Tajne uspešnih ljudi: Ako želite da ubedite nekoga u nešto, prvo mu mapirajte um

22.03.2024

21:19

0

Autor: V. I.

Ovo je naročito primenljivo ako imate tinejdžera u kući

Tajne uspešnih ljudi: Ako želite da ubedite nekoga u nešto, prvo mu mapirajte um
Copyright Profimedia

Da li ste se opet suočili s izazovom da ubedite svog tinejdžera ili tinejdžerku da skloni telefon i umesto toga pročita knjigu? Možda ste pokušali da ubedite kolegu iz tehničke podrške da vaš problem gleda kao prioritet, ili šefa da vam poveća platu? Zašto nam se čini da ne uspevamo da ubedimo druge, čak i kada imamo dobre argumente? Čini se kao da se borimo protiv vetrenjača.

Da li je moguće da pristupamo svemu na pogrešan način? Možemo li to bolje? Verujte da možemo. Možemo postati ubedljiviji fokusirajući se na tri jednostavna aspekta:

  • mapiranje uma drugih
  • počinjanje sa "ne"
  • stvaranje drugačijeg ugla u glavama drugih.
Profimedia
 

 

Mapiranje uma osobe s kojom razgovaramo

Fokusiraćemo se na ovo prvo - šta znači mapiranje uma osobe s kojom razgovaramo? Recimo da pokušavate da nagovorite tinejdžera da čita knjigu. Vi, kao roditelj, imate složenu perspektivu o značaju čitanja. Zamislite tu perspektivu kao složenu slagalicu, sa delovima kao što su: znanje i karakter koji se grade kroz čitanje, druženje i razgovori inspirisani knjigama, uživanje u dobroj knjizi na plaži, ili čitanje koje menja tok života. Ti delovi čine koherentnu sliku u vašem umu, nazvanu "Čitanje je dobro za vas".

Dok pokušavate da ubedite svog tinejdžera da prestane da gubi vreme na TikToku i umesto toga čita knjigu, pokušavate da izaberete deo svoje slagalice koji vam najviše ima smisla i da ga "umetnete" u njegov um kao argument. Ali očigledno je da to ne funkcioniše. Šta onda obično radimo? Nastavljamo da insistiramo bezuspešno. Dok govorimo, primećujemo kako koluta očima i postaje nervoznau.

Drugačija perspektiva

Ne uspevamo da ubedimo jer ignorišemo činjenicu da druga osoba ima potpuno drugačiju perspektivu, drugačiju slagalicu. Da bismo bili ubedljivi, prvo moramo da razumemo tu slagalicu u njihovoj glavi, što nije lako. Zatim, moramo da napravimo potpuno nove argumente koji će se uklopiti u tu slagalicu (što je još složenije). Kako to postići?

Treba razumeti šta druga osoba misli. Jedna studija iz 2017. godine merila je i rangirala nacije na osnovu različitih vrsta empatije, uključujući i kognitivnu empatiju - sposobnost razumevanja onoga što drugi misle. Neki ljudi su empatičniji od drugih, a neke nacije su empatičnije od drugih. Šta ako otkrijete da pripadate manje empatičnoj kulturi? Možete li naučiti tu veštinu?

Profimedia
 

Razumevanje drugačije perspektive

Najbolji način da poboljšate svoju kognitivnu empatiju, svoje razumevanje tuđe perspektive, jeste da pitate. Pitajte o perspektivi druge osobe, ali koristite pravi ton. Možete koristiti različite "glasove" u zavisnosti od situacije. Na primer, umesto da pitate kao tužilac: "Zašto trošiš svoje vreme na TikTok umesto da čitaš?", bolje je koristiti ton novinara koji istražuje: "Interesuje me kako provodiš vreme i šta ti je zanimljivo na TikToku." Kada pitate na ovaj način, možda ćete otkriti da su njena interesovanja sasvim drugačija od vaših pretpostavki. Kada uspete da ponovite ono što ste saznali na način koji ona prepoznaje kao razumevanje, to je prvi korak ka uspešnom ubeđivanju.

Razumeti u šta druga osoba veruje

Razumevanje onoga što je drugoj osobi važno i prihvatanje da se naše vrednosti i prioriteti mogu duboko razlikovati jeste znak mudrosti. Takođe je od pomoći u ubedljivoj komunikaciji. Istraživanje koje je sproveo Džonatan Hejt pokazuje da ljudi koji svoja uverenja grade na različitim moralnim vrednostima ne uspevaju da komuniciraju i često razgovaraju jedni pored drugih. Ovaj princip se može primeniti i izvan moralnih vrednosti, u našim neuspelim pokušajima ubeđivanja.

Na primer, vaša ćerka možda manje brine o ličnom razvoju u njenim godinama nego vi. Možda joj je mnogo važnije da se uklopi među svoje vršnjake nego da čita knjige. Razumevanje onoga što ona ceni ključno je za uspešno ubedjivanje.

Profimedia
 

Pravi argumenti

Napravite argumente koji se uklapaju u njihovu perspektivu. Osobe koje pokušavamo da ubedimo - naša deca, kolege, šefovi - često su imune na naše argumente jer smo se do sada raspravljali na osnovu našeg gledišta i naših vrednosti. Da bismo bili efikasniji, moramo prvo razumeti njihovu perspektivu i onda prilagoditi naš argument tome. 

Ako gradimo svoje argumente na onome što je važno našoj ćerki, ako pokušavamo da TikTok pretvorimo u saveznika, ako razumemo njenu potrebu za prihvatanjem među vršnjacima i ako sve to povežemo sa čitanjem, možda ćemo uspeti da je ubedimo. Ovo nije lako, ali je moguće.

Bonus video:

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike