Sunčev sistem ipak ima 9 planeta? Jedna se sakrila na samoj ivici, naučnici pokušavaju da je "uhvate"

02.05.2024

Astronome ne čudi to što je do sada mogla da se skriva od nas

Copyright Profimedia

Sve do pre otprilike dve decenije, kada je Međunarodna astronomska unija umanjila status Plutona na "patuljastu planetu“, smatralo se da naš solarni sistem ima devet punopravnih planeta. To je možda i dalje tačno, kažu istraživači na čelu sa astronomom iz Kalifornije rođenim u Sovjetskom Savezu.

Postoje dokazi koji ukazuju na to da se u našem solarnom sistemu krije misteriozna planeta, a da mi to još ne znamo, kaže doktor Konstantin Batigin, profesor planetarne nauke na kalifornijskom Institutu za tehnologiju.

Batigin, rusko-američki astronom koji je pomogao u popularizaciji teorije da zaista postoji devet planeta u našem solarnom sistemu (ne računajući patuljaste planete poput Plutona), obelodanio je 2016. najnovije teorijsko istraživanje njegovog tima o kretanju transneptunskih objekata, rekavši da ono predstavlja najjači statistički dokaz do sada da je "planeta 9" zaista tamo.

Istraživanje Batigina i ostalih, pod nazivom "Generacija transneptunskih objekata sa malim nagibom", dostavljeno je arXivu (arhivu za elektronske preprinte naučnih članaka) prošle nedelje, a očekuje se da će biti objavljeno u narednom broju časopisa "Astrophisical Journal Letters". U radu se bliže razmatraju transneptunski objekti sa nestabilnim pokretima uzrokovanim Neptunovom gravitacijom.

Istraživači su stvorili simulacije "koje samodosledno modeluju gravitacione perturbacije svih džinovskih biljaka, galaktičke plime, kao i zvezda u prolazu, koje proizilaze iz početnih uslova koji objašnjavaju migraciju primordijalne džinovske planete i ranu evoluciju Sunca unutar zvezdanog jata".

U dva seta simulacija, od kojih jedna pretpostavlja postojanje devete planete u Sunčevom sistemu, a druga njeno nepostojanje, astronomi su pronašli ono za šta doktor Batigin i njegove kolege veruju da bi se moglo pokazati kao uzbudljiv dokaz postojanja misteriozne devete planete.

- Uzimajući u obzir pristrasnosti u posmatranju, naši rezultati otkrivaju da je orbitalna arhitektura ove grupe objekata usko usklađena sa predviđanjima inkluzivnog modela "planete 9" - navodi se u radu.

Bez skrivene devete planete, snimljeni pokreti transneptunskih objekata ne bi bili verovatni, dodali su istraživači, napominjući da je njihova hipoteza verovatno najbolje objašnjenje za ponašanja udaljenih nebeskih objekata u našem solarnom sistemu.

Batigin i njegove kolege očekuju da će pronaći konkretniji dokaz o postojanju (ili nedostatku) misteriozne devete planete kada nova opservatorija "Vera C. Rubin" bude izgrađena u Čileu i počne sa radom 2025. godine.

- Ova predstojeća faza istraživanja obećava da će pružiti ključan uvid u misterije spoljašnjih dometa Sunčevog sistema - napominje se, i ukazuje na uzbudljiv period koji čeka astronome širom sveta.

Kako je mogla da nam promakne cela planeta?

Pixabay

Dok astronomi objavljuju fascinantna nova otkrića o planetama udaljenim hiljadama svetlosnih godina od Zemlje, pa čak i galaksijama udaljenim desetinama miliona svetlosnih godina od naše male plave planete, logično je pitanje kako su naučnici mogli da propuste planetu koja je toliko bliža nama.

Odgovor je dvostruk, prema analizi Batigina i njegovih kolega. Prvo, čak i unutar našeg Sunčevog sistema, uočavanje objekata na njegovim najudaljenijim dometima nije lako, s obzirom na to da oni mogu kružiti i do 500 puta dalje od Sunca nego Zemlja (Pluton je, na primer, otprilike 40 puta udaljeniji od Sunca nego Zemlja).

Na ovim udaljenostima, objekti su lišeni tople i dovoljne količine svetlosti koja čini vidljivim mnoge druge planete u Sunčevom sistemu, pa uočavanje misteriozne planete ili planeta može biti izuzetno teško, ako ne i nemoguće bez namenske opreme.

Drugi faktor je očekivana veličina devete planete, sa kompjuterskim modelovanjem koje procenjuje da je njena masa oko pet puta veća od Zemlje, što je neverovatno sićušna tačka za većinu posmatranja sa Zemlje.