Od uzimanja privatnih časova jedino je gore raditi to za buduće prvake! Psihološkinja objasnila koji je jedini izuzetak

02.08.2023

20:01

0

Postoji nekoliko tehnika za opismenjavanje, koje su prihvatljive. Različiti učitelji primenjuju različite tehnike što može zbuniti mališane

Od uzimanja privatnih časova jedino je gore raditi to za buduće prvake! Psihološkinja objasnila koji je jedini izuzetak
Ilustracija - Copyright Profimedia

Mnogi roditelji u želji da deci olakšaju učenje i prve školske dane, posežu za raznim metodama, od kojih su neke veoma štetne.

Jedna od njih je već neko vreme trend među mamama i tatama budućih prvaka, a to je plaćanje privatnih časova deci kako bi ih neko naučio da čitaju i pišu, ali i matematiku.

Potvrde za ovo smo dobili od nekih nastavnika koji se bave privatnom nastavom, ali i od samih roditelja.

Međutim, dečiji psiholog Biljana Lajović kaže za 24sedam da se generalno privatnim časovima deci čini "medveđa usluga".

- Čula sam čak da neka deca imaju privatne časove ih četiri ili pet predmeta, što smatram da je potpuno neopravdano jer deca tako gube interesovanje za ono što se radi u školi računajući na privatne časove. Sa druge strane u školi postoji dopunska nastava i na njoj treba insistirati ako detetu nešto nije jasno, ako je bilo bolesno ili ako nešto nije razumelo. To bi sve trebalo da se radi u školi - kaže ona.

- Ali od toga je gora ova ideja o slanju na privatne časove dece koja treba da pođu u prvi razred osnovne škole! - dodaje ona.

Psihološkinja objašnjava da postoji određeni način, odnosno plan i program nastave i učenja, kojom se deca uvode u obrazovni sistem.

Profimedia
 

- Ovakvim postupanjem kada deca savladaju matematiku, početno čitanje i pisanje, ta dinamika se potpuno remeti. Učitelj je stručan da uvede decu u sam proces i dinamiku učenja, u strukturu nastavnog dana i sve to što vezuje jedan obrazovni sistem. I vi onda imate dete koje zna da čita, piše i računa, a onda njemu može na času da bude dosadno - kaže Lajovićeva.

Metodi učenja

Dodaje da problem može nastati i u samom načinu kako su deca učila slova i matematiku.

- Stvar koja može biti problematična jesta na koji način ih je neko učio da čitaju i pišu. Postoji nekoliko tehnika za opismenjavanje, koje su sve prihvatljive. Različiti učitelji primenjuju različite tehnike. Ako je dete radilo na jedan način, a dođe u školu gde se radi na drugi način, ono će samo da bude zbunjeno - objašnjava psihološkinja.

Lajovićeva naglašava da postoji i određeni ritam kako se dete opismenjava.

- Malo se uče slova, pa se vežba čitanje, pa se rade neke dopune... postoji čitava metodologija opismenjavanja. Nije opismenjavanje samo učenje slova, čitanje i pisanje. To je veoma složen proces. To podrazumeva i razumevanje, korišćenje određenih reči na specifičan način. I treba da se odvija u interakciji deteta sa drugom decom. A ovako sa odraslom osobom jedan na jedan, u tom uzrastu, za mene nije pravi način učenja. U tim godinama deca treba mnogo više da uče sa svojim vršnjacima, u jednom vršnjačkoj grupi, nego nasamo sa odraslom osobom - dodaje Lajovićeva.

Ona kaže da je zbunjuje i to zbog čega roditelji uzimaju deci privatne časove pre polaska u školu.

- Razvoj deteta nije samo kognitivini razvoj, što znači da oni usvajaju znanja i veštine, imaju informacije i raspolažu na određeni način njima. Već podrazumeva i emocijalno i socijalno sazrevanje. Ima mnogo stvari koje roditelji treba da rade sa decom do polaska u školu, a koje nisu učenje čitanja i pisanja. Jedan deo je osamostaljivanje za bilo koju osnovnu funkciju. Ono što su pedagozi primetili prilikom testiranja je da veliki broj dece ne zna da zakopča bluzu ili džemper, da ne zna da zaveže pertle... to su jako važne stvari za razvoj fine motorike i treba da se nauči kod kuće. Pažnja ili pravila ponašanja se razvijaju ne učenjem u školi, nego kroz neke igre. Tu se jako puno stvari uči koje su važne za sazrevanje - kaže ona.

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Psihološkinja se pita na koji način roditelji objasne detetu zbog čega ga teraju da ima dodatne časove pre upisa u školu.

- Pa neće moći roditelj uvek da ide unapred i zašto mora u životu da bude lako da bi bilo dobro. Neka bude onako kako treba da bude - nekad lakše, nekad teže. A ne može roditelj da radi umesto deteta! Ponekad mi se čini da roditelji pokušavaju da postave dete u poziciju gde možda i ne pripada. Ako dete ne može stalno unapred da uči, šta će se desiti sa njim kada budu realne ocene za njegov realni uspeh? Nije mi jasno zašto se pravi iluzija - kaže ona.

Evo kada treba forsirati dete

Međutim, psihološkinja naglašava da ništa od ovoga ne važi ako dete ima interesovanje za učenje slova i brojeva pre škole!

- Sve ovo ne važi za decu koja sama izraze interesovanje da uče slova, čitaju i pišu. Koja pitaju šta ovde piše, da mu pokažete i nacrtate slovo, pa da mu napišete ime... to je druga priča i detetu koje pokazuje interesovanje treba pokazati to što ga interesuje. Ali je to onda drugačija osnova za tu priču. I to je različito od toga kada dete koje nema interesovanje vi terate da sedi i uči da čita i piše. Logično pitanje se postavlja što bi onda ja da idem u školu, kada može neko da me nauči van nje - objasnila je psihološkinja.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike