrćem na prethodne nastupe ili pričam o budućim, jer mislim da je to deo mog posla, da se bavim marketingom u tom smislu. Ne razumem pojam "operska diva" jer time shvatam da neko od sebe želi da napravi kult ličnosti ili da je deo neke elite. Ne smatram da je opera elitna umetnost, već da je namenjena svima i da je samo pitanje ko je na kakav način konzumira i po šta dolazi na predstavu, kakav osećaj želi da doživi. Ja sam jedna devojka koja dobro radi svoj posao i to je to. Kada pevam moj posao je da dobro otpevam, kada sam inženjer moj posao je da moj proizvod radi.

Šta uvek donosite sa svih tih nastupa u svetu ili kod nas, a da jeste nešto, što kada ostanete sami, puni srce?

Osećaj radosti i ispunjenosti. Najsrećnija sam kad vidim da sam uspela da emotivno dotaknem ljude u publici i da su na kraju koncerta ushićeni, što vidim po aplauzima i reakcijama. Neretko se dešava da me ispred garderobe čekaju ljudi iz publike da čestitaju i slikaju se. Zaista sam srećna kad jednim nastupom možda uspem nekome da ulepšam dan ili promenim kod njega neka osećanja. Radost davanja u životu je najveća radost.

Marija Jelić na festivalu Ohridsko leto Promo/Ohridsko leto
 

Susret u Jerusalimu

Koje susrete nikada nećete zaboraviti, čije reči, koje momente i trenutke koji su vas u svakom smislu oplemenili. Šta vam govore ljudi posle velikih uloga u kojima blistate?

Zbog prirode posla kojim se bavim, jako puno putujem i srećem mnoge ljude. Izdvojila bih moje putovanje u Jerusalim 2021. godine, gde sam nastupala u "Boemima" u ulozi Mimi. Tada se dogodio moj najvažniji susret u životu. Susrela sam se sa samom sobom. Tome je doprinela energija tog magičnog grada, koja je izvor i kraj života, i došla sam do jednog veoma značajnog saznanja koje mi je promenilo život. Shvatila sam da je najvažnije da svaki dan živite kao da je poslednji i da ne gubite vreme na negativne ljude i rasprave. 

Opera "Toska", SNP Promo/Marija Erdelji
 

Fokusirajte se na stvari koje vas u životu zanimaju i idite ka tome, provodite dane sa ljudima koje volite i vaš život će biti bogat. To sam sebi rekla. Ove godine sam od prijateljice dobila knjigu koja me je jako zaintrigirala, a to je Joganandina “Autobiografija jednog jogija”. Poklonila mi je knjigu sa objašnjenjem da je Stiv Džobs nosio uvek sa sobom, a pošto sam ja inženjer i bavim se i tim poslom, znala sam da ću nešto naučiti iz te knjige. I jesam. Rečenica koja je na mene ostavila poseban utisak i uticaj je bila: “Sezona neuspeha je najbolje vreme za setvu semena za uspeh”.

U čemu je tajna opere i kako ste je vi otkrili i definisali? Može li se opisati rečima?

Nema nikakve tajne. Opera je život, imaginacija sa jedne strane, a sa druge realnost. Vodi nas u vremena u kom nismo bili i upoznaje sa ljudima koje nismo sreli. Na kraju svake opere shvatite da je svako u publici sigurno doživeo osećanje koje i sam umetnik na sceni iskazuje kroz lik i sa tim osećajem se povezuje i upotpunjava sebe kao ličnost. Opera i umetnost, uopšteno govoreći, prave sintezu između nas na sceni i publike, i zajedno činimo jedno umetničko delo koje je posebno, jer se takvo događa samo jednom, i svaki put je drugačije sa drugačijim licima na sceni i u publici. Svaki od tih momenata je neponovljiv.

Foto: Vladimir Veličković
 

Koja uloga je do sada bila najteža i zbog čega, a u koju možda još uvek ne smete da se upustite jer smatrate da je preveliki izazov u ovom momentu?

Svaka je teška na svoj način. Iz svake sam mnogo naučila i unapredila sebe, vokalno u svakoj ulozi imate izazove na kojima radite, do sad sam od da kažem velikih uloga ost-varila Mikaelu, Mimi, Tosku, Aida, Grofica, Madalena, Džudit. Za sledeću godinu u pri-premi mi je Pučinijeva Sestra Anđelika, Madam Baterflaj i Maskanjijeva Santuca iz “Ka-valerije rustikane”. Meni uloge same dolaze sa upitom da li bih mogla da naučim za sledeću godinu itd. Tako da mislim da mi sve dolazi kada sam spremna za to i nekako do sada nisam sama birala uloge, dobijala sam ponude da ih pevam i onda sam ih naučila.

Šta zamerate sebi i privatno i u umetnosti?

Zameram perfekcionizam. Perfekcionista sam i u životu i u umetnosti, uvek želim da sebe dam sto posto. To je nekad jako teško i gotovo neizvodljivo, ali ja težim da u pevanju od sebe dam maksimum koji mogu u tom trenutku i da za svaki nastup budem potpuno spremna.

Promo/Dušan Milenković
 

Simbolika broja 12

Čemu se posvećujete daleko od scene i u čemu pronalazite sreću?

Imam zaista širok sprektar interesovanja. Puno čitam, obožavam da putujem, jako puno novih stvari učim i mnogo toga me zanima. Sreću sam pronašla onda kad sam shvatila da sam zaista, u suštini svog bića, postala slobodna. “Sloboda čoveka nije u tome da može da čini sve što želi, nego u tome da ne mora činiti ono što ne želi”, tako kaže Žan Žak Ruso i ja sam ovo spoznala i inkorporirala u svoj život.

Kakve su ove godine praznične želje?

Želim sebi i ljudima koje volim pre svega dobro zdravlje, a svakom pojedincu više druženja sa samim sobom i dubljih razmišljanja da li baš sve što radimo istinski želimo. Svima želim da mnogo iskrenije razgovaraju sami sa sobom i da više vole, budu voljeni, zdravi, srećni i duhom slobodni. Novu godinu sam dočekala u Barseloni, a Božić u Beogradu, u krugu porodice, kao i svake godine, jer je najradosniji hrišćanski praznik rezervisan za sintezu sa porodicom i kućom.

Marija Jelić Promo/SNP/V. Veličković
 

Šta je san koji želite da ostvarite kada je u pitanju umetnost kojom se bavite?

Imam mnogo snova. Najveći mi je da u svakom nastupu prenesem poruku koju imam kroz umetnost i reči. S tim u vidu, 14. februara, na Dan zaljubljenih sa umetničkim ansamblom Ministarstva odbrane “Stanislav Binički” i mojim kolegama tenorima, Dariom di Vijetrijem i Gjorgjijem Cuckovskim, pod dirigentskom palicom Mauricija Kolasantija, u režiji Dejana Proševa izvešću koncert pod nazivom “Pučinijevih 12 strana ljubavi” kao omaž posvećen stogodišnjici smrti ovog velikog kompozitora.

Izvešćemo arije i duete iz njegovih 12 opera koje je komponovao, a 12 je broj koji poseduje veoma veliku simboliku, od 12 apostola iz Svetog pisma, 12 bogova sa Olimpa, 12 izraelskih plemena u Bibliji... Pokušaćemo da se kroz koncert konceptualno osvrnemo na Fromovu knjigu “Umeće ljubavi” i da dočaramo ljubav publici sa svih strana koje ona predstavlja. A po Fromu “Ljubav nije primarno odnos prema određenoj osobi, to je stav, orijentacija bića prema svetu kao celini, ne prema jednom objektu ljubavi”.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike