Negde besplatno a negde "samo" jeftino: Sve više e-automobila u Srbiji, gde ih puniti strujom?

05.11.2022

06:35

0

Interesovanje za električne automobile je toliko da je resorno ministarstvo ove godine dodavalo pare u fond za subvencije. Gde se i za koliko para vozila na struju mogu dopunjavati?

Negde besplatno a negde "samo" jeftino: Sve više e-automobila u Srbiji, gde ih puniti strujom?
Ilustracija - Copyright Profimedia Pixabay

Elektromobilnost (e-mobilnost) i u Srbiji uzima maha, pokazuje i jučerašnja vest o tome da je Ministarstvo za zaštitu okoline moralo da poveća budžet za subvencije iz koga je ove godine građanima dotirana kupovina rekordnih 625 novih ekoloških vozila.

Automobila na struju je sve više, iako taj broj trenutno ipak simboličan u odnosu na broj benzinaca i dizelaša, pa se postavlja pitanje gde i za koliko novca vlasnici pune svoje električne limene ljubimce.

Glavna prednost

- Mreža je u Srbiji je šarenolika i negde na javnim punjačima možete puniti besplatno a uglavnom se to plaća. Naravno, mnogo manje nego što košta gorivo na pumpama i to je glavna prednost takvih vozila. Cena punjenja ide od 12 dinara na malom sporom punjaču, do 80 dinara na najvećem od 180 kilovata. Naravno što je veći punjač, i auto ima bolji baterijski menadžment, to se i brže dopuni – kaže za 24sedam Dušan Mirković iz „Čardž end go“ (Charge & Go), jedne od vodećih kompanija koja se i u Srbiji bavi razvijanjem mreže stanica za punjenje električnih automobila.

Sa tim cenama vozač električnog automobila može da, teorijski, uz punjenje od pola sata na najjačem punjaču „povuče“ 90 kilovatčasa energije i sa tom strujom pređe 600 kilometara. To je neverovatnih četiri dinara po kilometru (u praksi neka je i šest zbog različitih karakteristika punjača i samih automobila) i višestruko manje od 11 dinara po kilometru koliko sa ovim cenama goriva treba prosečnom benzincu ili bar 13 koliko treba dizelašu.

- Vremenom će se preći na naplatu po preuzetoj struji, pa će se trošak po punjačima i između automobila ujednačiti, ali za to treba i da se menjaju neki propisi, kao i za punjačke stanice generalno – napominje Mirković.

Negde, za sada, još besplatno

Ali, da bi se ti simbolični rekordi u prodaji električnih vozila u Srbiji koji ne donose dobrobit samo vlasnicima tih automobila nego bukvalno svima kroz manje zagađenja vazduha i štete za klimu, nastavili potrebno je značajno unaprediti mrežu bez koje ti automobili praktično ništa ne vrede – mrežu punjača.

Srećom, u Srbiji se i na tom polju ubrzano dešavaju promene, iako država kaska sa nekim merama koje bi to olakšale i pojeftinile. Poslednja vest je da austrijski „Imofinanc“ (Immofinanz) dodaje punjače u nova tri uz postojeća četiri ritejl parka „Stop šop“ (Stop Shop).

Punjači se šire u drugim lancima šoping molova po Srbiji, tako da ih dodaje i „BIG Fešen“ (BIG Fashion), IKEA, novosadska Promenada, beogradski Ada Mol, Beo, Galerija… Mreža se širi i kroz lance benzinskih stanica, pa tako sve više njih iz sistema „OMV-a“ i „NIS-Gasproma“ ima svoj „električni ćošak“.

- U nekima od njih, kao u beogradskom Merkatoru, Beo šoping centru..., IKEA još neko vreme, možete da punite besplatno. Bez naplate je, zasad, i korišćenje punjača na pumpama na auto koridorima, onima JP „Putevi Srbije“, kao i u javnim garažama u Beogradu na Obilićevom vencu i u Pionirskom parku – ističe naš sagovornik.

Firme zainteresovane i za sebe i za prodaju

U savremenom svetu već neko vreme, a odnedavno i u Srbiji, skoro je nemoguće zamisliti da se gradi fabrika, hotel, ili velika poslovna zgrada a da se u obzir ne uzme i mesto za punjačku stanicu za automobile.

- To se već lepo vidi u Srbiji. Nemački „Kontinental“ u Novom Sadu ima 14 svojih punjača, danski „Grundfos“ 12, ugradili su ih za svoje potrebe i „Delez“, „Kartlend“, „Britiš motors“… Samo „Majkrosoft“ za svoj kampus u zgradi „Ušće2“ ih je nabavio petnaestak - nabraja Mirković.

Spremanje za e-mobiliti budućnost je, očigledno, uveliko u toku i neke firme to čak vide kao dodatni izvor prihoda.

- Ukoliko imate dobru lokaciju, sa parkingom i dobrim priključkom na struju, lako je moguće dogovoriti investiciju sa nekom kompanijom koja razvija mreže, kao što je „Charge&Go“. Učešće firme može biti od 20 do 80 odsto, zavisno ko šta obezbeđuje i koliko ulaže, i za 5.000 do 6.000 evra za male punjače a do 50.000 evra za velike, možete dobiti punjačku stanicu sa dva priključka – objašnjava Mirković.

Primera za „punjački biznis“ već ima, čak i u slučajevima kada se to zbog osnovne delatnosti firme ne bi očekivalo. Tako je i destilerija „Podrum Pevac“ iz Kragujevca instalirala jedan javni punjač u okviru svog poslovnog prostora.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike