Kada trgovci mogu da vas zivkaju, a kada će platiti 50.000 dinara kazne

18.01.2024

11:18

0

Autor: G.M.Š.

Primena propisa za registar „Ne zovi“, koji štiti potrošaće od nasrtljivih trgovaca, predviđa i kazne za kompanije

Kada trgovci mogu da vas zivkaju, a kada će platiti 50.000 dinara kazne
Ilustracija - Copyright Pixabay

Potrošači koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju, upisom u zvanični registar “Ne zovi” od početka godine trebalo bi da mogu da se reše muka neželjenih poziva i poruka u kojima im se „veoma povoljno“ nude određene usluge i proizvodi.

Ukoliko to i dalje nije slučaj, tj. da i pored upisa u registar potrošaču i dalje stižu pozivi, SMS i MMS poruke ili one preko Vajbera i Votsapa, potrošač bi trebalo da trgovca, ili kol-centar koji ga predstavlja, prijavi Ministarstvu za trgovinu.

Prijava se upućuje Sektoru za zaštitu potrošača, elektronskom poštom na adresu [email protected] ili pozivom na broj telefona 0800 103 104.

Potrošač mora da ima dokaz da ga je neželjeni trgovac kontaktirao, a to je npr. snimak (skrinšot) ekrana mobilnog telefona ili izvod iz telefonskog računa na kome se vidi problematičan broj telefona.

To bi trebalo da bude dovoljno, jer ako trgovac nije pre kontakta proverio da li se potrošač, odnosno njego broj., nalazi u registru, predviđene su kazne od 8.000 do 50.000 dinara po slučaju.

Kako se „rešiti bede“, a kada ipak mogu da vas zovu

Postoje tri načina upisa u registra „Ne zovi“, i prva „adresa“ u postupku je operaret telefonije kod koda potrošač ima registrovan broj. To se može obaviti preko interneta, aplikacije operatera ili odlaskom u kancelariju operatera.

Obrazac za prijavu može se naći na vebsajtu Ministarstva trgovine. Ovom prilikom se ne dostavljaju lični podaci, jer oni već postoje u bazi operatora i pribavljeni su u trenutku zaključenja potrošačkog ugovora.

Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine
Deo obrasca za upis u i iispis iz registra "Ne zovi"

 

Da li je u registru, potrošač može da proveri u samom spisku, na internet stranici agencije koja ga vodi - Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL).

Međutim, ni upis u registar ne štiti potrošače od svih poziva trgovaca. Ako je potrošač prilikom neke prethodne kupovine dao svoj broj trgovcu (obično se to daje za korisničke kartice s popustima), taj trgovac ima pravo da ga zove i kada se taj broj nalazi u „Ne zovi“. Ali, samo taj trgovac.

Ukoliko potrošač ne želi ni poziv tog trgovca, moraće da „povuče saglasnost“ koju je dao davanjem broja telefona, obično lično na prodajnom mestu na način kako ga je i dao.

Mobilni operator kod kojeg potrošač ima registrovan broj, takođe može da upućuje promotivne pozive, jer ima ugovor sa potrošačem. Ali, to ne znači da je to dozvoljeno i drugim mobilnim kompanijama, jer one su u tom slučaju takođe obični trgovci.

Pravo na pozive imaju i banke, lizing kuće i osiguravajuće kuće, kada kontaktiraju svoje klijente, jer se na njih ne primenjuje Zakon o zaštiti potrošača, na osnovu koga je nastao registar a i one imaju ugovorni odnos sa potrošačem, kao i operateri telefonije.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike