Skupe predrasude: Žena je u biznisu malo a donose više para nego muškarci
Na Webiz konferenciji u Beogradu ukazano i koliko polne predrasude mogu da budu skupe i dati korisni saveti preduzetnicama i onima koje će to možda postati
Veoma važno pitanje je pokrenuto i dati neki vrlo zanimljivi podaci o predrasudama prema ženama u biznisu drugog, završnog, dana „Webiz konferencije“ u Beogradu. Od svih posledica činjenice da se mnogo manje novca za pokretanje ili razvoj biznisa daje ženama nego muškarcima, možda je ekonomski najgora ta što time i investitori sami sebi uskraćuju profit.
Čak na dva današnja panela, „Najveće predrasude investitora ili zašto je isplativije ulagati u ženske biznise?“ i „Razvoj kroz ulaganje u ženske startape u Srbiji“, istaknuto je da je u 2020. godini svega 2,3 odsto novca investiranog u startape u svetu a čak samo jedan odsto u Evropi, otišlo startapima koje su osnovale ili vode žene. Užasno mala brojka kada se zna da je inače svaki treći preduzetnik u svetu žena.
A kako žene vode startape, takođe pokazuje statistika koja kaže da je kumulativni prihod kod ženskih startapa u proseku 10 odsto veći nego kod muških.
– Prema nekim analizama, indeks povratka investicije (ROI) od žena vođenih startapa koji su dobili novac investitora je čak dva puta veći bolji nego kod muških – istakla je Milena Milić, osnivač organizacije “Preduzimanje” i ekosistem fasilitatorka u okviru Švajcarskog preduzetničkog programa.
Dobre na svoju štetu
Klara Alonso, partner i generalni direktor „Efino-a“, kompanije posvećene razvoju preduzetničkih i investitorskih ekosistema širom sveta koja sarađuje sa Svetskom bankom, nemačkim GIZ-om i švajcarskim EP-om, istakla je da postoje neke kulturne i društvene prepreke da se žene odlučuju da budu preduzetnice ali i da često rade previše ispravno i „na svoju štetu“.
– Žene su realnije odnosno konzervativnije u procenama i vole da brižljivije ispitaju kako funkcionišu stvari pre nego što ih stvarno oprobaju na tržištu. Muškarci su spremniji da idu na osećaj ili daju neke „zvezdane“ projekcije rasta i mogućnosti. Zbog toga se ženski biznisi sporije ali temeljnije razvijaju a to zna da odbije (muške) investitore, koji žele da vide rezultate brzo – kaže Alonso.
Pored toga muškarci, koji čine gotovo sto odsto investitora u startape, često ne razumeju „ženske biznise“ i teže komuniciraju sa ženama generalno jer se u poslu bolje snalaze sa sebi sličnima, podvlači Egita Polanska, generalni direktor „Ciber grupe“ i direktor programa na partnerskim projektima za investitora „Startup Vise Guis“.
Pročitajte još:
– Žene traže mnogo manje novca od investitora jer bolje kalkulišu troškove i procenjuju stvarne potrebe od muškaraca, što opet može biti mana kod investitora naviklih da im se traže „milioni“ – primećuje Polanska.
A novac nije presudan za startape, istakla je na drugom panelu Dragana Jovčić, suosnivačica startapa „Uradi – zaradi“, onlajn platforme za pružanje usluga kućnih poslova i zapošljavanje o kojem je 24sedam već pisao.
– Da danas počinjem ne bih išla pred investitore bez jasne vizije celog projekta, uključila bih u tim saradnika što više konsultanata iz raznih oblasti je znanje je ono što je potrebno startapu a novac bih uzela samo za nešto što može pokazati rezultat u nekoliko meseci – kaže Jovčić.
Sa oba panela preduzetnicama i onima koje će to možda biti, poslata je poruka da, kako je to istakla Gaja Motelatici, suosnivač fonda Studio X Ventures „žene imaju pravo na grešku“, da ne budu skromne pred investitorima, da se ne skrivaju od javnog izlaganja i da, na kraju ili na početku, slobodno razmišljaju u velikim brojevima.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari