Tajne kultnog albuma „Električnog orgazma“: Kako je pre 40 godina nastala ploča „Lišće prekriva Lisabon“

25.03.2022

10:15

0

„Mi smo se bavili umetničkom muzikom, ne komercijalnim aspektom i nije nam bilo važno koliko ćemo ploča prodati“, ističe Srđan Gojković Gile

Tajne kultnog albuma „Električnog orgazma“: Kako je pre 40 godina nastala ploča „Lišće prekriva Lisabon“
Elektricni orgazam - Copyright Promo / Wood

Prvi dan međunarodne muzičke konferencije i festivala “Kontakt 2022” u Beogradu, obeležen je tribinom pod nazivom “Lišće prekriva Lisabon - 40 godina od ploče Električnog orgazma”.

Susret je održan upravo povodom velikog jubileja - četiri decenije od čuvenog albuma “Lišće prekriva Lisabon” rok benda “Električni orgazam”, koji postoji već 42 godine, a osnovan je 13. januara 1980. u kafani “Mornar” u Beogradu, nakon koncerta makedonske grupe “Leb i sol”.

Susret povodom jubileja benda "Električni orgazam" ATA Images/Mateja Stanisavljević
 

Bend je obeležio 40. rođendan krajem decembra prošle godine veoma uspešnim koncertom u Kombank dvorani.

Učesnici razgovora su bili članovi benda - Srđan Gojković Gile, Ljubomir Ðukić Ðule, Ljubomir Jovanović Jovec, Jovan B. Jovanović - Grof, kao i Toni Jurij iz Slovenije i Zorica Kojić, dok je moderator bio Dragan Ambrozić.

Ambrozić je istakao da je album „Lišće prekriva Lisabon“ bio najviši umetnički izraz antologijskog rok benda, da su pre toga objavili svoju prvu ploču, zatim čuveni "Paket aranžman", kao i ploču sa koncerta u Varšavi.

- Bili smo tada veoma dobro usviran bend, upravo zbog te turneje u Poljskoj. Većinom smo svirali nove pesme tada, jer sam smatrao da Poljaci ne poznaju naše pesme sa prvog albuma, tako da možemo svirati i najnovije. Imali smo dva koncerta u Varšavi, to su zapravo bila dva manja nastupa od po 40 minuta – otkrio je Gile i napomenuo da će izdavačka kuća "Croatia Records" objaviti taj live album kao deluks vinil.

Srđan Gojković Gile ATA Images/Mateja Stanisavljević
 

Ista kuća planira i reizdanje album veoma poetičnog naziva “Lišće prekriva Lisabon" objavljenog 1982. godine za diskografsku kuću “Jugoton”, kao drugi studijski materijal beogradskog rok sastava, podeljen na A i B stranu.

Tako su na A strani devet numera: "Pođimo”, "Alabama", "Žuto", "Sam", "Glave", "Devojke", "Afrika", "Podstanar" i "Leptir", dok B stranu čini još osam pesama: "Bomba", "Nezgodno", "Razgovori", "Ona", "Znam", "Četvoro", "Odelo" i "Dokolica".

Gojković je podsetio da su tada promenili ritam sekciju, došao im je Grof, a Čavke otišao u vojsku nakon snimanja "Paket aranžmana", ali se posle vratio.

Grof se prisetio tog vremena rekavši da je već ranije poznavao Gileta i Čavketa koji ga je i preporučio da im se pridruži. On je naveo da im je tada uzor bio Dejvid Bouvi, jedini koji se zapravo nikada nije menjao, već je ostajao veran svom stilu i žanru glam-rok muzike.

Koncert Wlktričnog orgazma: Antonio Ahel/ATAImages
 

Svi su konstatovali da je 1982. godine došlo je do zamiranja Novog talasa, tako da je njihov album bio nešto drugačije, dobio je odlične kritike u štampi, ali nije bio prihvaćen od strane publike.

- Album nam se desio u veoma čudnom trenutku, tada su bili popularni bendovi, kao što su "Idoli", "Film" i "Prljavo kazalište", gde više dominira pop muzika, a Novi talas nije aktuelan. Mi smo se bavili umetničkom muzikom, ne komercijalnim aspektom i nije nam bilo važno koliko ćemo ploča prodati – objasnio je Gile i dodao:

- Bio je to naš prvi konceptualni album. Kao što su "Bitlsi" imali svoj album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", koji je delovao kao neka pozorišna predstava, tako smo i mi snimali tih 17 pesama ne kao posebne singlove, već se oni posmatraju kao jedna kolekcija, kao ciklus. Govorili su nam sa više strana da je album jedinstven i da nema nikakve uzore u drugim umetnicima ili albumima.

Koncert Električnog orgazma/ Antonio Ahel/ATAImages
 

Ambrozić je istakao da je veoma specifična struktura i koncept albuma, izrazito kratke pesme do dva minuta, što ne postoji nigde u istoriji domaće muzike, u stilu elektrik gotik post panka.

Zorica Kojić smatra da su tekstovi sa tog albuma i drugih izdanja bili duboka filozofija, na visokom nivou umetnosti.

Gile kao autor tekstova je na to rekao da je voleo pravce dadaizam i nadrealizam, dela Franca Kafke, tako da je želeo da takvu umetnost primeni u rokenrolu.

- Teško je objasniti kako nastaju stihovi. Ja krenem da sviram na gitari akorde i onda kao da mi reči same dolaze, kroz neki filter kreacije, bez predumišljaja, kao da reči prepisujem iz vazduha. Inače smatram da se umetnost sama nekako stvori, a da sam ja samo medij kroz koji se ta muzika emituje.  

Električni orgazam: Mikica Andrejić
 

Na kraju je otkrio i kako je došao na ideju za neobičan naziv albuma.

- Sasvim slučajno sam jednom prilikom sa Čavketom bio u poseti kod njegove majke i ugledao pisani ljubavni roman autorke Barbare Kartland čiji je malo drugačiji naziv "Lišće pokriva Lisabon". Taj naziv mi je bio fenomenalan. Izmenio sam malo tu drugu reč i tako smo dobili ime albuma. Fascinirao me je naslov i želeo sam da ga uzmemo - objasnio je Gile i naveo da su mu omiljene pesme sa tog albuma  "Leptir", "Odelo", "Ona" i "Četvoro".

Ljubomir Ðukić Ljuba se prisetio da su promene u bendu počele od prvog dana snimanja tog albuma. Grof je bio nov i krenuli su u druženje, stvaranje, veoma posvećeni materijalu pred njima.

- Stalno smo imali probe, bili smo predani jer smo znali da smo na pravom putu. Inspiracija kod nas nikada nije bila problem, svi u grupi su bili jako kreativni. Sa naših tada 21, 22 godine, ideju smo imali u nama samima, mi smo bili ta ideja - primetio je Ðukić i dodao kako su u to vreme stalno boravili u Studentskom kulturnom centru (SKC) u Beogradu.

Koncert Eelektričnog orgazma: Antonio Ahel/ATAImages
 

- Iako su se dešavali razni problemi u zemlji, mi to nismo primećivali. Bili smo u SKC-u i odande nismo izlazili, samo se zavučemo i ostanemo. Nismo ni znali šta se dešava napolju. Odnosno, znali smo, ali nam to uopšte nije bilo bitno.

Kolega gitarista Jovec podsetio je da je ploča "Lišće prekriva Lisabon" tek kasnije vremenom dobila na značaju i ono što su kao bend očekivali, ali se to u počcetku nije ostvarilo.

Drugi album je tada bio ispod vidika, van radara, nije imao prave hitove.

Jovec je istakao koliko su imali sjajne uslove za snimanje, jer im je muzički studio bio na raspolaganju 24 časa dnevno i tako pune tri nedelje dok nisu završili ploču.

- Naš drugi album je bio prava kulminacija u smislu da je sabrao sva naša druženja i sviranja, kao presek starih i novih članova benda - zaključio je Jovec.

Srđan Gojković Gile Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović
 

Beogradski rok bend je snimio 12 studijskih albuma, a osim navedenog “Lišće prekriva Lisabon” (1982), objavili su i “Električni orgazam” (1981), “Les Chansones Populaires” (1983), “Kako bubanj kaže” (1984), “Distorzija” (1986), “Letim, sanjam, dišem” (1988), “Zašto da ne!” (1994), “A um bum” (1999), “Harmonajzer” (2002), “To što vidiš to i jeste” (2010) i “Gde smo sad?” (2018).

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike