Kamiondžije znaju "tajnu“: Vožnja neverovatno povoljna, ali vozači automobila ne mare za gas

04.11.2022

06:35

0

Sa papreno skupim dizelom od 222 dinara za litar i ne manje skupim benzinom od 178 dinara vožnja na auto-gas je bar za četvrtinu jeftinija ali nema interesovanja vozača

Kamiondžije znaju "tajnu“: Vožnja neverovatno povoljna, ali vozači automobila ne mare za gas
Cena gasa varira ali je mnogo manja od benzina i dizela - Copyright Profimedia

Nikad veća razlika u ceni auto-gasa u odnosu na benzin i dizel a nikada manje interesovanje vozača automobila da pređu na povoljniju varijantu vožnje, saznaje 24sedam kod vodećih servisera.

- Interesovanje vozača automobila je veoma slabo iako je razlika između cene dva goriva sada već veća od 110 dinara. Za razliku od građana, firme su se presabrale i sve više onih sa kamionima konvertuju vozila na TNG i prave ogromne uštede na gorivu – kaže za 24sedam Ivan Todorović, predsednik Udruženja profesionalnih auto-gas servisa Srbije (UPASS).

Kako i ne bi kada se na kamionu koji godišnje pređe 100.000 do 150.000 kilometara uštedi 10.000 do 15.000 evra.

- Zbog toga ugradnja u kamion, koja košta 4.500 do 4.800 evra, se isplati već u prvoj godini konverzije vozila, i firme to znaju da cene. Taj broj kamiona i dalje nije značajan u odnosu na ukupan, ali se tu situacija popravlja, za razliku od one kod putničkih automobila – kaže Todorović.

Za razliku od kamiondžija, koji obilato koriste „promotivnu“ cenu gasnih uređaja uređaja u Srbiji, prva sledeća cena u Evropi je 6.800 evra, vozačima automobila srednje i novije generacije sve to izgleda skupo i komplikovano, objašnjava Todorović, inače vlasnik „Autocentra Rašić“, generalnog zastupnika „Stag“ gasnih dual sistema za teritoriju nekadašnje Jugoslavije, Grčku i Tursku.

Nepotrebno komplikovano i dugotrajno

Procedura za konverziju vozila na auto-gas u Srbiji je nepotrebno duga i komplikovana, pokazuje evropska praksa. Nakon ugradnje sistema, vlasnik mora da ide na pregled za a-test, pa da ide da vadi uverenje kod Agencije za bezbednost saobraćaja, pa da menja saobraćajnu dozvolu.

- To neki serviseri obavljaju za klijente ali ne svi, tako da ljudi odustaju jer traje i košta. A u Evropi postoje licencirani servisi koji daju izjavu da je sve urađeno po pravilniku, kod sledeće registracije se gasni sistem upisuje u saobraćajnu dozvolu i to je to. Tome i služi čip na dozvoli, da sve može da se završi elektronski a ne da se menja „plastika“ – napominje Ivan Torodorović.

- Dati nekom 2.500 do 3.000 evra za dual-fjuel sistem za noviji automobil izgleda mnogo ali to se isplati već posle pređenih 10.000 kilometara. Ljudima je skupo i 500 do 600 evra koliko je ugradnja autogasa kod automobila sa sistemima ubrizgavanja goriva. Mnoge od njih od konverzije, ma koliko očigledno povoljnija bila, otera i komplikovana i dugotrajna procedura, koju za mušterije ne radi svi servisi za ugradnju., A to je jedina investicija u vozilo koja vraća para - napominje Todorović.

A računica uštede je jasna i jednostavna. Sa cenom od 110 dinar po litru TNG (LPG) (čak i uz uobičajenu povećanu potrošnju gasa prema benzinu od 20 odsto), vozač automobila sa gradskom potrošnjom od 10 litara auto-gasa na 100 kilometara za svaki pređeni kilometar dati 10,6 dinara.

To je oko 25 odsto manje nego što će dati vozač benzinca kome ljubimac guta osam litara u gradskoj gužvi, i koga će sa cenom od 178 dinara to koštati nešto više od 14 dinara po kilometru.

Screenshot: Fuelo.net
Cena auto-gasa u Srbiji u poslednjih godinu dana

 

Kod dizelaša stvar varira već prema potrošnji. Ako troši šest litara u gradu vozač plaća skuplje „samo“ 20 odsto (13,3 dinara po kilometru) a ako troši sedam litara, to je već gotovo 32 odsto (15,54 dinara sa cenom od 222 dinara za litar dizela).

Nema manje akcize ali ima refakcije

Od kako je Vlada Srbije sredim februara stavila cenu goriva pod ograničenje i administrativnog određivanje maksimalnog iznosa, smanjivana je akciza na dizel i benzin ali ne i na TNG. Zbog toga je to automobilsko gorivo sada zapravo skuplje nego što bi trebalo da bude u odnosnu na BMB i EUD.
- Akciza nije smanjena ali postoje određena nadoknada koju koriste kamiondžije. Kod njih je sa smanjenjem akcize na dizel ukinuta refakcija, odnos povraćaj dela iznosa akcize, na to gorivo, ali i dalje postoji na TNG. To je dodatnih 18,5 dinara po litru uštede u korist auto-gasa - kaže Todorović.

„Zaboravljena“ ekologija

U opštem, okretanju elektrifikaciji, o kojoj se sve više govori i u Srbiji, zaboravili smo na to da je i gas „zeleno gorivo“. Ne samo što Srbija ima prilično visoku akcizu na auto-gas (tri puta veću od minimalno dozvoljene u EU), nego nema ni subvenciju za konverziju automobila sa benzina i dizela.

- U Italiji automobili sa dual sistemom mogu da uđu u centar kao i električni automobili u gradovima gde je to zabranjeno automobilima sa klasičnim motorima. Kada bi se subvencija za električne i hibridne automobile proširila i na gas, mogli bismo da po cenu jednog subvencionisanog električnog od 5.000 evra konvertujemo deset drugih na gas i time neverovatno doprinesemo zdravlju građana i poboljšanju životne okoline – zaključuje Todorović.

A što se tiče cene, oni potencijalni "konvertiti" ili ono koji već uživaju u blagodetima ovog pogonskog goriva, ne trba mngno gda brinu. Ona će se kretati kao i cena benzina, prativši je na istom odstojanju.

Razlog tome je jednostavan, Srbija za svojih 200.000 tona potrošnje godišnje više od polovine TNG-a napravi kod kuće. Auto-gas je nusproizvod prerade nafte i gasa i samim tim je za rafineriju relativno jeftin, pa ga neće nedostajati. Zbog toga i ena uvek može da se našteluje "gde treba da bude", pokazuje i sledeća tabela.

Ilustracija 24sedam.rs/G.M.Š.
Cene TNG-a u Evropi i regionu: Srbija u zlatnoj sredini

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike