Dokle smo stigli sa vožnjom na struju: Na EV Days u Novom Sadu pretresaju ozbiljne teme današnjice

08.09.2022

14:15

0

Elektromobilnost koja “nije budućnost jer je već tu oko nas” prikazuje se u svim njenim pojavnim oblicima na sajmu u Novom Sadu, gde su prikazani električni automobili najmanje zanimljiv deo

Dokle smo stigli sa vožnjom na struju: Na EV Days u Novom Sadu pretresaju ozbiljne teme današnjice
Ilustracija - Copyright Printscreen/Instagram/milosvucevic_gradonacelnik

Dvodnevna konferencija i sajam „Elektrik dejz“ (Electric Days, EV) koja je danas započela na Novosadskom sajmu, okupila je domaće i svetske stručnjake i poslovne ljude kako iz industrije električnih automobila tako i svih „pratećih“ oblasti, od energetike, saobraćaja do planiranja pametnih gradova.

- Elektromobilnost nije budućnost, ova je već uveliko deo svakodnevice u svetu. I mi ove u Srbiji imamo međunarodni tim a prikupljamo talentovane mlade i stručne ljude da ubrzamo uspešan put. Koliko mi u ZF verujemo u Srbiju pokazuje i to da smo sa gradnjom druge fabrike počeli pre nego što smo završili prvu – istakao je direktor nemačke tehnološke kompanije „ZF Srbija“, Majkl Štauh na otvaranju konferencije.

Srpski stručnjak iz čuvene „Varte“ i jedna od tvoraca prve litijum-jonske baterije, profesor Dejan Ilić, istakao je kao glavni izazov sutrašnjice onaj koji je to bio i juče – bezbednost električne baterije kao osnove e-mobilnosti.

- Naša sutrašnjica transporta i načina života ne zavisi od količine energije baterije i dometa vozila već od bezbednosti i cene baterije – napomenuo je Ilić.

Šta me može videti i čuti na Sajmu

U izložbenom delu Masters hale, kao što je uobičajeno, istaknuti su atraktivni modeli električnih i hibridnih automobila, e-skutera i trotineta ali i autobusa, no onaj zanimljiviji deo Sajma odražava se danas i sutra u konferencijskoj sali. Tamo se na šest panela razgovara o svemu što omogućava ili ometa generalni razvoj elektromobilnosti ali i ukazuje na probleme koje na tom putu za koji trenutno ne postoji alternativa, imamo mi u Srbiji.

Studentski izazov

Specifičnost ovog sajma e-mobilnosti je takmičenje studenata tehničkih fakulteta u rešavanju stvarnih problema iz prakse - IEEE 4 CHALLENGE. Studenti u četiri  tematska izazova rešavaju probleme koje im zadaju inženjeri iz četiri velike svetske kompanije koje posluju i u Srbiji.

Tako, na primer, na današnjem veoma zanimljivom panelu „Energetska tranzicija – izazovi i perspektive energetskog sektora“ istaknuto je da nam ne treba „energetska tranzicija“ nego „diversifikacija“ i da Srbija treba da bude veoma pametna i veoma brza u donošenju nove energetske strategije.

Na drugom panelu „Električna vozila kao konkurenti na tržištu – savremene komponente i savremena ekonomska pitanja“ govoreno je o tome koji su tehničko-ekonomski izazovi postavljeni pred proizvođače osnovnih komponenti vozila, kompanije i individualce kao korisnike i alternativne izvore finansiranja.

Jer iako su električna vozila pružila najmanje isti nivou komfora, a u pojedinim segmentima su u potpunosti prevazišli „klasična“ (HMI, menadžment energijom, veštačka inteligencija i autonomija), za njihovo „širenje“ u opštoj populaciji potrebni su i savremeni pristup modelima finansiranja, kako krajnjih korisnika tako i segmenta razvoja.

Printscreen/Instagram/milosvucevic_gradonacelnik
 

 

Današnji dan završio se panelom koji se tiče, ili če se ticati, svih nas - „Pametni gradovi u službi savremene elektromobilnosti za buduće naraštaje“.

„Pametne gradove“ skoro je nemoguće zamisliti bez upotrebe elektrifikovanih vidova transporta (javni prevoz, personalna vozila, mikromobilnost).

Koncept urbane mikromobilnosti (e-bicikli, e-trotineti i laka električna vozila) iako je tehnički „već tu“ još nema potpunu podršku javnosti a doprinos popularizaciji bi mogli da daju preduzeća koja imaju razvijene lokalne logističke mreže, gde upotreba električnih vozila (uz adekvatna rešenja za optimizacuju rute) mogu značajno uticati na smanjenje operativnih troškova.

Posetioci kao aktivni učesnici

Na izlagačkom dela konferencije u Master Centru posetioci imaju priliku da se detaljnije upoznaju sa temom električnih i hibridnih vozila, punjača, prateće infrastrukture.
Ali, posetioci će u „testing zoni“ moći i da isprobaju neka tehnička rešenja.

 

Ovakva rešenja bi višestruko podigla kvalitet života u gradskim sredinama po pitanju zagađenja vazduha, zagađenja bukom, olakšanog kretanja…

Pitanje broj 1: Koliko može „u jednom cugu“?

Interesantno će na Novosadskom sajmu biti i sutra. Već na prvom panelu „Kako prevazići pitanje dometa električnih vozila – Savremeni infrastrukturni izazovi novih tehnologija punjenja električnih vozila“ objasniće se koliko je težak zadatak da se zadovolji skoro eksponencijalan rast tržišta električnih vozila a predvidi veliki broj različitih scenarija u budućnosti.

A održiva infrastruktura za punjenje električnih vozila omogućava razvoj potpuno novih poslovnih aktivnosti i novih, do sada neuobičajenih prilika za saradnju između različitih kompanija.

Greadonačelnik Novog Sadu Miloš Vučević na EV Days, Printscreen/Instagram/milosvucevic_gradonacelnik
 

 

Na „ev dejz“ će se dotaći i problema vožnje bez vozača (panel „autonomna vožnja i informaciona mreža električnih vozila“) ali i trenutnog i budućeg „imidža“ električnih vozila (panel „Budućnost ekosistema i identitet električnih vozila današnjice“), od upotrebne vrednosti električnih automobila do moguće podrške države za nabavku ali i eksploatacije e-vozila.

Organizatori događaja su kompanija "Ninamedia" i Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu, uz podršku Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam, dok je Novosadski sajam suorganizator.

Ulaz na Sajam i konferenciju je besplatan.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike