Počinje "crni period" za bicikliste, čuvajte se sumraka: Najmanje ih ima a najviše ginu

26.04.2024

20:50

0

Autor: R.M.

Čak 1.400 biciklista bude povređeno u saobraćajnim nesrećama

Počinje "crni period" za bicikliste, čuvajte se sumraka: Najmanje ih ima a najviše ginu
Ilustracija - Copyright Profimedia

Prošle godine je u Srbiji poginulo 46 biciklista, što čini 9 odsto od ukupnog broja poginulih lica, dok je u 2022. poginulo 37 biciklista, što znači da je došlo do povećanja za oko 24 odsto, upozoravaju u Agenciji za bezbednost saobraćaja. 

Oni dodaju da u proseku godišnje u Srbiji život izgubi nešto manje od 50 biciklista a bude povređeno oko 1.400 biciklista. Ovi podaci dobijaju na težini kada znamo da su biciklisti procentualno najmanje zastupljeni u saobraćaju.

- Svetska zdravstvena organizacija proglasila je pešake, bicikliste, vozače i putnike na motociklima i mopedima ranjivim kategorijama učesnika u saobraćaju, s obzirom na povećanu verovatnoću da budu teško povređeni ukoliko dođe do saobraćajne nezgode, u odnosu na vozače i putnike u putničkim automobilima, autobusima, teretnim vozilima i drugim kategorijama motornih vozila. Dakle, ranjivi učesnici u saobraćaju čine 44 odsto poginulih lica u saobraćaju u Republici Srbiji - kažu u agenciji.

Međutim, problem je i nedostatak zaštite. Tako prema podacima iz 2023. godine, u Republici Srbiji procenat upotrebe zaštitne kacige od strane biciklista je svega 15,7 odsto, odnosno 84,3 odsto biciklista ne koristi kacigu.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by 192.RS (@192_rs)

 

- Taj procenat je u 2021. godine iznosio 3,7 odsto. Najveći procenat upotrebe je evidentiran u beogradskim opštinama. Samo u poslednje tri godine značajno je povećana upotreba kaciga kod biciklista, čemu su doprinele dosadašnje kampanje posvećene većoj bezbednosti biciklista - kažu u ABS.

Najviše pogine u sumrak

Kada posmatramo način na koji su nastradali biciklisti u saobraćajnim nezgodama, uočava se da u najvećem broju slučajeva (65 odsto) biciklisti poginu tako što ih vozilo "sustigne". 

- Najveći broj biciklista pogine u vreme sumraka i prvog mraka, od 16 do 21 časova. U većem broju zadobijaju smrtne posledice na državnim putevima, gde su i veće dozvoljene brzine kretanja vozila, dok lakše i teže povrede češće dolaze u naselju, tj. u nezgodama koje se događaju na ulicama u naselju - naglašavaju u agenciji.

Profimedia
 

Dodaju da je pravilna upotreba bicikla i svetloodbojnog prsluka u noćnim i uslovima smanjene vidljivosti naročito bitna kako bi se broj nezgoda u kojima učestvuju vozači bicikala smanjio. 

- U noćnim uslovima vozač automobila će pre uočiti pešaka u tamnoj odeći nego biciklistu u istoj takvoj odeći. U uslovima smanjene vidljivosti i noću, događa se više saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima, nego danju. Noću se dogodi skoro trećina saobraćajnih nezgoda sa teško povređenim licima. Takođe, više saobraćajnih nezgoda se događa u sumrak nego u svitanje zbog većeg broja biciklista u kasnim poslepodnevnim satima, odnosno ranim večernjim satima - objasnili su oni.

U ABS-u upozoravaju da biciklisti u najvećem broju stradaju od maja do oktobra.

Zbog toga su pokrenuli kampanju čiji je slogan „Gledaj da te vide, vozi se biciklom“.

Mrtvi pijani na biciklu

Nažalost, mnogi biciklisti ne poštuju pravila pa se tako dešava da voze pijani ili da "seku" puteve većih vozila. Pre nekoliko dana se desio takav slučaj u Subotici, gde ima velik broj biciklista, kada je policija zadržala dvojicu vozača bicikala zbog vožnje pod dejstvom alkohola, pri čemu je kod jednog izmereno 2,97, a kod drugog 2,31 promila alkohola.

Profimedia
 

Kako je saopštila Policijska uprava u Subotici, policija je u tom gradu zaustavila pedesetsedmogodišnjeg biciklistu koji je vozio sa 2,31 promila alkohola u organizmu, dok je na periferiji grada iz saobraćaja isključen tridesečetvorogodišnji vozač, koji je zatečen da upravlja biciklom u stanju potpune alkoholisanosti sa 2,97 promila alkohola u organizmu.

Obojici je određeno zadržavanje i oni će biti privedeni nadležnom prekršajnom sudiji.

Saveti i preporuke

Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije apeluje na bicikliste da se, u cilju povećanja svoje i bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju, pridržavaju sledećih saveta i preporuka:

- Zakopčana zaštitna kaciga na glavi, u slučaju pada sa bicikla, može vam spasiti život ili vas zaštititi od povreda glave.

- Vozite ispravan bicikl koji vam po svojim dimenzijama i drugim karakteristikama odgovara. Ručice na upravljaču treba da su čvrste i pravilno podešene.

- Sedište treba biti podešeno na odgovarajuću visinu tako da stopala obe noge budu u stanju da dodirnu zemlju (odnosi se na mlađe i neiskusne bicikliste), ili kada vozač sedi na biciklu koleno mora biti ispravljeno u situaciji kada je stopalo jedne noge na pedali u najnižem položaju.

- Kočnice moraju da budu ispravne. Pneumatici na točkovima bicikla treba da budu napumpani pod odgovarajućim pritiskom.

- Svetla (belo svetlo na prednjoj i crveno na zadnjoj strani bicikla) moraju biti ispravna i postavljena na odgovarajuće položaje.

Profimedia
 

- Zvonce ili sirena moraju biti ispravni.

- Kada prelazite preko kolovoza, trudite se da se ponašate kao da ste pešak. Pogledajte pažljivo levo, desno, levo. Kada procenite da je bezbedno započnite prelazak kolovoza, gurajući bicikl pored sebe.

- Koristite ručne signale da upozorite druge učesnike u saobraćaju i/ili im date obaveštenje o nameri koju želite uraditi (skretanje, promena položaja na kolovozu i sl.). Proveri, gledaj i signaliziraj pre nego što napraviš neki manevar.

- U noćnim uslovima i kada je smanjena vidljivost, osim što bicikl mora biti osvetljen, nosite na sebi obučenu svetlu odeću i odeću sa retroreflektujućim materijalima.

- Kada vozite bicikl kolovozom, krećite se u širini od najviše jedan metar od desne ivice kolovoza, ali ne uz sam ivičnjak. Ukoliko se udaljite na bezbedno i dozvoljeno rastojanje od ivičnjaka bićete uočljiviji za vozače motornih vozila i izbećićete slivnike, poklopce od kanalizacije i različiti otpadni materijal koji se može naći uz samu ivicu kolovoza.

- Brzinu kretanja bicikla prilagodi tako da uvek možeš da usporiš ili se zaustaviš na vreme.

- Kada voziš ne koristi mobilni telefon.

- Poštujte saobraćajnu signalizaciju i pravila saobraćaja.

- Budi svestan saobraćaja oko sebe i budi spreman da reaguješ u slučaju potrebe.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike