Da li su električni automobili zaista „zeleniji" od običnih?

28.12.2023

09:14

0

Ova vozila počinju život sa velikim minusom jer se prilikom njihove proizvodnje emituju velike količine ugljenika u atomsferu

Da li su električni automobili zaista „zeleniji" od običnih?
Copyright Profimedia

Sve popularnije električne automobile proganja jedna stvar: pitanje ekomanipulacije. Šta ako, uprkos svim nadama koje se vezuju za automobile sa nultom emisijom, oni zapravo ne uspevaju da ostvare svoj glavni cilj smanjenja emisija ugljenika koje zagrevaju svet?

Glavno pitanje je da li električni automobili zaista proizvode manje emisije ugljenika od benzinaca ili dizel automobila.

Dilema

U Sjedinjenim Američkim Državama senator Floride Rik Skot rekao je da postoji dovoljno dokaza koji sugerišu da električna vozila nisu tako čista kako ljudi veruju i da ljudi zaslužuju da znaju istinu.

On i njegove republikanske kolege predstavili su Zakon o usmeravanju nezavisnih istraživanja za procenu ugljenika u vezi sa električnim vozilima (DIRT I CAR EV), koji je pokušao da pozove na analizu ugljeničnog otiska ovih vozila.

Nedavni članak u britanskom „Dejli mejlu” izvestio je da se blagodeti električnih automobila za životnu sredinu možda nikada neće osetiti jer mnoga električna vozila nikada neće dostići ciljnu kilometražu, dok vlasnici prelaze na novije modele, ostavljajući delove polovnih električnih automobila da trunu.

Profimedia
 

Ali o tome se ne piše samo u desničarskoj štampi. U junu je „Gardijan“ objavio članak glumca Rouana Atkinsona u kom je on rekao da se oseća prevareno tvrdnjama o ugljeniku električnih vozila i da je stvarnost „mnogo drugačija“, citirajući „Volvoovo“ istraživanje koje ukazuje na to da su emisije gasova staklene bašte tokom proizvodnje električnog automobila skoro 70 odsto više nego u slučaju proizvodnje benzinskih.

- Čini se da je to neadekvatan izbor sredstva za borbu protiv klimatske krize - napisao je Atkinson.

Šta kaže nauka

Svaka procena emisije ugljenika u vezi sa proizvodom treba da sagleda ceo njegov životni ciklus, od proizvodnje do otpada i eventualno recikliranja. Mnoge tvrdnje o navodno lošem ekološkom uticaju električnih automobila fokusiraju se na proizvodnju i ignorišu stvarnu upotrebu automobila.

Istina je da električnim vozilima zaista treba znatno više energije za proizvodnju. Proizvodnja baterija zahteva velike količine električne energije za zagrevanje peći za pečenje elektrodnih materijala i za punjenje i pražnjenje baterija da bi se pripremile za upotrebu.

Profimedia
 

Dok se električna energija može proizvoditi sa nultom emisijom, većina zemalja i dalje sagoreva fosilna goriva puna ugljenika za pokretanje generatora. Analiza Nacionalne laboratorije Argone u Ilinoisu, koju je citirala Američka agencija za zaštitu životne sredine, sugeriše da pravljenje automobila na baterije proizvodi oko 60 odsto više emisija ugljenika nego nastanak uobičajenih vozila.

To znači da električni automobili počinju život sa velikim minusom, koji se ponekad opisuje kao „ugljenični dug“. 

- Ako pogledate podatke, taj „ugljenični dug" se otplaćuje za dve godine vožnje vozila - rekao je Ovin Divejn, viši analitičar za površinski transport u Komitetu za klimatske promene i savetnik britanske vlade za nauku o klimi.

Ogromna većina ugljeničnih otisaka automobila na fosilna goriva nastaje u toku vožnje, prilikom koje auspusi neprestano izbacuju ugljen-dioksid u atmosferu. Transport & Environment (T&E), grupa koja je zalaže za e-automobile, izračunala je da automobil na benzin proizvede 27 tona ugljenika na 100.000 pređenih kilometara i 49 tona na 200.000 kilometara.

Električni automobili, sa druge strane, troše manje energije i mogu se puniti iz izvora bez ugljenika. Koliko zeleniji električni automobili mogu biti u funkciji zavisi od toga koliko se obnovljive električne energije koristi u lokalnim mrežama.

Pixabay
 

Lusiken Matjeu, direktor autombila u T&E-u, rekao je da čak i ako odaberete najgori scenario - električna vozila napravljena zahvaljujući energiji uglja koja se pune takođe zahvaljujući njoj - električni automobil će pobediti nakon oko 70.000 kilometara (oko šest godina) vožnje.

- Što više vozite isti električni automobil, to je bolje - istakao je.

Reputacija električnih automobila poboljšaće se kako energija vetra i sunca budu zamenjivale gas i naftu, smanjujući emisije ugljenika tokom proizvodnje električne energije.

- Čak i ako imate zaista prljavu mrežu, električna vozila su i dalje bolja za životnu sredinu. I biće sve bolja kako mreža bude sve čistija i čistija - rekao je Kolin Voker, šef transporta u istraživačkom centru Energetske i klimatske obaveštajne jedinice.

U obzir se mora uzeti i budućnost tehnologija. Auke Hoekstra, istraživač energetske tranzicije na Tehnološkom univerzitetu u Ajndhovenu, rekao je da emisije iz automobila na fosilna goriva ne mogu mnogo opasti, što znači da nisu održiva tehnologija za svet bez emisija. Ipak, razvoj baterija i dalje je u relativnom povoju i verovatno će dodatno preokrenuti ravnotežu u korist električnih automobila.

Baterije su „dobro krajnje rešenje“ za prelazak na nula emisija, rekao je Hoekstra, ističući da benzinski motor u suštini ne ide nikuda.

Postoji i „zeleniji" način

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Baterije nisu jedini način da se automobili dovedu do nule. Možete ih napuniti „e-gorivima“ – benzinom napravljenim od ugljenika iz vazduha, vodonika iz vode i zelene struje. Ta tehnologija funkcioniše i verovatno će se koristiti za pogon klasičnih automobila još dugo u budućnosti. Drugi su zagovornici korišćenja vodonika u gorivnim ćelijama za pokretanje motora.

Međutim, u oba slučaja energetska efikasnost drastično je niža od direktnog korišćenja te električne energije, a gorivo će verovatno biti potrebno za avione, koje je mnogo teže dekarbonisati.

U Atkinsonovom članku u „Gardijanu“ istaknuto je da zamena starog, malo korišćenog automobila potpuno novim električnim automobilom možda neće imati smisla zbog „ugljeničnog duga“.

- Ako se vozilo ne koristi redovno, sigurno je potrebno sačekati trenutak kada ćete ga zameniti - rekao je Divejn iz CCC-a.

Međutim, on i drugi su upozorili da bi bilo kakvo izračunavanje relativne uštede ugljenika za pojedince bilo komplikovano, dok je Hoekstra dodao za Gardijan da je nemanje električnog automobila još bolje za životnu sredinu ako umesto toga možete da koristite javni prevoz.

Zaključak

Pixabay
 

Nauka nedvosmisleno kaže da je električni automobil čistiji od benzinskog ili dizel ekvivalenta. Sagorevanje fosilnih goriva za proizvodnju i vožnju električnih automobila i dalje će uzrokovati emisije, ali na nižem nivou nego kod motora na fosilna goriva.

To je tačno u današnjoj mreži (bar u bogatijim ekonomijama), ali u sutrašnjoj mreži prednosti će biti sve veće dok zemlje nastavljaju da se udaljavaju od uglja i gasa kako bi proizvele električnu energiju.

Čini se da je stavljanje baterija u automobile trenutno jedini praktičan način da se desetine miliona vozila prodatih svake godine preusmere na neto nultu emisiju.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike