Šta kada agencija bankrotira: Da li i kako putnici mogu da naplate svoja potraživanja?

12.07.2022

12:05

0

Oko 1.000 putnika sa zamenskim vaučerima u Srbiji ostalo je bez aranžmana i novca nakon što je 10 turističkih agencija u poslednje dve godine otišlo u stečaj

Šta kada agencija bankrotira: Da li i kako putnici mogu da naplate svoja potraživanja?
turisti profimedia-0351876209 copy - Copyright Profimedia

Član Nadzornog odbora Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Mladen Alfirović ocenio je danas da putnicima koji su ostali bez putovanja i novca nakon što su turističke agencije bankrotirale ostaje samo da podnesu privatne tužbe sudovima, ali da nije jasno kako će naplatiti svoja potraživanja.

On je procenio da je oko 1.000 putnika sa zamenskim vaučerima ostalo bez aranžmana i novca nakon što je deset turističkih agencija u poslednje dve godine otišlo u stečaj.

Prebacuju loptu...

- Nažalost, desilo se ono na šta smo mi upozoravali još na početku pandemije i postavili pitanje nadležnom Ministarstvu koje je donelo Uredbu o zamenskim putaovanjima, šta će se desiti u slučaju da agencija ode u stečaj. Ko će onda garantovati isplatu novca putnicima - rekao je Alfirović za Tanjug.

Dodao je da institucije prebacuju loptu jedna drugoj, ali da se ne vidi način da se putnci obeštete.

- Ministarstvo je to prebacilo na osiguravajuće kuće, tako što je obavezalo agencije da imaju garanciju putovanja, ali se sada pojavio novi problem, jer osiguravajuće kuće tvrde da ta garancija ne važi, jer je putovanje odloženo zbog više sile, odnosno pandemije, a ne zbog bankrota koje su proglasile te agencije - istakao je Alfirović.

Skrenuo je pažnju na to da su zbog takvih stavova trenutno izgledi putnika da budu obeštećeni izuzetno nepovoljni.

- Po našem mišljenju, jedino sud može da odgovori na to pitanje. Očigledno je da putnici treba da podnesu tužbe protiv osiguravajućih kuća koje ne žele da im isplate štetu, zbog bankrotstva agencija - smatra Alfirović.

Ne postoji kolektivna tužba

On je naglasio da je kolektivna tužba, kao moćno pravno sredstvo, izbačena iz našeg pravnog sistema 2012. godine.

- Kolektivna tužba ne postoji u našem pravnom sistemu i nekome očigledno nije u interesu da se ona vrati. Kolektivna tužba je jedno moćno pravno sredstvo putem kojeg bi NOPS ili bilo koja druga potrošačka organizacija mogla da 1.000 putnika zaštiti u samo jednom pravnom postupku i da, ukoliko sud presudi da je osiguranje bilo dužno da obešteti putnika, ista presuda bude primenjena na sve koji su imali aranžmane u toj agenciji - objasnio je Alfirović.

Pixabay/Jan Vašek
 

Dodao je da ovako ostaje svakom oštećenom da podnese privatnu tužbu, ali bez mogućnosti da štetu naplati iz stečajne mase, jer je stečajni upravnik saopštio da te agencije nisu imale nikakvu imovinu, a prvenstvo u naplati imaju veliki poverioci.

Alfirović je podsetio da je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u vreme pandemije donelo Uredbu o zamenskim aranžmanima kako bi zaštitilo agencije.

Pravna konfuzija

- NOPS je na početku pandemije insistirao na tome da Ministarstvo bude garant ukoliko agencija ode u stečaj jer je Ministarstvo donelo Uredbu koja je omogućila agencijama da za dve godine prolongiraju isplatu novca putnicima. U međuvremenu su agencije bankrotirale i putnici su prepušteni sebi, jer osiguravajuća društva odbijaju da isplate štetu, a Ministarstvo upućuje putnike da se obrate osiguravačima, a ako ih oni odbiju onda Narodnoj banci. Mi pitamo zašto - rekao je Alfirović.

On smatra da bi potrošači morali biti sigurni da u ovoj državi postoji neko ko će ih zaštititi od ovakvih situacija.

- Mi smo sad u jednoj potpunoj pravnoj konfuziji u kojoj svi peru ruke i prebacuju odgovornost jedni na druge, a sve preko leđa običnih potrošača koji su nažalost ostali i bez novca i bez putovanja - ocenio je Alfirović.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike