Trgovci više neće moći da vrdaju: Vraćanje robe odsad i bez ambalaže

07.09.2021

16:27 >> 16:34

0

Autor: G.M.Š.

Besmislene i potpuno na propisima nezasnovana praksa trgovaca da ne primaju reklamacije na proizvode bez originalnog pakovanja sada će bitu ukinuta zakonom

Trgovci više neće moći da vrdaju: Vraćanje robe odsad i bez ambalaže
Profimedia

Trgovci više neće moći da koriste „nedostatak originalne ambalaže“ kao izgovor zbog čega ne žele da zamene robu potrošaču, objasnila je danas ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić obrazlažući u Skupštini Srbije Predlog zakona o zaštiti potrošača.

Ugovor o aranžmanu „u sitna crevca“

Ugovori koji će se sada potpisivati sa organizatorima putovanja ubuduće moraju sadržati sve informacije i sve troškove koji mogu nastati, pa čak i troškove povratka sa destinacije što je bilo sporno upravo ove sezone tokom požara u Grčkoj i drugim destinacijama.

– Predlogom zakona propisano je da ambalaža nije neophodna da biste izvršili povraćaj robe kojom niste zadovoljni iz opravdanih razloga – rekla je Matić u Skupštini Srbije.

Povodom druge izmene, uvođenja formalnog registra „ne zovi“ kao meru protiv nastrljivih telemarketara, Matić kaže da je neophodno da trgovcima kojima smo dali odobrenje da nam šalju poruke, a to više ne želimo, treba da pošaljemo da sada ne želimo da se nastavi sa tom praksom.

– Ukoliko trgovci i dalje zasipaju potrošače reklamnim porukama prekršajni nalog je kazna od 50.000 ili 30.000 u zavisnosti od toga da li je reč o pravnom licu ili preduzetniku, a kasnije ako dođe do sporova kazne su mnogo veće i kreću se od 300.000 dinara do dva miliona dinara za pravna lica, odnosno od 50.000 do 150.000 dinara za preduzetnike – rekla je Matić.

Ona je objasnila da je Predlog zakona o zaštiti potrošača izrađen u skladu je sa direktivama EU i da je nastao pre svega kao proizvod analize postojećeg Zakona o zaštiti potrošača iz 2014. godine.

Matić je objasnila da se unapređuju postupci za proces reklamacije, te da se pored toga sudovi obavezuju da izveštavaju ministarstvo o broju potrošačkih sporova.

Zaštitnici potrošača nisu baš ubeđeni

Iako se resorna ministarka poziva na evropske direktive, iz organizacija za zaštitu potrošača se čuje i da je ovakvim predlogom zakona unazađena zaštita potrošača u delu borbe protiv “nepoštene poslovne prakse”.

Nećemo više čuvati kutije: Kupovina tehnike, Foto: Profimedia

– Ministarstvo je iz ovlašćenja potrošača, odnosno njihovih organizacija, ranije izbacilo mogućnost pokretanja kolektivne tužbe pred sudom zbog nepoštenog ponašanja trgovaca, koje se ispoljava masovno. Sada imamo podelu na nepoštovanje potrošačkih prava nepravične uredbe ugovora. Borbu protiv trgovaca sada može da vodi samo trgovačka inspekcija, a oni ne vole da se upuštaju u sporove u kojima mnogo toga mora da se dokazuje, što je sporo i košta – kaže Ristić.

Pročitajte još:

Sva borba protiv nepoštenih trgovaca prebačena je na Ministarstvo, koje bi trebalo da reaguje na prijave iz inspekcije i organizacija potrošača i pokrene upravni spor.

– Pitanje je ko će zaista da štiti građane od masovnog kršenja prava. Kolektivna zaštita je alfa i omega zaštite potrošača. Ako ne možete da zaštite sve potrošače jednim sporom, onda ostaje potrošaču da se bori sam i da kao David krene na Golijata. Ali i kada on dobije na sudu, dobije samo u svom slučaju, a EPS-u ili Toplani ostaje sva nelegalno stečena dobit od svih ostalih slučajeva – rekao je za 24sedam Jovan Ristić iz organizacije za zaštitu potrošača “Efektiva” iz Beograda.

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug