Da li će avio-industrija preživeti: Izgubili milijarde, ali spremni da polete u neizvesnu budućnost!

30.10.2021

07:35

0

Broj letova se polako približava onom pre pandemije, međutim, i dalje postoji rupa velika kao Kina na globalnom turističkom tržištu i ogroman broj neregulisanih dugovanja

Da li će avio-industrija preživeti: Izgubili milijarde, ali spremni da polete u neizvesnu budućnost!
Pixabay

Posle 18 meseci tokom kojih su putnički avioni tavorili u pustinjskim hangarima, bili pretvoreni u transportere medicinskih potrepština ili čak leteli na ultra kratkim destinacijama da bi piloti sačuvali svoje licence, globalna mašinerija avio-industrije se polako vraća u život.

"Imirits", najveći prevoznik u međunarodnom saobraćaju, planira da zaposli više od 6.000 radnika u sledećih šest meseci i da osposobi 70 odsto kapaciteta kojima su raspolagali pre pandemije i to do kraja ove godine. U utorak je londonski aerodrom "Hitrou" prijavio porast broja prevezenih putnika u prvom kvartalu, po prvi put od 2019. godine. U kompaniji "Dženeral elektrik", koja se bavi servisom i proizvodnjom avio-motora, u septembru je zabeležen rast prodaje od 9,7 odsto, piše Blumberg.

Otvorili se za vakcinisane putnike

Prema podacima o 100.000 zabeleženih svakodnevnih letova, kojima raspolaže kompanija za dobavljanje podataka, "Flajt radar 24", prosečan broj letova prošle nedelje je bio malo veći nego u istom periodu 2019. godine, a pre kovid pandemije.

Teško je poverovati, ali trenutak koji su avio-prevoznici iščekivali je konačno stigao...

Evropska Unija se prošlog meseca u velikoj meri otvorila za vakcinisane putnike, baš kao i Kanada i Turska. Njihovim stopama je 15. oktobra krenula i Indija, dok će Tajland 1. novembra početi sa ograničenim otvaranjem. Najveća promena je najavljena za 8. novembar kada će se i SAD, koja drži prvo mesto po prihodu od turizma, pridružiti klubu nacija koje su u najvećoj meri otvorene za vakcinisane putnike.

Sve ovo može delovati pomalo preuranjeno u trenutku kada polovina svetske populacije još uvek nije vakcinisana. Ali avio-putovanja, baš kao i vakcine, su luksuzno dobro koje disproporcionalno konzumiraju bogatije nacije.

Pixabay
Ko je vakcinisan može u avion

U normalnim vremenima, više od trećine međunarodnog putničkog vazdušnog saobraćaja se odvijalo unutar Kine, Severne Amerike i Evrope. Kinesko domaće tržište je u velikoj meri otvoreno još od prve polovine protekle godine. Glavna ograničenja u Evropi su uklonjena prošlog meseca, severnoamerička će ih slediti u novembru. Ako na to dodate transatlantske letove i letove između Evrope i Bliskog Istoka, gde je najveći broj ograničenja takođe ukinut za vakcinisane, radi se o oko 50 odsto globalnog tržišta, prenosi Blumberg.

To i dalje ostavlja ogromnu rupu veličine Kine na globalnom turističkom tržištu. Vlada u Pekingu ostaje jedina od značajnijih i velikih nacionalnih Vlada u potpunosti posvećena nultoj strategiji u vezi kovida, i ne pokazuje znake popuštanja.

Nejasne regulative

Putnici moraju da provedu i do 21 dan u karantinu, što ume da se produži i do mesec dana u nekim zemljama sveta, kao što su, na primer, Ujedinjeni Arapski Emirati. Kako su kineski turisti doneli oko 255 milijardi dolara u 2019. godini, isto kao i petina ukupnih unutrašnjih rashoda, to predstavlja ozbiljan udarac.

Slične mere su na snazi i u Hong Kongu, gde su vlasti ove nedelje pooštrile već izuzetno stroge mere karantina u nadi da će ova politika navesti vlasti u kopnenoj Kini da otvore granice. Letova od Hong Konga do Taipeia, koji se tradicionalno takmiče sa rutom Singapur - Kuala Lumpur za najposećenije na svetu gotovo i da nema. Hong Kong je zabeležio svega 50 posetilaca iz Tajvana u junu, mesecu gde obično bude preko 160.000 posetilaca.

Pixabay
Kako privući pitnike?

U ostalim delovima Azije "vladaju" konfliktne regulative. Iako je glavni centar avio-letova, Singapur, u najvećoj meri odobrio duge letove i kako se tvrdi namerava da ukine većinu zabrana vezanih za Maleziju, region koji uglavnom čini oko 15 odsto ukupnog avio-saobraćaja ostaje i dalje zatvoren od Novog Zelanda do Japana na severu.

Veliki izazovi i dalje pred industrijom

Istovremeno, to je manji problem nego što izgleda...

Zahvaljujući ograničenom dometu letelica i teškoćama u funkcionisanju van domaće teritorije, većinski deo prihoda koji se ubira je sa lokala. Lou kost avio-kompanije koje dominiraju na kratkim trasama su zapravo u skorije vreme nadmašile svoje rezultate iz perioda pre pandemije.

Tako je Rajaner povećao svoje prihode za 15 odsto od početka 2020.godine, indijski InterGlobe za 44 odsto, dok je meksički Volaris uvećao prihod za 77 odsto.

Pixabay
 

Avio-kompanije se i dalje suočavaju sa velikim izazovima. Neto dug među 124 kompanije koje prati Blumberg se povećao za više od jedne trećine od kraja 2019. i narastao na 402 milijarde dolara. Otplata tog iznosa će zahtevati neverovatne operativne prihode, i to u trenutku kada kompanije moraju da drže cene na istom nivou kako bi ponovo privukle putnike.

Cena mlaznog goriva, koje čini oko četvrtinu troškova, je na svom sedmogodišnjem rekordu. Najgori period za avijaciju možda tek dolazi, jer javni i privatni investitori koji su održavali industriju tokom prethodne dve godine žele da povrate novac koji su uložili. Ipak, nakon duge i teške pandemije, konačno se naziru svetla na pisti za sletanje.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi