Kako se najčešće varaju osiguranja nakon saobraćajki: Sudski veštak otkrio dve najčešće prevare!

28.02.2023

19:15

1

Prevare su se dosta promenile u poslednjih 15 godina, a prevarante je nekada bilo lakše uhvatiti

Kako se najčešće varaju osiguranja nakon saobraćajki: Sudski veštak otkrio dve najčešće prevare!
Ilustracija - Copyright Profimedia

Trzajna povreda vrata prilikom saobraćajke i dalje je povreda koju najčešće prijavljuju prevaranti kada žele da uzmu pare od osiguravajućih kuća, a odmah posle toga je fingiranje štete na kolima, kaže za 24sedam sudski veštak Milan Božović.

On dodaje da su se prevare dosta promenile u odnosu na pre petnaestak godina.

- Nekada je policajac sedeo u kafani i pisao zapisnik o uviđaju sa lica mesta, a sada to više ne može i ne rade. Nekada su vozili kola na auto-otpad pa skidali delove sa slupanog auta i stavljali na ovaj koji nije slupan. Na primer, sa auta koji je ispravan skinu blatobrane, haubu, hladnjak... a onda sa drugog koji je slupan skinu delove i prebace na ovaj koji je razmontiran i slikaju. I tako prijave oštećenje. Nekada su nalazili isti model i boju auta koji je slupan, pa onda skinu tablice sa kola koja nisu slupana. Onda naslone na ovaj slupani, slikaju i tako prijave. Ali toga više nema. Najprostiji oblici prevara su iščezli ali se promenio oblik prevara, jer oni znaju gde su grešili pa "unapređuju" svoj rad - objašnjava Božović.

Isti ljudi, iste prevare

On dodaje da su trenutno najaktuelnije prevare sa lažnim trzajnim povredama vrata, za koje se može dobiti od osiguranja oko 150.000 dinara.

- To se radi poslednjih 15 do 20 godina. Jako je često, ali nisu toliko problematični učesnici samih saobraćajnih nezgoda koliko oni koji ih posavetuju da prijave trzajnu povredu vrata - objašnjava Božović.

RINA
 

Međutim, postoje i prilično razrađene šeme za varanje pa se isti ljudi pojavljuju po više puta da naplate štetu.

- Isti ljudi u različitim osiguranjima, sa različitim vozilima i to je onda organizovano. Zato sada kada odete u osiguranja imate zašitne sisteme i oni imaju službe za sprečavanje prevara. Njihov softver prepoznaje vaše ime i prezime, marku, tip automobila, registarsku oznaku, šasiju, ime i prezime veštaka, advokata, procenitelja, lekara-veštaka... i onog trenutka kada prvi put naiđu na vas kao nekoga ko je sklon prevari, oni će vas ubaciti na nešto što se zove crna lista - kaže Božović.

On dodaje da postoji način kako se utvrđuje da li je stvarno tokom saobraćajke moglo da dođe do trzajne povrede vrata a da savremena vozila imaju i sisteme preko kojih se mogu proveriti razne vrste podataka od toga kolika je bila brzina, uglovi upravljača, pritisak pedale gasa kao i mnogi drugi podaci. Mada, to još uvek nije dostupno u svim vozilima.

Osim trzajne povrede vrata, najčešće se prijavljuje i sama šteta gde su obično znatno veća oštećenja od onih koji su stvarno nastala.

- Ako me pitate da li je to moguće, mogu reći da smo mi veštačili 2007. godine organizovanu kriminalnu grupu koja se bavila prevarama u osiguranju. I danas u sudskim postupcima, posebno parničnom odeljenju, postoje zahtevi gde možete da kažete da nije nastala saobraćajna nezgoda. To je prisutno u našem okruženju - dodaje Božović.

Danas je teže otkriti prevarante

Nažalost, on kaže da je prevarante bilo lakše otkriti pre petnaestak godina ali su oni tada imali mreže saučesnika i unutar samih osiguravajućih kuća. 

- Tu su bili i advokati, veštaci, policajci... Sada nemaju policajce, nemaju u toj meri veštake i advokate, i nemaju ljude unutar osiguranja jer samo osiguranje kontroliše šta se isplaćuje od štete. Njihove službe unutrašnje kontrole to rade i bez problema pišu krivične prijave svojim kolegama. Prilično je zaoštrena igra - rekao je Božović.

24sedam/Maja Kostić
 

Inače, postoji i saradnja sa inostranstvom a veštak objašnjava da se dešava da jedan čovek napravi po nekoliko saobraćajki za pet-šest meseci sa istim autom i tako navuče sumnju na sebe.

- Sa identičnim automobilom koji je izuzetno redak i koji u periodu od tih nekoliko meseci ne može da stigne da ga popravi. Ne možete, recimo, "Ferarija" da popravite pet puta za četiri meseca u Srbiji!? - kaže on.

Nažalost, prevaranti su dosta napredovali a Božović naglašava da "još uvek ima prostora da mi učimo od njih".

Što se tiče profila prevaranta on se lično time ne bavi, ali objašnjava da ima slučajeva gde ih navuku prijatelji ili savetnici koji su čuli "da to tako može".

- Oni potrče za nekim parama, pa onda "padnu". Ima najrazličitijih varijanti - dodaje on.

Kazne godinu dana zatvora

Međutim, prevaranti rizikuju ozbiljne zatvorske kazne.

- Pokušaj prevare je krivično delo gde su zaprećene kazne od godinu dana zatvora. To znači da ste pokušali da fingirate saobraćajku, podnesete prijavu osiguranju i ako "provale" mogu vam pisati krivičnu prijavu odmah - dodaje on.

- Osiguranja to poprilično dobro znaju, imaju dobru bazu i menjaju podatke između sebe. I onog trenutka ako ste zavedeni sa nekom štetom koja je bila sporna, čim se naredni put vaše ime pojavi u nekom predmetu ili zahtevu to će njih da alarmira na opasnost. I oni će to na poseban način da gledaju - objasnio je sudski veštak.

Što se tiče povratnika u ovim delima, Božović kaže da neki "ljudi teraju dok ne padnu".

- Nije mu prošlo jednom, probaće drugi put. Nije mu prošlo drugi put, probaće treći put. Treći put možda i prođe. Pa će onda da kaže da je naučio kako prolazi. A onda će da tera četvrti, peti, šesti, sedmi i onda zatvor - objasnio je on.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike