Šta kad trgovac ne želi da pregovara: Firma plaća 58.000, preduzetnik 30.000

08.09.2021

11:27 >> 14:03

0

Autor: 24sedam

Oštećeni potrošač i pružalac usluga, trgovac ili preduzetnik imaće priliku da se dogovore van suda, ali ako to trgovac odbije, po novm zakonu sledi kazna

Šta kad trgovac ne želi da pregovara: Firma plaća 58.000, preduzetnik 30.000
Pexels

U Skupštini Srbije u toku je rasprava o predlogu Zakona o zaštiti potrošača, a ministarka trgovine, Tatjana Matić, kaže da će trgovac morati na osnovu tog zakona, na primer, da dokaže da je obuća, odnosno roba oštećena jer je neadekvatno korišćena.

Na kvalitet obuće potrošači imaju najviše primedbi a ona se po pravilu sada ni ne može zameniti za ispravnu. Novi Zakon o zaštiti potrošača predviđa da, osim ovog „tereta dokazivanja“, potrošač i trgovac sve sporove mogu da reše u vansudskom postupku. Trgovac će sada na to biti obavezan.

Za obuću reklamacija bila čisto maltretiranje

U Srbiji je prošle godine bilo više od 22.000 potrošačkih prigovora, od čega su vansudski rešena samo dva slučaja. Svaki peti prigovor odnosi se na kupovinu obuće. Reklamacije su uglavnom odbijane.

Matićeva rekla je rekla da praksa vansudskog poravnanja trgovaca i potrošača postoji u zemljama EU i da će obaveza trgovaca da učestvuju u tom procesu poboljšati tu crnu statistiku.

– Zaštita potrošača je do sada bila u većini slučajeva usklađena sa direktivama EU, ali sad idemo na potpuno usklađivanje. Suština je da se potrošaču pre nego što uđe u sudske troškove kroz medijaciju omogući da dođe do sporazumnog poravnanja sa trgovcem – rekla je Metićeva.

Na razgovore ili “po džepu”

Prema njenim rečima, postoji zakonska obaveza trgovca da učestvuje u vansudskom poravnanju, tako da ako to ne želi, kazna je 50.000 za pravno lice, za odgovorno lice u pravnom licu 8.000 dinara, a za preduzetnike 30.000 dinara.

Napominje da su kazne u sudskoj praksi od 300.000 do čak dva miliona dinara.

– Ono što će svakako naterati trgovce da učestvuju u vansudskom poravnanju su zakonska obaveza i kazne – naglasila je i dodala da posao medijatora neće biti da natera trgovca već da posreduje između trgovca i potrošača, a nateraće ga prekršajni nalog i kazna koja mora da se plati.

Matićeva je precizirala da Zakon stupa na snagu tri meseca od objavljivanja u „Službenom glasniku“ i u periodu od godinu dana uspostaviće se mehanizam vansudskog poravnanja i mehanizam naplate.

Pročitajte još:

Često se dešavalo da trgovci odbijaju reklamaciju jer proizvod nema originalnu ambalažu, što nije bili osnovano ali je ovim zakonom sad detaljno regulisano.

„Ne zovite me više“

Velika novina je zabrana pozivanja telefonom, oglašavanja faksom ili elektronskom poštom od strane trgovaca koji nude robu.

Ministarka je objasnila da će se uspostaviti registar “Ne zovi” i svi potrošači koji ne žele, moći će da daju kod svojih operatera svoje podatke da ne žele takve pozive, međutim, potrebno je da građani, ako su dali saglasnost trgovcima za pozive da i tamo prijave da ne žele više da ih pozivaju.

Kada je reč o majstorima, oni će prvo morati da procene da li će popravka koštati više od 5.000 dinara i ako je skuplja od te sume moraju da naprave predračun.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug