Srbija na električnim točkovima: Šta da uradi država, a šta možemo i sami?

30.04.2022

07:35

1

Uz proizvodnju električnog automobila u pogonima "Stelantisa" u Kragujevcu, najavljena je i svojevrsna "elektrifikacija“ Srbije, odnosno da građani koji kupe domaći auto imaju i gde da ga pune

Srbija na električnim točkovima: Šta da uradi država, a šta možemo i sami?
Profimedia/Pixabay

Velika vest iz Beograda obišla je u četvrtak svet – globalno četvrti po veličini proizvođač automobila „Stelantis“ će u Srbiji praviti električni automobil umesto već vremešnog klasičnog modela "500L". Za građane, a posebno vozače, možda je značajnija vest saopštena uz najavu e-automobila – nova era investicija u električnu mobilnost, zelene tehnologije i ekologiju.

U toj novoj eri država bi trebalo da odigra vodeću ulogu, ali uz nju bi glavni igrač trebalo da bude privatni biznis, po mogućstvu domaći, koji će se svakako pojaviti kada se operativno započne sprovođenje ideje "vožnje na struju". Primarna pitanja su kako skupe automobile kupiti, a pre toga i kako ubediti vozače da će imati gde da pune svoje ljubimce. Ali to nije sve što može i treba da se uradi, kažu upućeni za 24sedam.

"A gde ću ga dopuniti"

- Sadašnje stanje svakako nije ni blizu zadovoljavajućeg. Kada sam gledao da kupim polovni električni "smart“ u Nemačkoj na evropskoj mapi javnih punjača uverio sam se da ne može da stigne od granice i Subotice do Beograda jer usput nema gde da se napuni. Ne možete ni Turke u tranzitu iz Nemačke ili evropske turiste koji idu u Grčku na more da dočekate sa četiri punjača na Bubanj potoku. Radije će onda ići preko Rumunije i Bugarske. Ukoliko želimo razgranatu mrežu punjača trebalo bi promeniti i procedure za građevinske dozvole i dozvole za priključenje na elektromrežu za punjačke stanice – ističe za 24sedam Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbija.

Da svako ko razmišlja o električnom ili hibridnom automobilu prvo u obzir uzme gde će ga dopuniti, kaže nam i profesor Boris Dumnić sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu.

- Država će morati da da impuls time što će napraviti dobru mrežu punjačkih stanica na auto-putevima i za saobraćaj između velikih gradova. A onda, kada se broj vozila uveća, pojaviće se svakako i privatne firme koje će postavljati punjače i naplaćivati punjenje, od benzinskih stanica do šoping molova. To je onda već legitimni biznis model. Treba reći i da ne mora samo država da se uključi, već možemo i mi sami. Brojne firme mogu da instaliraju punjače na svojim parkinzima i tako pošalju poruku svojim zaposlenima da su električna vozila poželjnija – napominje za 24sedam Dumnić.

Kada srpski vozači budu videli da blizu kuće ili na putu imaju gde da dopune električni automobil, onda se vraćamo na ono pitanje koje se obično postavlja prvo – kako ga kupiti?

- Imamo subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila i one nisu male po vozilu. Ali potrebno je povećati taj fond pri Ministarstvu za zaštitu životne sredine i istovremeno pojednostaviti proceduru kako doći do subvencije. Sada se čeka odobrenje, pa tek onda može da se plati vozilo, a ono bi trebalo da bude za to vreme u salonu. To pitanje je sada još komplikovanije, jer se na automobile čeka po šest meseci ili više – naglašava naš sagovornik.

Foto:Pixabay/ Gerd Altmann
 

Profesor Dumnić kaže da punjači i subvencije nisu i jedini načini na koje država može da ubrza „elektrifikaciju“ automobila i mobilnost građana, ali i time obezbedi bolju zaštitu životne sredine od zagađenja iz saobraćaja. Na raspolaganju joj joj barem još pet mogućnosti.

- Možete da vlasnika automobila oslobodite plaćanja nekog poreza ili da porez umanjite. Recimo, da ne plaća registraciju. Takođe, redovna „registracija“ električnog vozila može da bude na dve godine, jer ono se mnogo manje kvari od klasičnog. Uz to, u razvijenim zemljama Evrope lokalna samouprava daje besplatan parking u centru ekološkim vozilima, ili čak samo njima dozvoljava da uđu u uži centar. Mogućnosti su poznate i brojne. A s obzirom na to da će se u Srbiji praviti električno vozilo, mogu da se daju dodatne olakšice i za kupovinu lokalnog automobila od poreza koje dobija na njegovu proizvodnju i prodaju – ističe Dumnić.

Šta od svega toga postoji trenutno

U Srbiji trenutno postoje dve povoljnosti za vozače električnih automobila - subvencije za njegovu kupovinu i besplatno punjenje na ono malo javnih punjača koji postoje na auto-putu, po velikim gradovima i pojedinim šoping molovima.

JKP "Parking servis"
 

Pravo na subvencionisanu kupovinu propisano je Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih električnih i hibridnih vozila. Zahtevi za tu subvenciju se ove godine podnose do 31. oktobra, ukoliko se pre tog roka ne potroši fond od oko miliona evra.

Ljubitelji mopeda i tricikala imaju pravo na pomoć za kupovinu u vrednosti od 250 evra, a zainteresovani za motocikle, teške tricikle, kao i lake i teške četvorocikle sa baterijom mogu dobiti subvenciju od države u iznosu od 500 evra.

Za četvorotočkaše koji imaju najviše devet putničkih mesta, kao i za teretna vozila čija masa ne prelazi 3,7 tona, a koja imaju isključivo električni pogon, državne subvencije iznose do 5.000 evra.

U 2021. prodato više od 1.600 e-vozila

U Uredbi je navedeno da se subvencijom od 3.500 evra pomaže kupovina vozila vrste M1 i N1 koja se pokreću na hibridni pogon, uz obavezu da se punjenje može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije.

Takođe, 3.500 evra dobija se za kupovinu električnih M1 i N1 vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja sa emisijama CO2/km do najviše 50 grama po kilometru. Subvencioniše se samo kupovina novih vozila i nije moguće retroaktivno konkurisati. Pravo na ovu subvenciju nemaju, navedeno je u Uredbi, taksisti, kao ni preduzeća javnog prevoza, kojima su već na raspolaganju posebne subvencije za kupovinu novih taksi vozila.

Procenjuje se da je u 2020. godini, kada je prvi put u Srbiji uvedeno subvencionisanje, prodato oko 800 ovakvih vozila, sledeće godine duplo više, ali to je i dalje tek desetak odsto ukupne prodaje automobila, dok je u EU ta brojka dvostruko veća.

Na putevima u Srbiji danas ima gotovo 10.000 vozila na električni i hibridni pogon, što je tek simbolični udeo u ukupno 2,2 miliona registrovanih vozila.

BONUS VIDEO:

24sedam

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti