Smrt na dva točka: Ovo je pet grešaka koje motocikliste koštaju života!
Osnovna i prva greška je loše predviđanje situacije i reakcije ostalih učesnika u saobraćaju, kaže dr Vladimir Jevtić
U teškoj saobraćajnoj nezgodi koja se danas oko 13 sati dogodila na putu ka Borskom jezeru, teško je povređen vozač motocikla, koji se sudario sa automobilom. Motociklisti je, potom, amputirana ruka. Mnogi vozači motora, međutim, nisu imali tu sreću da prežive stravične udese i poginuli su što svojom, što greškama drugih učesnika u saobraćaju. Takve nesreće gotovo su svakodnevne.
O tome kojih je pet ključnih razloga zašto ginu motociklisti i koje su to kobne greške koje ih vode u smrt razgovarali smo sa dr Vladimirm Jevtićem, saobraćajnim inženjerom i predsednikom Asocijacije za bezbednost motociklista.
Osnovna i prva greška je, prema rečima našeg sagovornika, predikcija, odnosno loše predviđanje situacije i reakcije ostalih učesnika u saobraćaju. Motociklisti tada ostaju bez prostora i vremena, jer nisu predvideli, primera radi, grešku vozača autombila koji u raskrsnici skreće bez migavca. Upravo ta greška u proceni može da ih košta života.
Kako kaže naš sagovornik, druga greška javlja se kada su motociklisti sami na putu i ostanu takozvanog zaleđenog pogleda. Oni u krivinu uleću brzo i stiskanjem prednje kočnice pokušavaju da uhvate pravac, a to im je najveća greška. U trenucima dok "ispravljaju krivinu" pažnju im često odvuče nešto sa strane, ostanu "zaleđenog pogleda" i odu van kolovoza.
- Treća greška je loše pozicioniranje. To je pravilo "Vidi i budi viđen". Veoma je važno da vozač motockla budu uočljivi. Postoje tri osnovna principa aktivne vožnje, To su pravio "Vidi i budi viđen", kupovina prostorai vremena i praćenje podloge po kojoj se krećete. Ukoliko se jedno od tih pravila prekrši, mogu da se dese fatalne greške. Događa se da vozač vozi skroz uz desnu ivicu kolovoza i nije vidljiv drugim vozačima. To je retko, jer je to zastareli stil vožnje. Problem nastaje i kad se krivina otvara sa unutrašnje strane, jer tada motociklista nije vidljiv, na primer, vozaču automobila koji seče krivinu - objašnjava za 24sedam dr Vladimir Jevtić.
Prema njegovim rečima, četvrta greška otkriva se obično tek posle nezgode, a tiče se neodgovarajuće zaštitne opreme. To su događa kad vozač motora ima neki deo zaštitne opreme, ali ga ne koristi, jer mu je vrućina ili iz bilo kog drugog razloga. Zbog toga je od izuzetne važnosti da vozači poseduju i u vožnji koriste kompletnu zaštitnu opremu.
- Peti razlog je nedostatak veštine upravljanja motociklom. Mi smo razgovarali sa vozačima koji su imali udese i na pitanja šta su uradili u konkretnoj situaciji mnogi nisu mogli da se sete i naišli smo na nagađanja. Vozači moraju da imaju rutinsku refleksnu reakciju, a to se postiže jedino treningom. Mi u Asocijaciji radimo smart moto treninge na kojima se 10 godina vožnje zamenjuje sa nekoliko sati aktivnog treninga. Rutina u vožnji je veoma važna - zaključuje dr Jevtić.
Da nisu vozači motora jedini krivci za udese, za 24sedam objašnjava advokat Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja. On nam je naveo greške koje prave vozači automobila u odnosu na motocikliste.
- Prvo je skretanje, prestrojavanje i polukružno okretanje bez migavca, bez proveravanja mrtvog ugla, prilikom uključivanja sa sporednog na glavni put kojim ide motociklista koji zadržava pravac ili kod uključivanja sa parkinga u saobraćaj bez provere. Na udese utiče i skretanje ulevo kada vozač motora nailazi iz suprotnog smera i zadržava pravac kretanja - kaže Damir Okanović.
Naš sagovornik dodaje i da na saobraćajne udese utiču i neobeležene rupe na putu kao i nečistoće na kolovozu poput blata, šljunka. Utiču i oznake na kolovozu koje su klizave poput pešačkih prelaza sa neadekvatnom bojom i slično. Na nesreće u kojima ginu motociklisti, takođe, utiče zaštitna ograda na velikoj visini ispod koje motociklista podleće posle udesa
Bonus video
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari