Benzin i dizel "nikad bliže": Hoće li poskupljenje izjednačiti cene goriva?

07.04.2023

19:35

0

Nafta je na berzi preokrenula tok i ponovo raste, a kao i uvek u tom smeru je prate i cene benzina i dizela na srpskim pumpama, međutim ne istim tempom

Benzin i dizel "nikad bliže": Hoće li poskupljenje izjednačiti cene goriva?
Ilustracija - Copyright Profimedia

Nafta je ponovo krenula da pokazuje koliko još vredi svetu koji mašta o zelenoj tranziciji i e-mobilnosti, i na berzi je cena za samo tri nedelje skočila za 16 odsto, sa 73 na 85 dolara za barel brenta. Dovoljno je bilo da se Kinezi malo "razdrmaju“ posle zaključavanja i restrikcija zbog kovida i da naftaši iz OPEK+ procene da je pad cene otišao predaleko s obzirom na tražnju i najave zavrtanja slavina.

To je na srpskom tržištu naftnih derivata takođe preokrenulo trend pojeftinjenja i, kao i u sličnim prilikama kada cena nafte raste, poskupljuje i gorivo, a kada pada famozna naftna formula nam daje skromne rezultate u pojeftinjenju.

Tražnja će rasti

- Cena nafte je krenula naviše i, moje je mišljenje, cena se normalizuje. Nije normalno da cena pri ovolikoj svetskoj tražnji bude 75 dolara. A tražnja će još rasti i svakako će prosečna cena biti daleko iznad 80 dolara. Što se nas tiče, videli smo već da naše cene nemaju mnogo veze sa cenom nafte na berzi – kaže za 24sedam Nebojša Atanacković, predsednik UO "AD Nafta“.

Međutim, trenutno se dešava nešto neobično čak i za domaće naftno tržište. Nakon simultanog pada cene benzina i dizela na našim pumpama poslednjih mesec i po dana 2022. godine, cena ove dve vrste goriva se razdvojila.

Cena dizela je, u principu, nastavila da pada i sa 222 dinara je stigla na 186 dinara, koliko je određeno danas za narednih sedam dana. Međutim, cena benzina je od početka godine u stalnom porastu i sa 164 dinara za litar doterala je na aktuelnih 180 dinara.

Ilustracija: 24sedam/G.M.Š.

Cena benzina i dizela se "sudarila"

Time su vozači dizelaša i benzinaca stavljeni u donekle ravnopravan položaj, jer razlika u gorivu je sada samo šest dinara za litar, što je procentualno manje od razlike koju u prosečnoj potrošnji prave ova dva tipa vozila.

- Razlika je sada tako mala da nikada nije bila manja. Stvarno nije bilo u redu da bude i više od 40 dinara, kolika je bila razlika u ceni u oktobru i novembru. Pritom, treba znati da je proizvodna cena u rafineriji otprilike ista – napominje Atanacković.

Za smanjenje ove razlike naš sagovornik navodi još jedan razlog a to je sezona.

- Zimski period je vreme kada je inače veći udeo potrošnje dizel goriva, jer građani se manje voze a transport radi, pa radi. Sada dolazi lepo vreme i „forsira“ se benzinska potrošnja putničkih automobila, kojih i inače ima sve više na ulicama – objašnjava Atanacković.

Cena ne zavisi samo od berze

Danas su nas nadležni "obradovali" nedeljnim poskupljenjem goriva za dva dinara kod benzina i dinar kod dizela, ali koliko će cena dalje rasti teško je predvideti.

U Udruženju naftnih kompanija Srbije (UNKS) kažu da nafta u svetu ne mora da raste kako je pesimistički najavljivano "na 100 dolara“.

- Svedoci smo da se ove nedelje cena nafte pomerila sa 78 na 85 dolara zbog odluke OPEK+ o smanjenju proizvodnje, i tu je stala. Nema burnih promena koje su najavljivane. Taj koridor cena zadovoljava potrebe i potrošača i proizvodnje – kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar UNKS.

Ali, nas i ne treba da posebno brine cena nafte, već više cene dizela i benzina u regionu Mediterana, koje su reper za državne cene.

Profimedia
 

Mićović je za RTS naveo da je ove nedelje porasla kotacija benzina i dizela za oko tri dinara po litru, a da na promenu cene utiču i drugi faktori, kao što su zavisni troškovi uvoza i kurs dolara.

Ranije je samo nafta prevaljivala veliki razdaljine od bušotine do rafinerije. Sada su zbog globalnih promena i derivati u toj situaciji. A to košta. U svetu su maksimalno angažovani svi mogući tankeri.

- Ima derivata u okruženju i moguće je obezbediti uvoz. Sirova nafta se takođe uredno doprema naftovodom do rafinerije u Pančevu. Nemamo u tom smislu nikakav problem, ali pošto su se, globalno gledajući, tržišta preusmerila na alternativne izvore, onda više nemaju drugu alternativu. Ako i ti alternativni izvori budu dovedeni u pitanje, što se dešavalo, onda će možda nastati problem veći nego što je bio ranije - navodi Mićović.

A kada takav problem nastane, to više nije pitanje samo cene goriva. Jer gorivo, osim što daje pogon ekonomijama, njegova cena pokreće i inflaciju. Videli smo to prošle godine u celom svetu, kada su zbog skupih energenata (i hrane) eksplodirale sve cene.

Ilustracija: 24sedam/G.M.Š.
Inflacija raste iako cena transporta pada

U svetu se ona polako smanjuje ali Srbija i dalje ima problem. Februarska inflacija je porasla na 16,1 odsto međugodišnje, nakon 15,8 odsto u januaru. Pritom su cene hrane i stanovanje skočile za 26 odnosno 24 odsto, a transporta „samo“ 6,6 odsto.

Sa eventualnim vraćanjem cena energenata na nivoe iz 2022. godine, inflacija bi se potpuno otela kontroli. A to niko ne želi da ponovo preživljava.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike