Koliko smo (ne)spremni za elektromobilnost? (VIDEO)

15.11.2023

19:35

0

Neki propisi koji će važiti od aprila 2024. godine ozbiljno će uzdrmati i EU po pitanju infrastrukture za električna vozila a Srbija ima samo šest godina da u ovome dostigne Evropu

Koliko smo (ne)spremni za elektromobilnost? (VIDEO)
Električni automobili - Copyright Pixabay

Nismo spremni za milione električnih automobila na putevima a kamoli za teške kamione koji su posebna priča, a evropski propisi koji nameću ozbiljne obaveze postaju važeći već u aprilu 2024. godine  – dao je presek stanja u svojoj Poljskoj ali i u celoj EU, koji je na 10. Simpozijumu o e-mobilnosti dao Maciej Mazur, predsednik udruženja evropskog udruženja za elektromobilnost AVERE.

- U aprili startuje primena AFIR, koji je evropski propis a ne direktiva koja se lokalno usvaja i koji kaže da na svakih 60 kilometara autoputa morate imati punjačku stanicu i za automobile ali i za kamione i autobuse. Takođe, počinje primena i EPBD propisa, koji kaže da svaka nova zgrada ili ona koja se renovira mora biti opremljena za ugradnju punjača za e-vozila. Neke čak moraju da imaju i same punjače. To su ogromna ulaganja – napominje Macej.

A kada se miliona automobila na struju zakotrljaju Evropom, za neke nespreme možda bude kasno.

- Srbija ima samo šest godina da se pripremi za ovako veliku promenu jer već 2030. godine neće biti proizvođača u Evropi koji će vozila sa pogonom na unutrašnje sagorevanje - kaže Miroslav Vrcelj iz „Emil Frey Star Import“, zastupnika „Mercedesa“ u Srbiji.

Ali broj punjača, toliko potenciran u javnosti kada se govori o električnim automobilima i e-mobilnosti generalno, nije i jedini problem koji muči vozače, dodaje Primož Lemež, predsednik slovenačkog udruženja E-mobiliti. To je čovek koji ima višedecenijski staž ovoj materiji i više stotina hiljada kilometara pređenih u električnim automobilima.

- Ja na telefonu imam, brojao sam neki dan, 35 aplikacija za punjenje automobila da bih mogao svuda da punim u Evropi. Ali, kao da ti uvek zatreba još jedna. Ne znam zašto je to tako komlikovano da se uradi unificirano u ovom veku digitalizacije. I da radi, jer svako peto punjenje mi je bilo s nekim problemom, uglavnom softverski. Sa „teslom“ nikada nisam imao problem, da li je moguće da smo mi u Evropi toliko glupi pa da to ne možemo da napravimo – ističe Lemež.

A onda na red dolazi ono prvo – mreža

Nažalost, Evropa je daleko od toga da joj samo punjači na stanicama budu problematični. Mnogo veći, i mnogo skuplji problem je distributivna mreža. Njena izgradnja je ne samo skupa, nego zahteva planiranje više decenija unapred. A vremena se danas ubrzano menjaju.

No, i tome se može doskočiti ukoliko ste pametni (i bogatstvo doduše ne škodi), pokazuje primer Holandije. Bart de Brej, stručnjak iz holandskog mrežnog operatera Stedin, i direktor u centru za inovacije i pametnu infrastrukturu ElaadNL, kaže da se mora biti proaktivan.

- U Holandiji smo odlučili da ne čekamo da vidimo gde ćemo morati da pravimo ili pojačavamo mrežu već smo okupili energetičare, proizvođače automobila, lokalne samouprave… i napravili Nacionalnu agendu. Po njoj se radi i svaka opština, u proseku, mora da postavi 1.000 punjača godišnje da bi do 2030.  kada više nećemo imati novih automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, imali 1,7 miliona punjača – objašnjava De Brej, čovek koji je uveliko zaslužan što Holandija ima najbolju mrežu za e-mobilnost na svetu.

Pravi izazov i za Holanđane, a tek za Evropu da i ne govorimo, biće kada na „elektro scenu“ naveliko stupi  komercijalni transport, odnosno teški kamioni.

U toj igri se ulozi značajno povećavaju jer iako transport kamionima nosi svega 20 odsto drumskog transporta, njihovi energetski zahtevi su u varijanti e-kamiona ogromni.

- Za kamione vam trebaju mega-punjači, koji će ići i do 1,5 megavata snage. To je, inače, snaga koja je potrebna za malu fabriku ili jedno celo selo i radi se o velikim kablovima kojima se energija dovodi sa distributivne mreže. A za planiranje jednog mega-punjača, pravljenje, dobijanje dozvole… treba bar pet godina. Srećom, električnih kamiona još nema masovno na putevima i imamo još malo vremena, do 2040. da sve to sprovedemo – napominje De Brej.

AP Photo/David Zalubowski, File
 

Evropa mora da se uozbilji, naglašava Maciej Mazej, jer trenutno gubi trku u e-mobilnosti od Kine a sada će (posle IRA zakona) i od SAD.

- Ne možemo dozvoliti sebi gubitak poslova u klasičnoj autoindustriji a ne nadomestiti ih novim. To najbolje znamo u Poljskoj, gde se zatvaraju fabrike automobila – kaže Macej.

A Primož Lemež upozorava da mora da se uozbilji i kontinentalna automobilska industrija.

- Ilon Mask nikoga nije čekao da mu napravi mrežu, već je uradio sam i zbog toga će imati veću zaradu od punjača nego mnogi proizvođači od svojih automobila. Mislite li da će vozači u Evropi plakati za ovdašnjom auto-industrijom, ako je više ne bude? Voziće ljudi kineske, korejske ili japanske automobile i niko se neće sećati ni BMW-a niti Mercedesa, ako neko drugi ponudi nešto bolje i jeftinije – zaključuje Lemež.

Dvodnevni 10. Simpozijum e-mobilnost, koji su organizovali su srpska kompanija "Vozim na struju" i slovenačko udruženje E-mobility, okupio je stručnjake i ljude iz automobilske i prateće industrije, proizvodnje opreme za e-mobilnost ali i bezbednosti u saobraćaju.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike