Skupa tranzicija: Autoindustrija da spremi 4,3 milijarde evra

25.09.2023

10:29

0

Autor: R.B.

Pravila o poreklu, kao i tempu zamene benzinskih i dizel automobila električnima, koštaće proizvođače automobila milijarde

Skupa tranzicija: Autoindustrija da spremi 4,3 milijarde evra
Ilustracija - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

Nova pravila na evropskom tržištu automobila koja se tiču proizvodnje električnih automobila, mogla bi da koštaju evropske proizvođače 4,3 milijarde evra u naredne tri godine, prenosi BBC prognozu jednog industrijsko tela.

Pravila kojima je cilj da se osigura da se električni automobili budu uglavnom proizvedeni u EU od delova lokalnog porekla. Ali proizvođači sa obe strane Lamanša ala kažu da nisu spremni.

Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) takođe je upozorilo da bi mere mogle da smanje proizvodnju iz fabrika u EU za 480.000 vozila. I javno su rekli ono što svi potajno znamo - da će kupci platiti cenu.

Glavni problem leži u takozvanim "pravilima o poreklu" koja stupaju na snagu u januaru. Oni se primenjuju na pošiljke automobila preko Kanala pod uslovima sporazuma o Bregzitu, Sporazuma o trgovini i saradnji UK-EU.

Oni će efikasno osigurati da električna vozila moraju imati baterije proizvedene u Velikoj Britaniji (UK) ili EU.

Automobili koji ne ispunjavaju kriterijume će se suočiti sa tarifama od 10 odsto - ili porezima - kada se prevoze preko Lamanša, u bilo kom smeru.

Pravila su osmišljena da zaštite evropsku industriju od jeftinog uvoza. Ali, pošto proizvodnja baterija u Evropi nije porasla onoliko brzo koliko se očekivalo, proizvođači automobila se bore da ispune nove kriterijume.

To je ozbiljan problem za evropske proizvođače. Velika Britanija je njihovo daleko najveće izvozno tržište, sa 1,2 miliona vozila koja je stigla u britanske luke prošle godine. Slično tome, više automobila proizvedenih u Velikoj Britaniji transportuje se u EU nego bilo koji drugi region.

Visoke tarife bi mogle da poskupe proizvodnju električnih automobila i potencijalno podignu cene.

Već se oseća i pritisak tempa tranzicije

Ali, ovo nije jedini problem evropske autoindustrije. U procesu tranzicije ka e-mobilnosti pojačava se pritisak da se ispune stroge kvote za prodaju električnih automobila.

I pored toga što je Britanija odlučila da odlaži zabrana prodaje novih vozila na benzin i dizel, koja je trebalo da prekinuta 2030. godine (pomereno na 2035.), i dalje važe doneta pravila.

A ona kažu da od januara 2024, nešto više od petine prodatih vozila mora da bude električno, da bi se do 2030. stiglo na 80 odsto.

Firme koje ne ispune kvote mogu biti kažnjene sa 17.250 evra po automobilu.

Insajderi iz industrije rekli su da će kvote biti "nategnute", da bi proizvođači to postigli, jer bi odlaganje zabrane vezane za benzince i dizelaše moglo otežati prodaju e-automobila, dok je „Auto trejder“ sugerisao da bi kompanije mogle da smanje cene kako bi povećale prodaju i ispunile ciljeve.

Britanci i sa odlaganjem moraju da imaju strogi tempo, ako žele da ostvare cilj nulte emisije, pa se očekuje da će se od proizvođača automobila tražiti da obezbede da 22 odsto prodatih vozila budu električna sledeće godine i da se broj e-vozila povećava svake godine nakon toga, sve dok se dođe do 80 procenata.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike