Neverovatna razlika: Vožnja na gas nikada nije bila isplativija

29.03.2022

19:00

0

Zbog ogromnog poskupljenja goriva, i pored zamrznute cene benzina i dizela, a velike akcize na TNG, prelazak na gas bogato nagradio "ekološke“ vozače

Neverovatna razlika: Vožnja na gas nikada nije bila isplativija
Ilustracija - Copyright 24sedam/Profimedia

Vožnja automobila i kamiona na gas nikada nije bila isplativija nego danas, i vozači koji su se na vreme preorijentisali na TNG sada uštede oko 70 dinara na svaki litar benzina koji bi inače sipali u rezervoar.

Cena nafte u svetu divlja već praktično dve godine, otkako je počeo njen strelovit uspon s razvojem koronavirusa, a u poslednje vreme dodatno se otrgla cena dizela, pa ako smo se još u oktobru pitali da li je isplativa vožnja na auto-gas (TNG), sada je stvar potpuno jasna, kaže za 24sedam Ivan Todorović, predsednik Udruženja autogas servisera Srbije.

- Finansijski možda nikada nije bilo isplativije voziti na gas nego što je sada. I ljudi to prepoznaju, pa je povećano interesovanje vlasnika automobila za kupovinu gasnih sistema. Nije to ni približno kao što je bilo ranije, ali jeste značajno u odnosu na poslednje dve godine. Kod teretnog programa narudžbi ima mnogo, jer oni imaju čistu računicu i veće troškove goriva. A 100 dinara po litru dizela ozbiljna razlika – ističe Todorović.

Isplati se već za pola godine

Sa aktuelnim zamrznutim cenama goriva, i privremeno smanjenim akcizama, litar BMB 95 košta 176 dinara, a evrodizela 198 dinara. Tečnom naftnom gasu cena nije zamrznuta, niti mu je akciza smanjena, a košta 99 dinara za litar.

Ozbiljnih 100 dinara razlike kod dizela posebno je privlačno za vlasnike kombija i kamiona, koji sada na velikoj kilometraži prave ozbiljne uštede na gorivu.

- U dizelskom programu, kod kamiona se ugradnja uređaja na gas isplati već posle 50.000 kilometara, što je oko pet meseci upotrebe. Kod automobila, ušteda kod dizelaša nije toliko izražena, ali kod benzinaca se prelazak na gas isplati za 8.000 do 10.000 kilometara, što je pola godine upotrebe. To nikada nije bilo tako brzo – ističe Todorović, inače vlasnik beogradskog „Autocentra Rašić“.

Za mesec dana 70 evra manje

Prema našoj računici, za vozača koji svojim automobilom godišnje prelazi 20.000 kilometara, mesečna potrošnja benzina je oko 120 litara. Sa sadašnjom, ograničenom cenom BMB95 od 176 dinara za litar i prosečnom potrošnjom od sedam litara na 100 kilometara, to bi bilo 21.120 dinara mesečno. Za tu kilometražu i uz 10 odsto veću potrošnjui gasa, to bi bilo 132 litra TNG-a, odnosno nešto više od 13.000 dinara. Direktna ušteda je tek nešto manja od 70 evra. Mesečno. Pa vi vidite...

Vožnja na gas je danas ekonomična i iz ugla potrošnje, jer je potrošnja gasa kod modernih (benzinskih) motora jednaka ili do najviše10 odsto viša nego što bi bila na benzin, bez žrtvovanja na performansama motora. Kod starijih tipova motora, ona može biti do 20 odsto veća, ali niža cena to i dalje naveliko kompenzuje.

Pritom ni cene gasnih uređaja nisu velike - od 250 do 300 evra za osnovne modele, preko 500 evra za motore sa ubrizgavanjem, a do 1.000 evra za najnoviju generaciju motora. Kod kombija se na gas vozi za 2.500 evra, a kod kamiona za 4.500 do 4.800 evra. Cene atesta i papirologije su jednake za sve – oko 100 evra.

Kad se vrati akciza…

Treba imati na umu da je današnja „nikad veća“ prednost gasa rađena na razlici cena sa umanjenom akcizom, a da bi one zapravo trebalo da budu još veće.

Profimedia
 

- Kada je privremeno umanjena akciza, na period od 11. marta do 11. aprila, smanjena je samo za BMB 95 i evrodizel, ali iz nekog razloga ne i na auto-gas. Time su vozači koji voze ekološko gorivo dodatno diskriminisani, a ionako plaćaju najveće dažbine na TNG u Evropi. Tamo je opterećenje od 16 do 39 odsto, a kod nas 43,5 odsto, prema preseku koji smo radili 21. marta. To je veoma loše za naše TNG tržište, ali i životnu sredinu. Država ne bi izgubila mnogo para da je akciza smanjena, a dosta bi dobili na ekologiji, pogotovo u urbanim sredinama, gde ima mnogo dostavnih vozila – ističe za 24sedam Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.

Ivan Todorović kaže da bi realno cena auto-gasa trebalo da bude od 60 do 70 dinara, umesto gotovo 100, ali da će i sa ovakvom akcizom, kada prestane da važi uredba, gas da bude još povoljniji. On se pribojava da bi i Srbija mogla da se vrati na evropsku cenu benzina i dizela, kao što je uvek bilo, a to je danas od dva do 2,5 evra po litri.

- A cena TNG-a miruje i u Evropi. Ako se tamo cena goriva pomeri 10-15 odsto, gas poskupi samo dva-tri jer njega, kao nusprodukta proizvodnje derivata i gasa, uvek ima dovoljno na tržištu. Čak i mi zadovoljavamo više od polovine potreba proizvodnjom u Pančevu i Elemiru – napominje Todorović.

Prema računici 24sedam, sa punom akcizom primenjenom na sadašnju proizvodnu cenu, litar benzina bi koštao više od 190 dinara, a dizela više od 212. To bi povećalo razliku u odnosu na gas na 92 dinara uštede kod benzina i gotovo 104 dinara kod dizela.

I to sve pri ceni nafte na berzi od 110 do 120 dolara za barel, a ukoliko se borbe u Ukrajini otegnu, a s njima i sankcije Rusiji i njenoj nafti, cena bi mogla da već ovoga leta ode i na 150 dolara, prognoziraju analitičari u svetu.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike