Tajne i zamke digitalnog proizvoda: Besplatan kurs i za one koji nemaju pojma o IT-ju

26.08.2023

19:35

0

Koji je pravi put u strateškom razvoju vebsajta, aplikacije, digitalne usluge... i kakvo je domaže tržište za 24sedam govore iz Digitalne Srbije i 30Hills

Tajne i zamke digitalnog proizvoda: Besplatan kurs i za one koji nemaju pojma o IT-ju
Ilustracija - Copyright Profimedia

Imate ideju za digitalni proizvod, vebsajt, aplikaciju… a ne znate kome biste sve to mogli da plasirate, ko vam je ciljna grupa i šta je sve potrebno da bi taj vaš proizvod uspeo? Pravi prvi korak je pogledati kako to rade uspešni a sada je to dostupno, i to besplatno, kroz onlajn kurs „Razvoj digitalnog proizvoda“, koji je nastao u saradnji Inicijative Digitalna Srbija i 30Hills Akademije.

Povodom kursa, koji je namenjen svima koji žele da saznaju više načinu kako se dolazi do digitalnog proizvoda, koje su prepreke i izazovi ali i strategije razvoja i unapređenja, 24sedam je razgovarao sa predstavnicima ove dve kuće.

Iz Inicijative Digitalna Srbija ističu da je fokus na razumevanju potreba korisnika i celog procesa razvoja - od osmišljavanja ideje, testiranja, tehnologija do realizacije i unapređenja proizvoda kroz primere iz prakse - i da za praćenje kursa nije neophodno prethodno znanje iz IT sektora.

- Kurs svako može da prođe, bez predznanja iz IT-ja ili programiranja je ovde se radi o tome da se stekne slika kako treba „digitalno“ razmišljati o svom proizvodu i potrebama onih koji će ga koristiti i upoznaju neki već dokazani principi (dizajn tinking, digital ajle...) i alati kako se do proizvoda stiže. A digitalni proizvoda je danas potreban svima, bez obzira u kojoj se branši ili industriji nalazili, jer svi imaju ili poslovne partnere ili kupce – ističe za 24sedam Tadej Kurepa, programski direktor projekta Preduzmi ideju, koji uz podršku USAID realizuje Inicijativa Digitalna Srbija sa partnerima.

Na radionici se u grupama dva sata radi na pripremi jednog digitalnog proizvoda, kao praktično iskustvo šta je tu sve potrebno i šta sve može da se dobije. Nakon toga, ili nezavisno od toga, sledi korak „samoučenja“, odnosno samostalni prolazak kroz onlajn materijale koji su „spakovani“ za ovakav uvodni kurs koji može da se „prođe za nekoliko dana“, ali i kome uvek možete da se vratite.

Onlajn program sadrži 38 video lekcija u sedam modula, sedam prezentacija, dve radionice i 13 testova. Na kursu se saznaje o strateškom pristupanju razvoju digitalnog proizvoda, kreiranju rešenja koja rešavaju probleme i privlače korisnike, smanjivanju rizika i troškova, ulozi ključnih učesnika, korisnicima i njihovim očekivanjima, načinima testiranja i validiranja prototipa, UX/UI dizajnu i primeni tehnologije, lansiranju i održavanju proizvoda… i na kraju se pogledaju primeri iz prakse.

Sofija Nikolić, HR menadžer iz „30Hills Akademije“ koja je osmislila program, za 24sedam kaže su polaznici kursa različiti, od potpunih početnika u IT-ju i oblasti digitalnih proizvoda do onih koji ni nemaju veze sa IT-jem već samo imaju ideju kako bi rešili neki „problem“ u svojoj firmi.

- To je kurs za sve ljude koji žele da se bave inovacijama u sferi digitalnog. Tako tu imamo dizajnere, programere, ali i preduzetnike ili ljude zaposlene u kompanijama koji žele da razviju digitalni proizvod koji bi im pomogao u svakodnevnom poslu. Mogu da budu i totalni početnici, koji se nisu susretali sa ovime ali i oni koj su već radili na nekom proizvodu ali prosto ne znaju kako da strateški pristupe procesu – ističe Nikolić.

„Digitalna“ svest sve prisutnija, ali praksa...

Naši sagovornici kažu da je i u srpskim kompanijama sve prisutnija svest da se ne može dalje bez digitalizacije.

Pixabay/Gerd Altmann
 

 

- Imamo primere domaćih kompanija, recimo iz tradicionalne oblasti kao što je trgovine robom široke potrošnje, koje su se uspešno digitalizovale. Generalno, da li će u tu digitalizaciju ići uz pomoć neke domaće IT kompanije ili s nekim rešenjem iz inostranstva, pitanje je i budžeta ali i toga da li na tržištu već postoji neko gotovo rešenje koje bi lako prilagodili sebi ili mora da se radi nešto baš za njih – napominje Tadej Kurepa.

Sofija Nikolić dodaje da je digitalizacija uznapredovala, da ima uspešnih firmi i proizvoda ali da ima i početničkih grešaka.

- Najčešće greške su da proizvodi koji se puštaju nisu dovoljno istestirani i validirani, i samim tim ne uspeju ili ne opstanu na tržištu. Takođe, ljudi i kompanije nedovoljno razumeju ceo proces, pa ulaze u to misleći da imaju sjajnu ideju i sve definisano a ispostavi se da kao da su krenuli da grade kuću, pozvali majstore a nemaju urađene detaljne planove gradnje, čak ni tačne mere. S tim se kao kompanija često srećemo kao izazovom, da ljudi odmah žele da se krene u softverski razvoj proizvoda a da nemaju strategiju. A ona, na kraju, imate i to da morate misliti na to da vaš proizvod. Čak i kada je uspešan, mora stalno da se menja i nadograđuje – objašnjava Nikolić.

Kvalitet "iz Srbije" nije sporan

O kvalitetima domaćih digitalnih proizvoda ne treba imati predrasude jer oni, dokazano je kažu sagovornici 24sedam, mogu biti na svetskom nivou.

I praksa i „teorija“

30Hills Akademija kurs je osmislila na osnovu dugogodišnje iskustva poslovanja istoimene firme koja se u Srbiji bavi razvojem digitalnih proizvoda. Osim ovog kratkog besplatnog kursa, u Akademiji postoje i oni koji traju duže koji se plaćaju. Onaj namenjeni početnicima u IT-ju traje dva do tri meseca dok, recimo, poslovni ljudi bez IT bekgraunda svoju ideju za inovaciju mogu da provere kroz kurs koji traje od jedne do šest nedelja.

- Za mnoge proizvode, aplikacije čak i alate koje koristimo „iz sveta“, ni ne znamo da su napravljeni ovde. Naše znanje i inovativnost se nalazi i u proizvodima velikih kompanija i u nekim manjim aplikacijama, i često o otme znaju samo oni iz struke ili neko kome zatreba nešto pa krene da istražuje ko je napravio nešto slično. A onda sazna ili da ga je pravio neki razvojni centar internacionalne kompanije u Srbiji ili neki nezavisni domaći studio ili startap – ističe Kurepa.

Sofija Nikolić se slaže da je pitanje izbora „domaći ili strani“ proizvod više pitanje ekonomičnosti i budžeta nego nečeg drugog.

- Mi se dosad, a „30Hills“ kao domaća kompanija radi na polju razvoja digitalnih rešenja više od decenije, nismo susreli sa predrasudama kompanija prema srpskom proizvodu. Pitanje je samo da li mogu da nađu adekvatnog partnera kod nas, koliki budžet imaju i koliko brzo žele da lansiraju proizvod – zaključuje Sofija Nikolić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike