Ko je kriv ako u autobusu nemate sitno za kartu, a uđe kontrola? Oni pišu kazne, građani tvrde da je vozač odgovoran

25.02.2023

10:08

7

Autor: J.N.

Statistika je pokazala da oko 800.000 ljudi koristi javni prevoz, a od tog broja svega oko 20 odsto svakog meseca plaća kartu

Ko je kriv ako u autobusu nemate sitno za kartu, a uđe kontrola? Oni pišu kazne, građani tvrde da je vozač odgovoran
Ilustracija - Copyright Tanjug/Miloš Milivojević

Najava Grada da uskoro počinje novi sistem naplate karata u javnom prevozu (što automatski znači da je švercovanju došao kraj) nije uplašila baš sve građane. Zašto? Zato što je dobar deo tokom godina ovu ne tako slavnu veštinu doveo do savršenstva, te misli kako će i sada naći način da "doskoči sistemu".

Znamo da ne postoji niko ko bar jednom nije pribegao ovome. Ne izmišljamo, statistika to kaže - u oko 800.000 ljudi koristi javni prevoz, a od tog broja svega oko 20 odsto svakog meseca plaća kartu.

Jedna od opcija dostupna građanija jeste i da kartu kupe u autobusu. Međutim, na mnogim linijama, odmah iza vozača, nalepljena je "molba" da putnici pripreme sitan novac za karte.

Međutim, često ćete ovom prilikom čuti "ili tačan iznos pripremite ili nemam sitno, prođi i sedi".

Šta se dešava ako probate da kupite kartu na taj način, vozač nema da vam vrati kusur, a u autobus uđe kontrola?

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Jedna čitateljka ispričala nam je da je na taj način "zaradila kaznu", jer joj je vozač rekao da sedne slobodno, jer nema sitno.

Nedugo potom kontrola je ušla i ona je, zbunjena, rekla da nema kartu i pružila svoje sprave. Kaznu je dobila i tek posle desetak minuta setila da se uopšte nije "pozvala" na vozača.

Da li bi kontrolor postupio drugačije da mu je rekla, kaže, ne zna.

Postoje četiri vrste kartica za prevoz

Postoje četiri vrste kartica za prevoz, navode na sajtu BusPlusa - personalizovane, nepersonalizovane, dnevne karte i karte za jednu vožnju (kupuju se kod vozača). Karte je potrebno dopuniti ili kupiti pre početka vožnje na jednom od 2.000 prodajnih mesta. Putnik koji nema kartu mora ući na prva vrata, pripremiti tačan iznos i kupiti kartu kod vozača. Sve karte u sistemu, osim karata kupljenih kod vozača, moraju da se očitaju prilikom ulaska u vozilo na validatorima koji se nalaze u zoni vrata.

U ranijim izjavama iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije objasnili su da je neophodno napraviti procenu koliko putnika dnevno prođe nekom linijom, koliko karata kupi kod vozača te u skladu sa tim obeznediti i sitan novac.

Ovo otvara mogućnost "švercovanja"

Opcija kupovine karata kod vozača otvara mogućnost švercerima da izbegnu kupovinu karata jer "ja sam hteo da kupim, vozač nije imao sitno", pa sa jednom hiljadarkom, recimo, mogu da prođu besplatno nekoliko puta kroz prevoz. 

- Na mojoj liniji često vozač kaže da mu aparat ne radi. Da li ga mrzi da posle taj novac nosi gde treba da preda, ne znam, ali ja zaista nemam račun da kupujem mesečnu kartu za ceo mesec kad se tek nekoliko puta vozim gradskim prevozom. Neću da se švercujem, ali neću ni da jurim ko bez duše da sitnim novac ako mi se desi imam neku krupniju novčanicu kod sebe - rekla nam je jedna Jelena.

Ona kaže da nije imala neprijatnih situacija, više onih da kontrola uđe, a vozač "da mig" kako je htela da kupi kartu i da je "prođu".

24sedam/Luka Đorđija Talevski
 

Kako smo saznali, ne postoji zakon koji ove situacije reguliše. Prosto, molba za pripremu tačnog iznosa je upravo to - molba. Pravo građana je da je poštuju ili ne, ali poželjna je najpre zbog izbegavanja gužve na prednjim vratima.

Plaćanje karta u javnom prevozu, koje je sasvim normalna i uobičajena pojava svuda u svetu, kod nas je na neki način deo inata - građani mahom misle da bi ova usluga trebala biti besplatna.

Šta je potrebno menjati? Najpre raditi na edukaciji stanovništva o tome da je nemoguće imati uredne, čiste autobuse, bez kašnjenja sa redom vožnje, a da se ujedno odbija plaćanje karata. Jednostavno, jedno povlači drugo.

printscreen/instagram/serbialive_beograd
 

S druge strane, stručnjaci tvrde, potrebno je da se radi na poboljšanju uslova jer "kako ćete motivisati čoveka da plati kartu, ako se konstantno vozi u autobusima koji se raspadaju ili kasne".

- Krenuli smo da pomeramo validatore jer se spremamo polako. Napisaćemo gde je ulaz, a gde je izlaz, ali prvo moramo da stvorimo uslove. To će da potraje, idemo u tom pravcu, ali i da paralelno podižemo kvalitet prevoza. Prevoz mora da se plaća, ali da građani znaju šta plaćaju - istakao je nedavno gradonačelnik Aleksandar Šapić.

Da bi se naplata karata u javnom prevozu poboljšala, potrebno povećati ovlašćenja kontrolora kako bi bolje sprovodili kaznene mere prema građanima koji ne plaćaju kartu, ali i da treba učiti decu od malih nogu da prevoz treba plaćati.

Da nam slede pozitivne promene najavili su nedavno i gradonačelnik Beograda ali i iz GSP-a. Biće povećan broj kontrolora, izmenjena procedura ulaska i izlaska iz vozila, ali i validacije karata.

- U skladu sa planovima novog javnog komunalnog preduzeća koje će se baviti naplatom prevozne usluge u javnom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, broj kontrolora bi trebalo da bude povećan - naveli su nedavno iz Sekretarijata za javni prevoz.

Prema njihovim rečima Grad će u narednom periodu nastaviti da podržava JKP "GSP Beograd" u modernizaciji voznog parka iz čega se da zaključiti da bi na ulicama prestonice uskoro mogla da se nađu i nova modernija vozila.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike