Srpski auto na struju: Šta dobijamo, a šta možemo da izgubimo novim poslom sa Fijatom

28.04.2022

20:20

0

Novi model automobila, i to električni, čija je proizvodnja u Kragujevcu danas najavljena za 2024. godinu, svetska je vest u automobilskom svetu, a za Srbiju bi mogla da znači velike promene

Srpski auto na struju: Šta dobijamo, a šta možemo da izgubimo novim poslom sa Fijatom
Printscreen/Youtube/CARWP by Jonathan Machado Profimedia

Srbija bi sredinom 2024. godine trebalo da postane jedna od ne tako mnogo zemalja u svetu u kojima se prave električni automobili. To je danas dogovoreno u Beogradu, gde se sastala delegacija srpskog državnog vrha i top menadžmenta „Stelantisa“, četvrtog po veličini proizvođača automobila na svetu.

Reakcije na tu vest su u velikoj meri pozitivne, i sagovornici 24sedam ističu da dugo nije bilo tako važne vesti iz Srbije, a koja ima svetski značaj. Važnost za samu Srbiju bi mogla biti još veća, jer pored pravljenja jednog od proizvoda najviše tehnološke složenosti, podrazumeva i velike promene u celoj državi, društvu, pa i ličnim stavovima pojedinca.

- To je odlična stvar, i što se tiče proizvodnje električnih automobila i ekonomije Srbije, ali još više ekologije i elektrifikacije, jer tako se približavamo razvijenom svetu. Možda će sam automobil biti 2024. godine, realnije je 2025, ali to ne znači da moramo da čekamo još dve-tri godine već sad možemo da krenemo ozbiljno u pravljenje infrastrukture za vožnju na struju. Mislim da tu država može sada mnogo da učini, kada ima impuls od takvog partnera kao što je „Stelantis“, ali i neke obaveze koje takva proizvodnja i investicija same države podrazumeva – kaže za 24sedam Borjan Vučković iz Vozimnastruju.rs.

Nova elektrifikacija Srbije

On ističe da će to svakako značajno popraviti situaciju u vezi sa prodajom vozila na struju u Srbiji, kako novih, tako i polovnih, ali i pokrenuti novu "elektrifikaciju“ zemlje.

- To je imala, recimo, Nemačka, kada je počela izgradnju mreže. I tamo su se pitali da li će to moći i koliko brzo, a pokazalo se, kada se ozbiljno radi, da može da se ima električni punjač na gotovo svakoj pumpi i velikom broju javnih mesta. Siguran sam da će izgradnja mreže početi pre pojavljivanja prvog e-automobila iz Kragujevca – ističe Vučković, čija je firma „Židou Centro Balkan“ ekskluzivni distributer za region elektrovozila istoimene kineske marke iz grupacije „Geely Holding“ (vlasnik „Volvoa“ i „Lotusa“, partner „Dajmlera“...).

Da je električni automobil iz Kragujevca lepa vest koja mora da obraduje svakog u ovoj zemlji, smatra i jedan od najupućenijih ljudi u automobilsko tržište Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbija.

Šta pouzdano znamo o novom modelu

Kakav će automobil „Stelantis“ praviti u Srbiji, tek će se videti, a ono što se trenutno zna je da će se u Kragujevcu od sredine 2024. godine proizvoditi električni automobil, kako je to naveo predsednik Vučić, „za srednju klasu“.

Izvršni direktor „Stelantisa“ Tavares je kazao da će ta grupacija u kragujevačkoj fabrici instalirati novu platformu za električna vozila za proizvodnju kompaktnih vozila iz automobilske A, B i C kategorije. Taj model će biti jedan od najmanje 75 novih e-automobila koje će grupacija početi da proizvodi do 2030. godine (kroz program „Dare Forward 2030“), od čega će 50 biti poreklom iz Evrope.

Do kraja 2023. godine ide tranzicioni period, a od početka 2024. finalizacija proizvodnje. U modernizaciju fabrike i prilagođavanje proizvodnji e-vozila uložiće se 190 miliona evra, od čega će Srbija dati 48 miliona evra.

- To je dobra vest ne samo za radnike u fabrici u Kragujevcu, koji su dugo bili „ni tamo, ni ovamo“, već i za državu koja će se ponovo pozicionirati u svetu kao proizvođač automobila, industrije koja vuče mnoge druge. Među malo upućenijima se znalo da tu mora da se pravi električni automobil, jer klasične više niko ne razvija, i sada svi moramo da se prilagodimo tome. „Stelantis“ je kao grupacija uhvatio poslednji voz za elektrifikaciju, drugi su daleko odmakli, a sa njim i mi – objašnjava Živković za 24sedam.

On ističe da planirana sredstva od 190 miliona evra nisu mala, kao što možda nekome izgleda.

- Srećom, mi imamo i fabriku i ljude koji samo treba da se prilagode proizvodnji električnih automobila. Danas je takva proizvodnja mnogo jeftinija jer se proizvođači grupišu i prave različite modele na jednoj istoj platformi. Zbog toga, u principu, ne mora da znači ni da ćemo praviti „fijate“ jer u "Stelantisu" su i „pežoi“, „krajsleri“ i „sitroeni“. Za proizvodnju kola na struju, doduše, treba manje ljudi nego za klasične automobile, ali koliko će radnika raditi u Kragujevcu zavisi pre svega od toga kako se automobil bude tražio na tržištu – napominje Živković.

Drugi nedostatak uvođenja električnog automobila, osim potencijalno manjeg broja potrebnih radnika, jeste to što e-automobili imaju upola manje delova. Na primer, električni motor ima 20 pokretnih delova, a klasičan sa unutrašnjim sagorevanjem čak 2.000.

A to znači i mnogo manje posla za prateću industriju komponenata, koja je poslednjih desetak godina znatno izrasla u Srbiji i predstavlja značajnu izvoznu snagu.

Subvencije dogovorene

Nakon današnjeg sastanka u Beogradu potpisan je i Ugovor o dodeli sredstava podsticaja između Ministarstva privrede i „Fijat Krajsler Automobili Srbija“, koji su parafirali ministarka privrede Anđelka Atanasković i izvršna direktorka FCA Srbija i direktorka globalne korporativne kancelarije kompanije „Stelantis“ Silvija Berneti.

- To ne bi trebalo da je nesavladiv problem, jer i oni imaju dve godine da se prilagode i počnu da prave nešto što će biti potrebno "Stelantisu“. I ne samo oni, već bi mogli da se pojave domaći proizvođači punjača za automobile, delova za kućne i javne mreže i sl. Veoma je blizu 2030. godina, koja se smatra prekretnicom, od kada će se praviti samo električni automobili – ističe Živković.

Da je vest načelno dobra, ali da je treba uzeti „sa zrnom soli“, smatra Ljubodrag Savić, profesor ekonomike proizvodnje na Ekonomskom fakultetu Beogradskog univerziteta.

- Nijedan profesor ekonomije ili ekonomista neće reći da najava otvaranja fabrike električnih automobila nije odlična vest. Ali treba imati u vidu da se ne radi, barem ne još, o potpisanom ugovoru, već o dogovoru. Treba sačekati da vidimo šta će biti za dve godine, jer sa „Fijatom“ se dosad nismo mnogo proslavili i mnogo nas je od 2009. godine kao državu koštalo da sklapamo italijanske delove. Doduše, nismo ni u poziciji da mnogo biramo investitore, pa se nadamo najboljem – kaže Savić.

BONUS VIDEO

24sedam

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti