Električni auto je sjajna stvar, ali ovo morate znati (FOTO/VIDEO)

15.12.2023

19:35

0

Kako bezbedno koristiti i održavati automobil na struju, kako ga pregledati a kako reagovati u vanrednim situacijama, moraju da uče i vlasnici i svi iz pratećih službi, upozoravaju stručnjaci

Električni auto je sjajna stvar, ali ovo morate znati (FOTO/VIDEO)
Ilustracija - Copyright Profimedia

Električni automobili su sjajna stvar, komfor i inovacije koji pružaju, uživanje u nesputanom ubrzanju jeftine vožnje (u Srbiji) i održavanja, a sve uz saznanje da pritom ne šteti ni ljudima oko sebe ni generalno planeti Zemlji.

Ali da bi se u svemu tome uživalo, moraju se i poznavati „u dušu“, jer sprava koja proizvodi tako visoku struju svakako nije igračka, upozoreno je sa obuke zaposlenih na Tehničkim pregledima vozila koje je u Beogradu ove nedelje organizovala Agencija za bezbednost saobraćaja.

U Srbiji imamo tek oko 2.100 električnih vozila i preko 17.000 hibridnih na dva miliona registrovanih automobila, sada je pravo vreme da se pozabavimo time i da se ljudi upoznaju sa izazovima ali i opasnostima koje ova nova vozila donose. Za ljude na Tehničkom pregledu rad mora biti bezbedan, ali i svoj električni automobilu mora da poznaje i svaki vlasnik – kaže za 24sedam Milan Lončar, glavni inženjer Centra za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije, koji je na stručnom seminaru držao obuku o električnim vozilima.

Lončar kaže da se kod EV mora obratiti veća pažnja na bezbednost, jer takva vozila su zapravo mini elektrane, pa ako se strujom „ne igrate“ kod kuće, ne biste trebali ni s kolima u garaži ili na putu.

- Mi sada u električnim vozilima imamo visokonaponske sisteme do 400 pa do čak 800 volti. Taj jednosmerni napon je veoma opasan i sa njim ne treba da se igramo. Zbog toga tehnički serviseri moraju da koriste posebnu opremu pri kontroli a neobučeni vlasnici ne bi ni trebalo da diraju unutrašnje sklopove vozila – napominje Lončar.

Ali, to „šta sme“ da se se dira i kako se sa električnim elementima postupa, nije samo pitanje za one koji rade u Tehničkim pregledima, već i za službe koje prate transport i obraćaj kao takav. Kako pristupiti vozilu i ljudima u njemu u nekim vanrednim situacijama, recimo saobraćajnim nesrećama, neophodno je da znaju i vatrogasci-spasioci ali i medicinsko osoblje iz Prve pomoći.

- Nije isto vaditi ljude iz smrskanih automobila sa klasičnim pogonom i onih električnih. Spasioci moraju da znaju gde smeju da seku vozilu, ako je to neophodno, i kako da prethodno isključe visoki napon. Hitna pomoć mora da zna da prepozna vozilo, i da pretpostavi da li su putnici imali i kontakt sa strujom – objašnjava Lončar.

Država i Saobraćajna policija pri MUP-u će će svako morati da se pozabave ažuriranjem pravilnika i bezbednosnih protokola ali to nije sve.

Tu se dolazi do sledećeg problema – kako sve znati gde se šta nalazi kada već sada ima velik broj modela električnih automobila a do 2035. više se (u Evropi) neće ni praviti oni na benzin i dizel.

U pomoć tu ponovo dolazi savremena tehnologija, ovoga puta u vidu kanala kojim i inače danas gotovo isključivo saznajemo za sve što se dešava oko nas – aplikacije na mobilnom telefonu.

Naime, tehničke i bezbednosne liste sa prezentacija koji su elektronski sklopovi i gde nalaze na električnom vozilu daju se sa svakim automobilom, jer je to obaveza proizvođača. Ali ako je to papir u kaseti u kabini automobila (ili još gore na polici kod kuće), mala vajda od toga u nekoj vanrednoj situaciji.

Bezbednost na klik

Zbog toga firma „Pane AG“, kao deo kompanije „Vozim na struju“, sprema mobilnu aplikaciju u kojoj će biti u digitalnom obliku tzv. sejfti liste svih električnih vozila koja se mogu naći na našem tržištu.

- Kada spasilačka ekipa dođe na mesto nesreće, oni nemaju vremena da traže po kaseti automobila ili kolima uputstvo. Eventualno mogu da prema modelu vozila dobiju podatke od svoje centrale. Ovako će im sve biti na dohvat ruke. Korisna je stvar i za vlasnike automobila kao i za servisere i tehničke preglede, jer tu će biti sva dokumenta i uputstva za razne situacije, od toga kako se skida osigurač do toga kako se preseca vozilo – kaže za 24sedam Zorana Đorić, direktorka „Vozim na struju“.

I ona, kao i inženjer Lončar, kaže da u električnim automobilima treba uživati ali s njima pametno i oprezno postupati i obuke svih službi a i ovakva aplikacija trebalo bi da učine da se i ta „nova tehnologija“ savlada i prihvati kao i one pre nje.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike