Muke s dostavama paketa: Bezobrazni kuriri ili razmaženi potrošači?

06.11.2021

07:33

1

Neočekivani poziv kurira s paketom robe koju ste kupili preko interneta, ili dostava "na ulici“, muke su potrošača koje nije rešio ni Zakon o poštanskim uslugama iz 2019. godine ni pravilnik iz 2020.

Muke s dostavama paketa: Bezobrazni kuriri ili razmaženi potrošači?
Profimedia

Verovatno ne postoji nijedan kupac proizvoda preko interneta koji nije imao neki problem ili neprijatnost sa kurirskim službama koje tu robu dostavljaju. Problem je globalan, Srbija tu nije izuzetak, ali domaći potrošači imaju utisak da su srpski kuriri "iznad“ svih propisa i zakona.

Jedan od njih je čitalac 24sedam, Marko Radić, koji je bio šokiran kada mu je pre nekoliko dana dostavljač jedne kurirske službe rekao da nije isporučio paket jer mu se nije javio na telefonski poziv.

I kuriri postali "onlajn"

- Prvo je isporuka kasnila dva dana, ali na takve stvari sam već navikao i većina servisa koji rade isporuke paketa se tako ponašaju. S obzirom na to da radim u vreme kada oni obično isporučuju pakete, ostavio sam adresu na kojoj je moja majka koja je uvek kod kuće. Bio sam u prevozu, kada je dostavljač navodno probao da isporuči paket, pa nisam čuo kada me je pozvao na mobilni telefon. Međutim, on je poslao poruku da je probao da obavi isporuku i da nikoga nije bilo kod kuće. Bilo mi je čudno, ali sam pomislio da majka možda nije čula zvonjavu interfona. Međutim, prevario sam se - počinje priču Radić.

Marko je pozvao dostavljača bukvalno 15 minuta kasnije, a onda je usledio šokantan razgovor.

- Rekao mi je da on nije ni pozvonio na interfon, nego da je, kada je video da se ne javljam na mobilni telefon, odlučio da produži dalje - jer nema gde da parkira vozilo. Kada sam mu rekao da to nije tačno i da je ispred zgrade trotoar na koji može da parkira automobil na dva minuta, koliko mu treba da isporuči paket, odgovorio mi je da nema vremena da se tamo zadržava i da bi mogao neko da izađe na ulicu i preuzme pošiljku. E tu mi je pukao film! Dakle, em treba da mu dam 270 dinara za uslugu, pa još i da mu dođem na noge! Dobro mi nije rekao da odem u centralu i zahvalim što su uopšte primili paket - ističe Marko.

Preganjanje sa dostavljačima

On dodaje da je probao da objasni vozaču da mu je majka stara i da ne može da ga čeka na ulici, nego kada dođe ispred zgrade, mogla bi eventualno tada da siđe liftom i preuzme robu u hodniku zgrade.

Profimedia
 

 

- Čak mi je ovo bilo previše, ali sam hteo da nađem neko kompromisno rešenje. Međutim, on je počeo da mi objašnjava kako ja ne shvatam da on ne može da se zadržava ispred zgrade i kako neko mora da izađe na ulicu da bi primio isporuku!? Otprilike, on stane na minut, ja mu dam pare, uzmem paket i to je to. Kao drogu da mi isporučuje a ne običan paket! Kada sam mu rekao da mu ne treba više od dva minuta da dođe do stana i preda paket, a kamoli ispred lifta, on je počeo da mi priča kako "radi sam". Iskreno, a to sam i njemu rekao, to nije moj problem, već firme za koju radi. Ja plaćam isporuku na adresu, a ne na ulici - objašnjava naš sagovornik.

Pixabay/ Bruno /Germany
Kupovina iz fotelje i nije tako lagodna...

On dodaje da na kraju nije pristao na "uslove" kurira, već mu je rekao da mu paket isporuči na adresu firme, ali tek sutradan.

- Dakle, nije bilo nikakvog drugog načina da se isporuka obavi na kućnu adresu. Naravno, on je brže-bolje promenio adresu isporuke, pa kada sam nazvao korisnički servis da se žalim, rekli su mi da će mi dostaviti paket u toku sutrašnjeg dana u mojoj firmi - ispričao nam je Marko, koji se pita da li dostavljači mogu da obavljaju isporuku na ulici.

Isporuka na adresi ili u "pošti"

Na postavljeno pitanje odgovor je jasan i nedvosmislen – ne. Prema Zakonu o poštanskim uslugama (u primeni od 2019. godine) "uručenje poštanskih pošiljaka obuhvata dostavu poštanskih pošiljaka primaocu na adresi, putem kućnih, zbirnih sandučića ili automata, ili isporuku u poslovnim prostorijama davalaca poštanskih usluga“.

Pravilnik o opštim uslovima za obavljanje poštanskih usluga (2020.) još je jasniji i kaže da se "sve poštanske pošiljke dostavljaju na adresu primaoca, osim onih koje se prema ovim opštim uslovima uručuju u prostorijama poštanskog operatora“. Teško da se pod označenom adresom podrazumeva i "na ulici“ ili "ispred ulaza“ i slično.

Pokušaj dostave se, kaže dalje zakon, po pravilu obavlja samo jedanput, osim ako posebnim ugovorom nije drugačije određeno. Ali u tom slučaju na istoj toj adresi ostavlja se obaveštenje o tome gde i kako možete svoj paket ili pošiljku da podignete. I ovde se ne pominje poziv mobilnim telefonom ili slanje SMS-a onome kome se pošiljka isporučuje. U krajnjem slučaju, potrošač nije ni u obavezi da ima mobilni, čak ni fiksni telefon.

Foto: Profimedia
Naručiti je lako, ali dok stigne..: Onlajn kupovina

Takođe, zakon i prateći propisi kažu da poštanski operator ima obavezu da na odgovarajući način obavesti korisnike poštanskih usluga o vrstama poštanskih usluga i njihovim osnovnim karakteristikama. To bi trebalo da reši i najveći i najčešći problem potrošača koji su zaposleni i imaju redovno radno vreme, a to je da im paketi dolaze nenajavljeni, odnosno najavljeni sa "stižemo za 15 minuta“. Ali...

NOPS: Problema ima, ali ni kuririma nije lako

U Nacionalnoj organizaciji za zaštitu potrošača Srbije (NOPS) kažu da problema sa službama za dostavu ima, da postoje pritužbe potrošača, ali da ni kurirskim službama nije lako da obavljaju svoj posao, posebno u Beogradu.

- Onaj ko prima pošiljku morao bi da bude obavešten o vremenu isporuke, a paket bi trebalo da se dostavi na adresu. To je tako po zakonu i deluje jednostavno, ali u praksi i dostavljači imaju problema. Na sastanku koji smo imali sa njima i Ministarstvom trgovine istaknut je problem da, recimo u Beogradu, dobijaju kazne ako sistem "oko sokolovo“ snimi da u zaustavljenom vozilu nema vozača. Zbog toga i traže da ljudi izlaze iz domova – kaže za 24sedam Zoran Nikolić, potpredsednik NOPS-a.

Problema ima, ističe Nikolić, i sa "razmaženim“ potrošačima koji naruče više istih proizvoda preko interneta, prime samo prvi koji stigne, a za ostale se ne javljaju kuririma na pozive.

- Naravno, ni kurirske službe nisu savršene. Dešava se da im vozila nisu adekvatna, da se roba ošteti ili isprlja... Propisi postoje, treba ih poštovati, a nas potrošače ne treba da zanima kako roba putuje do nas. Svi koji su oštećeni treba da pišu prigovore dostavljačima ili inspekciji, jer postoje i kazne i naknade za oštećenu ili neisporučenu robu. Čak i kada nije naznačena vrednost pošiljke, može da se naplati odšteta u desetostrukoj vrednosti usluge dostave – zaključuje Nikolić.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti