Er Srbija, i pored problema, obara rekorde

20.06.2023

10:51

0

U prvih šest meseci 2023. srpski nacionalni avioprevoznik prevezao 1,5 miliona putnika

Er Srbija, i pored problema, obara rekorde
Ilustracija - Copyright 24sedam/Promo/Er Srbija

Generalni direktor „Er Srbije“, Jirži Marek, izjavio je danas da je ta kompanija u prvih šest meseci ove godine zabeležila rekordne rezultate - do 18. juna u redovnom i čarter saobraćaju prevezla je 1,5 miliona putnika, što je najbolji skor do sada, budući da je u do sada najboljoj 2019. godini do tog rezultata došla 5. avgusta, odnosno dva meseca kasnije.

On je u intervjuu Tanjugu rekao da je to više nego što je njegov prethonik kao nacionalni avioprevoznik „Jat ervejz“ prevezao u celoj 2012. godini, poslednjoj godini pre uspostavljanja „Er Srbije“.

- Do kraja maja smo imali skoro 1,5 miliona putnika. To pokazuje da su rezultati jako dobri i na to smo veoma ponosni - rekao je Marek.

Tanjug/Vladimir Sporčić
Generalni direktor Er Srbije Jirži Marek

 

Na pitanje o aktuelnim otkazivanjima i pomeranjima letova i razlozima koji su do toga doveli, Marek kaže da je to što se dogodilo rezultat više nagomilanih faktora sa kojima se kompanija suočila u poslednjih nekoliko nedelja, čak i meseci.

- S tim faktorima se pojedinačno možete lako nositi, ali kada se dogode istovremeno, dođe do krizne situacije. Bilo je više faktora: najveći faktor je što je poslednjih 1,5 meseci bilo olujnih oblaka u Beogradu skoro svaki dan, čega nije bilo pre. Prošle godine bilo je šest ili sedam oluja u toku cele godine, ali ne u isto vreme. Kada se tako nešto dogodi, dođe i do zabrane na točenje goriva u letelice, one moraju ostati na tlu. To znači da kada se te stvari dese istovremeno, moramo sve resurse da koristimo za to - rekao je on.

Kako je pojasnio, drugi značajan faktor je odložen ulazak planiranih aviona u flotu.

- Imamo odlaganje od mesec i po dana za „ATR-ove“, koji će najverovatnije stići ove nedelje, umesto u maju kako je trebalo, a čekamo i na dve letelice koje treba da nam stignu od druge avio-kompanije, koja nam obezbeđuje i avion i posadu. Ta tri aviona trebalo je da lete od 15. juna, i kada bi sve to zajedno funkcionisalo, moglo bi da apsorbuje deo naših obaveza, ali ne i sve. I to su bili razlozi da napravimo optimizaciju. Ali mislim i da je važno spomenuti da uprkos tome što ovo izgleda kao velika vest, nikada nismo imali putnika kojeg smo ostavili na cedilu, što bi bila vest za medije - rekao je on.

Fale tri aviona

Marek kaže da kompaniji trenutno nedostaju tri aviona.
- Jedan avion koji je trebalo da stigne u maju još je na čekanju jer nisu stigli rezervni delovi koje čekamo, ali se nadamo da će biti tu ove nedelje, do četvrtka ili petka, i verujemo da će do juna biti u upotrebi. Imamo i jednu kompaniju koja leti za nas od početka godine, za koju se ispostavilo da ne možete da se na nju oslonite, za vreme Uskrsa su nam stvorili neke probleme i prekide, pa smo odlučili da to promenimo jer nismo želeli da sa njima radimo tokom leta. Bilo je potrebno dakle da uzmemo drugog operatera, koji će nam ustupiti avion E90, koji stiže u sredu i leteće za nas od četvrtka, još dva aviona ćemo da tražimo od ovog operatera kako bismo nadoknadili druga dva aviona koja nam nedostaju. Kada je reč o našoj floti, osim ATR koji dolazi ove nedelje imamo i jedan ATR koji treba da stigne u avgustu, a čim dođemo do sredstava nastavićemo da se širimo. Ali i taj rast je već bolji od planiranog", rekao je on.

Ističe da je Er Srbija tokom i nakon pandemije korona virusa dokazala da je veoma fleksibilna u reakcijama na sve.

- Znali smo šta je potrebno da bismo stabilizovali naše operacije, i preduzimamo sve neophodne korake da bi se sezona odvijala prema planu - rekao je Marek.

Kada se radi o novim avio linijama, Er Srbija je ove sezone uvela 22 nove linije kojima je, kaže Marek, kompanija veoma zadovoljna.

- Veoma smo zadovoljni svim koracima i novim otvorenim destinacijama, sve one rade dobro, naravno neke bolje od drugih. Kada planirate novu destinaciju, uglavnom je potrebno neko vreme da se ona ustali. Međutim ono što vidimo kao novi trend, pogotovo u periodu nakon kovida, jeste da svaka nova destinacija funkcioniše od prvog dana. Imamo puno primera da nove destinacije budu rasprodate za svega par nedelja - rekao je Marek.

Letovi iz Čikaga rasprodati

Priv ovek „Er Srbije“ ističe da je kompanija veoma zadovoljna linijom između Beograda i Čikaga i da je njome targetirana dijaspora.

- Letovi iz Čikaga ka Beogradu veoma su se brzo rasprodali, a što dalje ulazimo u sezonu, vidimo da su sve više popunjeni i letovi ka Čikagu. Zadovoljni smo tom linijom - rekao je on.
Kada se radi o linijama ka Njujorku i eventualnom uvođenju dodatnih linija ka Severnoj i Južnoj Americi, Marek kaže da kada bi kompanija imala kapaciteta, rasla bi još više ka Njujorku jer leti tamo već nekoliko godina i uspostavila je tržište, kao i da stalno razmatra kako može da se proširi dalje.

Druga gdoina profita bez pomoći Vlade Srbije

Kada se radi o državnoj pomoći, Marek kaže da je prošlogodišnji profit ostvaren bez ijednog evra pomoći vlade. Prema njegovim rečima, kada ste na tržištu, koje je posle kovida u porastu, imate dva izbora - ili da sedite i ne rizikujete nikakve potencijalne probleme, ali onda nećete biti profitabilni, i oslanjaćete se na spoljno finansiranje, ili možete da ciljate visoko, počnete da rastete i borite se za svoje mesto na tržištu.
- Prvi put imamo profit bez vladine pomoći, a prema procenama imaćemo veći profit do juna nego u celoj prošloj godini - rekao je on.

- Nije tajna da ćemo, čim dobijemo još aviona, krenuti da se razvijamo ka Kini, gde vidimo mnogo mogućnosti. To sve zavisi od situacije na tržištu. Trenutno vidimo neku vrstu histerije, da će biti problema u lancu snabdevanja, ali to smo i očekivali za ovo leto. Međutim najviše su pogođeni avioni sa novim tehnologijama, poput „erbasa neo“ i „A220“. Ima problema sa motorima. To se zna od ranije, ali trenutno postoji histerija jer se predvidelo da će 2025. biti problema sa snabdevanjem i svi su počeli da kupuju sve što je dostupno na tržištu, rezervne delove, što je stvorilo još veće probleme. Istovremeno, zbog toga što nema konkretnog odgovora kada će nove tehnologije početi da normalno funkcionišu, svi su povećali kapacitete postojećih flota, uzimajući sa tržišta sve što postoji, što je pogodilo i nas. To nam se desilo prošle godine, kada je trebalo da nabavimo tri aviona, dogovor o tome je propao jer je prodavac shvatio da je bolje da ih proda u rezervne delove, i da napravi tako veći profit. To ne možete da predvidite - rekao je on.

Na pitanje o novim linijama ka Japanu, Južnoj Koreji, Indiji (Nju Delhiju) Marek naglašava da su to dugoročni planovi u kojima analizirate i imate liste destinacija kojima stalno dodajete nove podatke, poput makroekonomskih prognoza, i na osnovu kojih se destinacije kreću na listama.
- Naš kratkoročni plan je da rastemo u Kini, trenutno letimo ka Tjenđinu, da tamo rastemo, osigurali smo prava na letove ka Šangaju, blizu da to uradimo i za Gvangdžou. Imamo dovoljno destinacija u Kini, i čim budemo imali još aviona, nastavićemo da tamo rastemo. Nakon toga, nastavićemo da rastemo i na američkom tržištu, razmatramo Toronto i Majami, što smo već mnogo puta pominjali i posle toga nadamo se da će biti dovoljno destinacija u Severnoj Americi u godinama koje dolaze. Pored toga i Azija, Tokio i Seul, kao što je pomenuto i Nju Delhi, što je važno tržište, ali to neće biti u bliskoj budućnosti, još je u fazi analize - rekao je Marek.

Upitan šta očekuje do kraja godine, on naglašava da se nada da će se poslovanje nastaviti kao u prvih šest meseci, kao i da je pretpostavka da će do kraja godine ostvariti rezultat od 3,5 miliona putnika, dok je do sada rekordne 2019. godine zabeleženo 2,8 miliona putnika.

BONUS VIDEO

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike