Definitivno kraj jedne ere: Ženeva bez Mercedesa, Audija, BMW-a…

06.02.2024

19:35

0

Na nečemu što je gotovo 120 godina smatrano vodećim svetskim sajmom, osim „Renoa“ više nema velikih ikona automobilizma. Sada su tu "kinezi", i to na struju

Definitivno kraj jedne ere: Ženeva bez Mercedesa, Audija, BMW-a…
Copyright Profimedia

„Reno“, „Dačija“, „Isuzu“, BYD, MG, „Lucid“… na to se otprilike svela lista svetskih izlagača koji će na Međunarodnom salonu automobila u Ženevi predstaviti svoje novitete od 26. februara do 3. marta.

Bode oči izostanak velikih imena, od evropskih „Mercedesa“, Audija“, BMW-a do američkih „Forda“ i „Krajslera“ i, na kraju, japanske „Tojote“, „Honde“ i Mazde“.

I ne samo to, od onih koji nastupaju vidimo da je kraj automobilske industrije kakvu poznajemo i kakvu smo obožavali veoma blizu. Da električni automobili više nisu sutrašnjica već sadašnjica, u kojoj Evropljane pobeđuju Azijci, pokazaće u najbogatijem gradu Švajcarske kineski BYD i (nekad britanski) MG.

Njima će „na crtu“ od evropskih eminentnih proizvođača automobila izaći samo „Reno“ i njegova ispostava „Dačija“, uz ostale učesnike kao što su japanski „Isuzu“, američki „Lucid“...

Ali domaće znalce i iskusne automobilske poslenike ovakva sitaucija nimalo ne iznenađuje.

– To je negde s jedne strane očekivana sudbina sajmova, jer su te manifestacije definitivno postale preskupe za proizvođače, odnosno izlagače, a malo toga mogu da daju u nekom marketinškom smislu. Taj nagli pad je počeo pred koronu, a sada je već pitanje samog opstanka sajmova kao takvih - kaže za 24sedam Milan Belin, direktor kompanije „Keos“ (Emil Frej grupa), koja je generalni uvoznik brendova „Reno“ i „Dačija“ za Srbiju.

Miloš Petrović, direktor Centra za električna i hibridna vozila i član borda „OMR grupe“, za 24sedam kaže da je, nažalost, sve izvesnije da je vreme izložbenih sajmova prošlost.

– Toliko noviteta danas možete da vidite odmah kada se pojave, čak i da vozila probate na raznim promocijama, pa periodični sajmovi na kojima bi se okupilo više njih postaju izlišni. To važi i za Ženevu, koja je tradicionalno bila „neutralna teritorija“ za izlagače iz Nemačke koji su imali svoj domaći Frankfurtski sajam, i onih iz Francuske, sa Pariskim. Ni dolazak „Ženevskog sajma“ prošle godine u Katar nije pomogao - napominje Petrović.

Kako stvari stoje, za evropske sajmove su zainteresovani samo proizvođači iz Azije, odnosno Kine, i to prevashodno oni koji proizvode automobile „na struju“.

Profimedia
Izlet na Bliski istok nije pomogao: Ženevski auto-salon u Kataru

 

- To je njima zasad jedini način da prodru u Evropu, koja ima veoma razvijenu automobilsku industriju i kulturu. Njihov adut su električna vozila, pošto ona klasična ne zadovoljavaju visoke tehničke i ekološke standarde, kao i zahteve kvaliteta koje ima evropski kupac. Evropa će protiv toga morati da se bori na raznorazne načine, od subvencije za vozila koja su proizvedena u EU pa nadalje, ali s obzirom na to da su proizvođači iz Kine sve kvalitetniji, agresivniji, zadovoljili su potrebe tamošnjeg tržišta. Očekuje se tu velika borba – naglašava Belin.

Miloš Petrović dodaje da Evropa ima i problem zato što je još praktično podeljena oko toga da li je elektrifikacija budućnost, ili za svu tu e-mobilnost ipak neće biti dovoljno struje.

- Treba da prođe neko vreme, da se vidi ko je u pravu, ali trenutno je za EU „Zelena agenda“ prioritet. Svi znamo da „zeleni automobili“ zagađuju znatno manje, naravno, ako im je i struja koju troše stvarno „zelena“ – napominje Petrović.

Malo „ratuju", malo sarađuju

Međutim, pored borbe za evropsko tržište, uporedo se odvija naizgled oprečan trend saradnje proizvođača iz Evrope i Kine. Najnovije vesti govore o saradnji „Stelantisa“ sa kineskim „Lip motorom“ (Leap Motor) ili „Renoa“ sa „Džilijem“ (Geelly).

Kinezi u Evropi na 15 odsto, „preuzeli“ i UEFA

Kada je pokrenula istragu protiv državnih subvencija Pekinga, Evropska komisija je saopštila da je kineski udeo električnih vozila prodatih u EU porastao na osam odsto, sa manje od jedan odsto u 2019. godini. Procena je da bi mogao da dostigne 15 odsto već 2025.
BYD već prodaje pet modela u osam evropskih zemalja, uključujući domaća tržišta evropskih velikana u Nemačkoj, Francuskoj, Italiji, Španiji i Velikoj Britaniji.
Trljajući so na ranu, Evropska fudbalska federacija UEFA zamenila je „Folksvagen“ sa BYD-om kao zvaničnim automobilskim partnerom za Euro 2024, ukazuje „Fajnenšel tajms“.

- Definitivno su kineski proizvođači elektrovozila, pogotovo baterija, u prednosti po pitanju tehnologije i materijala nad evropskim, ali i američkim. A kako su potrebna velika sredstva za takav razvoj, logična je i saradnja. Kina nije više trećerazredni proizvođač nego se ozbiljno bavi razvojem najnovijih tehnologija – ukazuje Belin.

Miloš Petrović ne smatra da Evropa mnogo zaostaje za Kinom u tehnologiji e-automobila, ali da svaka saradnja ima svoju pre svega ekonomsku logiku.

– Evropski proizvođači su tehnološki osvojili proizvodnju i mislim da ne bi bilo s tehničke strane problema da Evropa sve komponente proizvodi sama. Sve evropske marke to mogu ili same ili u saradnji sa partnerima iz Azije koji već imaju proizvodnju u Evropi. Možda će to biti ključni deo saradnje, jer korona je pokazala koliko mogu da koštaju dugi lanci snabdevanja – zaključuje Petrović.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike