aktuelno

I mala privreda se okreće struji: Dostava robe za najviše 200 dinara dnevno (FOTO/VIDEO)

31.08.2023

07:35

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Trideset vozila na struju koje su za svoju dostavnu službu kupile „Pošte Srbije“ samo su vrh ledenog brega elektrifikacije transporta „na malo“ koji je već krenula po Srbiji

I mala privreda se okreće struji: Dostava robe za najviše 200 dinara dnevno (FOTO/VIDEO)
Dostava "na struju": Cennto Logistar 260 - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

Iako električna vozila i e-mobilnost u javnosti doživljavamo u Srbiji kao nešto što nam je blizu ili daleko kroz prizmu automobila „na struju“, istina je da će tu „budućnost“ kod nas pre osvojiti komercijalna i kompanijska nego privatna vozila.

Velike (a pogotovo inostrane) kompanije svoje flote uveliko obnavljaju hibridnim i električnim automobilima ali mogao bi da ih prestigne novi talas među preduzećima koje vrše profesionalnu dostavu i transport ili samo imaju potrebu da prevezu materijal, delove ili robu sa sopstvene potrebe.

Neke kurirske službe su već krenule u „elektrifikaciju“, sada su i „Pošte Srbije“ dobile prvih 30 od 100 planiranih dostavnih vozila na struju, i sada tu već nema nazad, kažu za 24sedam iz „Vozim na struju“ (Pane AG Grupa).

- Interesovanje firmi, kako malih tako i velikih, je sve veće a sada imamo i iskorak u koji su napravile „Pošte Srbije“ kao veliko javno preduzeće. Mislimo da će laka dostavna vozila biti prva koja će u punoj meri promovisati e-mobilnost na ulicama Srbije, a tek kasnije možemo da očekujemo talas kupaca privatnih električnih automobila  – kaže Zorana Đorić, PR menadžer „Vozim na struju“.

O električnim vozilima u svom voznom parku sada ozbiljno razmišljaju već i mala preduzeća, prodavnice, pekare… bilo ko ko ima potrebu da nešto preveze. Za razliku od velikih, kojima je elektrifikacija i deo imidža i praćenja globalnog trenda „zelene agende“, kod malih je to prvenstveno želja da se prođe jeftinije.

- Svako ko vozi na benzin ili dizel zna koliko su veliki troškovi za gorivo i održavanje. A kod električnih vozila održavanje je jeftinije a u našim uslovima dostavno vozilo ne može potrošiti više od 200 dinara za struju, na pređenih 100 kilometara. Često je to samo 70 ili 80 dinara, tako da sa 200 dinara pokrijete ceo dan prevoza robe – napominje Đorić.

Pritom, za dostavna vozila koja se nude na srpskom tržištu, nisu čak potrebni ni (skupi) brzi punjači, iako su ona opremljena i sistemom za brzo punjenje.

- Dostavno vozilo u lokalnom prevozu ne pređe 260 ili 2760 kilometara, koliko je domet vozila sa jednim punjenjem baterije. A onda vozilo može da se napuni preko noći u garaži na običnu monofaznu utičnicu – objašnjava naša sagovornica.

Zbog toga su laka dostavna vozila „imuna“ i na najveći problem srpske e-mobilnosti – lošu infrastrukturu, odnosno mrežu javnih punjača.

- To za ovaj segment privrede nije važno, iako imamo lepe vesti da će se na autoputevima izgraditi 20 punjačkih stanica sa 200 brzih punjača. To firmama može da proširi krug dostave, ali više će svakako da znači vozačima električnih automobila i tranzitnim putnicima – naglašava Đorić.

Šta se nudi od e-kombija

Iako je srpsko tržište komercijalnih vozila na struju tek u začetku, ponuda je solidna. Za razliku od vlasnika privatnih automobila, kojima izgled i komfor vozila četo igra presudnu ulogu u izboru, vlasnicima kombija i kamioneta više znači da vozilo dobro i jeftino obavlja svoj posao.

A na tržištu postoji izbor za svaku delatnost ovog segmenta privrede. U „Vozim na struju“ zastupaju kineskog proizvođača „Centro“, čija su vozila kupile i „Pošte Srbije“

Nije svejedno gde kupite svog „kineza“

Iako već danas u Srbiji možete da relativno lako nabavite svoje dostavno vozilo na struju, preporuka iz „Vozim na struju“ je da pažljivo birate kako ćete ga i gde nabaviti.  
- Obavezno se uveriti da postoji dobra tehnička podrška, da su majstori licencirani, kao i da ima delova i da brzo mogu da stignu ako zatrebaju. Nema uštede u poslu ako imate vozilo na struju a ono vam stoji u garaži jer čekate da za njega stignu delovi, a to je obično iz Kine – napominje Zorana Đorić.

Pored klasičnog „poštanskog“ kombija ("lodžistar 200" od 29.170 evra bez PDV-a) koje ćemo sve češće sretati na ulicama tu je, na primer, i teretni kombi srednje klase „lodžistar 260“. Ovaj model je specifičan jer zbog aluminijumske šasije „ne gubi“ na ukupnoj nosivosti od 1.280 kilograma zbog težine baterije ali i po zanimljivim i rešenjem bočnih vrata.

Sa baterijom od 43,5 kilovata može da pređe do 270 kilometar,a ona se dopuni na brzom punjač u za 45 minuta a na sporom od četiri do šest sati. Košta 38.026 evra, bez PDV.

Sličnih modela i karakteristika ima i u ponudi drugih distributera ali u „Pane AG“ imaju  one koji su jedinstveni na tržištu. Takav je model malog kombija hladnjačara (takođe oznake "lođistar 200"), koji ne samo da radi na struju nego je i proizvodi.

Naime, rashladni boks koji radi u rasponu od -20 do +25 stepeni celzijusa u trajanju od sedam sati, ima zaseban baterijski sistem koji ne utiče na „rejndž“ vozila. Pritom, što je poseban kuriozitet, taj sistem može da se dopuni do 30 odsto solarnim panelima koji se montiraju na krov vozila.
Nosivost ovog vozila je 1.065 kilograma, domet s baterijom od 41,9 kilovata je 264 kilometra. Punjenje je jednako kao i kod luksuznijeg modela a cena mu značajno varira od opreme.

Naravno, za sva električna vozila, pa i ova privreda, može se dobiti subvencija države. To u slučaju kombija iznosi 5.000 evra, samo je pitanje "upasti na listu" jer je i ove godine uvećani fond relativno mali.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike