Rešenje za jeftinije e-automobile: Vlasnik plati kola, banka finansira bateriju

20.06.2022

10:27

0

U Srbiji postoje subvencije za električna vozila ali ona se i dalje malo kupuju pa bi model sa finansiranjem baterije mogao da bude rešenje za povoljniju kupovinu

Rešenje za jeftinije e-automobile: Vlasnik plati kola, banka finansira bateriju
Copyright Pixabay

Do sada je Srbija davala subvencije i do 5.000 evra za kupovinu novih električnih automobila, a spominje se uvođenje i nefinansijskih subvencija kao što su vožnja žutom trakom, prednosti u parkiranju i naplati putarina. Međutim, za masovniji prelazak na e-mobilnost, potrebno je nešto više, ukazuju upućeni u materiju.

- To su sve stvari koje stimulišu da se voze takvi automobili ali mi mi trenutno nemamo mogućnosti da kupujemo električne automobile. Sada se traži model kod banaka, da auto i dalje kupuje i plaća vlasnik, a da bateriju finansira banka. Vlasnik vrati bateriju, uzme novu, a banka je reciklira – kaže za Tanjug Miloš Petrović, direktor Centra za električna i hibridna vozila.

Petrović kaže da se nada da će u narednih pet do sedam godina biti stvoren model da će baterije moći lako da se menjaju, te da neće biti tako skupa cena kao danas.

Subvencija nije mala ali nedostaje mreža

U Srbiji je od 2019. godine do danas zvanično registrovanih samo oko 400 novih električnih automobila.

- Subvencija od 5.000 evra je sasvim dovoljna, a ako želimo da električna vozila moraćemo da uredimo infrastrukturu. Mora se urediti javno punjenje automobila, te da svaki novi hotel, javna zgrada, moraju da imaju električni punjač. Radi se na tome da država dozvoli korišćenje žute trake, parkiranja, i ostalih nefinansijskih podsticaja, da se stvori ceo krug bio bi tako zatvoren, pa bi imalo smisla razmišljati o električnim vozilima - rekao je on.

Polovnjaci: Suviše brojni da bi bili „zabranjeni“

Godišnje se na tržištu Srbije proda oko 30.000 novih vozila, a uveze 150.000 polovnih. A i jednima i drugima cena stalno raste.

- Tražnja za polovnim je veća zbog nedostatka novih, cena polovnjaka je skočila. Neće se to zaustaviti, zato što je proizvodnja novih samo po porudžbini. Proizvođači prave sve manje vozila, ali sve veću zaradu ostvaruju po vozilu - kaže on.

Na pitanja da li treba dalje odlagati sankcionisanje vozila zagađivača kroz punu primenu propisa na tehničkim pregledima (merenje zagađenja), kaže da treba voditi računa da se vozila koja zagađuju ne voze po gradu.

- Treba voditi računa da se ti automobili ne voze u gradu, a ne treba ljudima zabraniti da koriste automobil. Svako ima pravo da registruje auto, a ko zagađuje više moraće nešto više da plati. Ni u Evropi nigde nema zabrane. Ako je auto standarda „evro 3“, a ispravan i održavan, ima granicu zagađenja koja može da mu dozvoli korišćenje svuda. A ovi što više zagađuju, za njih bi država trebalo da uredi sistem takozvanih nalepnica, koji bi im ograničio ulaz u centralne zone gradova, parkirali bi na obodu grada, i dalje koristili prevoz – objasnio je Petrović.

Odluka da posle 2030. godine niko neće moći da prodaje u EU novi automobil koji je na konvencionalno gorivo znači da se Evropa čvrsto drži svog kursa i da će najveći proizvođači vozila ići na razvoj samo alternativnih pogona.

- Mislim da će ovo sa vozilima ostati na snazi. Na žalost proizvodnja vozila i potražnja su sve manje, za količinu koja bude potrebna moći će da se ispoštuje ova odluka – zaključuje Petrović.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike