Seničić: Er Srbija otkazuje letove, kasni se, ali sa čarterima to nije bio slučaj

21.06.2023

11:14

0

On navodi da kašnjenja ima, ali da je to uobičajena situacija početkom sezone, i kada se govori o redovnim linijama, ali i čarter letovima

Seničić: Er Srbija otkazuje letove, kasni se, ali sa čarterima to nije bio slučaj
Ilustracija - Copyright Tanjug/Sava Radovanović

"Er Srbija" je poslednjih dana otkazivala letove,  a kao razloge navode nepovoljne faktore, pre svega, nedostatak rezervnih delova za remont.

Problem će biti još veći jer se ulazi u turističku sezonu.

Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije kaže za RTS da nije bilo otkazivanja čarter letova i da kada je reč o turističkim grupama nije tako jednostavno samo nadoknaditi troškove.

On navodi da kašnjenja ima, ali da je to uobičajena situacija početkom sezone, i kada se govori o redovnim linijama, ali i čarter letovima.

-Nekada su to opravdana kašnjenja, nekada i nema baš nekih velikih opravdanja. Odnosno, ta opravdanja nisu dovoljno dobra da bi putnici to mogli razumeti. Mi bismo voleli da u ovoj situaciji tu informaciju imamo u pravo vreme, da možemo putnicima na vreme tu okolnost predstaviti, da jednostavno ne dođemo u situaciju da putnici sede na aerodromima sa malom decom više sati, a da zapravo ne znamo kada će poleteti sa destinacije ili na destinaciju - napominje Seničić.

Do sada, ukazuje, nije bilo otkazivanja čarter letova, a kaže da nije upoznat s tim da je na otkazanim letovima Er Srbije bilo većih turističkih grupa.

Kada su i pitanju turističke grupe nije tako jednostavno

Profimedia
 

Seničić navodi da kada je reč o turističkim grupama važno je reći da nije tako jednostavno samo nadoknaditi troškove.

-Kada se otkaže let, mi ne možemo tu grupu da prebacimo za dva dana kasnije. Hoteli su rezervisani u određenim terminima. Ulazimo u sezonu kada ti termini nisu fleksibilni, kada vi to više ne možete pomeriti. Ono što turistička agencija može da uradi je da izvrši povraćaj novca za ljude koji odustanu od putovanja, jer to je okolnost na koju imaju pravo - ističe Seničić.

Napominje da, s druge strane, troškove koje će imati turistička agencija će morati da rešava sa prevoznikom.

Avio-saobraćaj je veoma kompleksan i regulisan strogim pravilima od kojih ne može da odstupa nijedna avio-kompanija, naglašavaju iz "Er Srbije", koja u 2023. godini planira da preveze više od 3,5 miliona putnika, a ovog leta uključujući čartere leteće na ukupno 92 linije.

Kaže da će prevoznik morati da nadoknadi te troškove jer je apsolutno uvek odgovornost na avio-prevozniku kada dolazi do kašnjenja ili otkazivanja leta.

- I najveće kompanije u Evropi otkazuju hiljade letova. Pitanje je samo u odnosu prema putnicima, korisnicima usluga kako ste organizovani. Postoje vrlo jasne evropske regulative, a Srbija je potpisnica tih dokumenata“, kaže Seničić.

Prema njegovim rečima, postoji i ozbiljna sudska praksa, koja nam pokazuje na koji način se treba odnositi.

Ipak, od lou-kost kompanija ne očekujte da vam plate

Milos Tesic/ATAImages/Pixabay
 

 

“Kad je reč o putnicima, oni apsolutno imaju pravo. Na redovnim linijama, kod avio-kompanija, za razliku od lou-kost kompanija, za koje moramo da kažemo da nemaju tu vrstu obaveza, zbog toga su karte jeftinije. Lou-kost kompanija može samo da vam izvrši povraćaj novca za kartu koju ste platili i odbije odgovornost za bilo kakve druge troškove. Od njih ne možete očekivati da vam plate hotel ukoliko je let propao“, ističe Seničić.

Kad je reč o redovnim linijama, onda je situacija, napominje, potpuno drugačija.

“Avio-prevoznici imaju obavezu da vas dovedu na destinaciju za koju ste kartu kupili, dakle, bilo okolnim putem ili na nekom svom narednom letu. Ali do tog leta, ukoliko pre svega ne živite u gradu u kome se trenutno nalazite, avio-kompanije imaju obavezu da vam obezbede smeštaj i sve troškove koje ćete imati dok ne krenete da letite na itinereru koji ste uplatili“, navodi Seničić.

Vrlo je slično, dodaje, i kada je reč o čarter letovima.

-Ne pravi evropska regulativa nikakvu razliku između redovnih linija i čarter letova. I kada dođe do kašnjenja aviona, nažalost, putnici u okolnostima kada taj razlog nije opravdan, imaju pravo na naknadu štete u zavisnosti od dužine trajanja kašnjenja ili od dužine leta. Dakle, to je jedna regulativa koja je vrlo jasna - ukazuje.

Putnici bi tada, napominje, trebalo da upute zahteve avio-kompaniji po tom osnovu.

-Ukoliko avio-kompanija ne odreaguje na pravi način ili u nekom roku koji je propisan, onda se treba obratiti direktoratu za civilno vazduhoplovstvo ovde u Beogradu, gde na sajtu njihovom ima formular za reklamacije. To je regulatorno telo koje bi trebalo da donosi tu vrstu odluka, dakle obavezujućih odluka za avio-kompaniju da se izvrši eventualni povraćaj. Ukoliko ništa od toga ne bude funkcionisalo na pravi način, sudski put je dobar put da se naplati i tu imamo takođe sudsku praksu u Srbiji koja pokazuje da ta odgovornost avio-kompanija ne može da se izbegne- ukazuje Seničić.

Veruje, dodaje, da su oni koji mogu da izađu u susret “Er Srbiji“ u ovim velikim problemima, koji nisu samo njihovi nego generalno svih avio-prevoznika, da će ljudi to u najvećem broju slučajeva razumeti, ali da se moraju razumeti i putnici koji budu zahtevali pokriće njihovih troškova.

“Pre svega, kada govorimo o turističkim aranžmanima, to su već značajno veliki iznosi i ukoliko propadne odmor, zaista moramo biti spremni da nadoknadimo tu štetu. Mislim da nije za izbegavanje putovati avionom. Dakle, zaista nismo imali toliko lošu praksu, avionom je daleko komotnije i ja mislim da ne treba odustajati, a rešiće se problem“, zaključio je Seničić.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam/RTS

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike