Vučić na otvaranju obilaznice oko Beograda: Moj predlog je da obilaznica ponese ime po Milutinu Mrkonjiću

28.06.2023

18:56

0

Ovo će biti najznačajnija saobraćajnica na kojoj ćemo izmestiti kamione iz centra grada - kazao je predsednik

Vučić na otvaranju obilaznice oko Beograda: Moj predlog je da obilaznica ponese ime po Milutinu Mrkonjiću
Aleksandar Vučić - Copyright Tanjug/Vladimir Sporčić

Poslednji deo puta, odnosno deonice, obilaznice oko Beograda, upravo je danas, na Vidovdan, pušten u saobraćaj! Svečanoj ceremoniji otvaranja obilaznice prisustvuje predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Puštanjem deonice od Straževice do Bubanj Potoka, u dužini od 9,74 kilometara, kompletirana je čitava obilaznica. Tako će od danas, nakon više od 30 godina gradnje, od Batajnice do niškog auto-puta kod Bubanj Potoka, moći da se stigne auto-putem u punom profilu. Taj deo ima ukupno šest saobraćajnih traka, a dug je 47 kilometara.

Na zvaničnom otvaranju obilaznice oko Beograda pravo na prvu reč imao je Liu Čaošin, predstavnik kineske kompanije "Power China".

Tanjug/prinstcreen
Liu Čaošin

- Kao predstavnik kompanije "Power China" osećam se privilegovanim što na ovaj način mogu da prisustvujem otvaranju obilaznice koja će izvesti kamione iz centra Beograda. Želim da se zahvalim Vladi Srbije na snaži, podršci i realizaciji ovog projekta. Istovremeno, zahvaljujemo se i stanovnicima, koji žive u okolini puta, na razumevanju, saradnji i strpljenju zbog kojih su se radovi odvijali neometano - naveo je predstavnik ove kompanije. 

Tanjug/Vladimir Sporčić
Čen Bo

Prisutnima se obratila i ambasadorka NR Kine Čen Bo. 

- Čestitam svima na otvaranju sektora B obilaznice oko Beograda. Drago mi je što su kineska vlada i kompanija dale svoj doprinos u realizaciji ovog projekta. Danas je veliki grad ne samo za Beograd i Srbiju, već i za kinesko-srpsku saradnju. U toku izgradnje suočavali smo se sa velikim izazovima, kao što su pandemija i ekomonska kriza, ali zajedničkim naporima stvorili smo dobar projekat. Zajedničkim čudom ostvarili smo san Beograđana posle tri decenije - istakla je ona.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

Takođe, prisutnima se obratio i predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić.

- Mnogo toga smo zajedno izgradili sa kineskim i azerbejdžanskim kompanijama. Danas je Vidovdan, praznik nad praznicima, dan koji je prerastao u mit, mit koji je postao život. Život koji smo poklonili istoriji i istorija koju toliko puta nismo shvatili. Nije reč samo o korenima koji nas vezuju za sve ono što smo nekada bili. Reč je o ratovima u kojima smo pobedili i izgubili sebe. Istorija koja nas nečemu uči. Pobede, pa čak i one najveće mogu da budu delić velikog poraza. A oni deo najveće pobede. Važna je naša sposobnost da vidimo razliku, a u njoj mogućnost i priliku. Srbija neće da pobegne od svojih grešaka. Cene koje smo plaćali od Kosova do Haga ne mogu da budu veće. Možda po prvi put u svojoj istoriji prestali smo da naričemo nad svojom sudbinom, već da stvaramo, dižemo i gradimo Srbiju, jačamo je i čuvamo. Napred je najbolji lek za Srbiju. Mi ne smemo da se vrtimo u krug. Za nas je Vidovdan centar i početak puta, ali ne nužno njegov kraj. Bukvalno i simbolički ovu obilaznicu smo napravili da skratimo put u budućnost. Tamo gde je ona Srbija za koju smo jednog trena pomislili da smo izgubili, a nismo. Vidovdan je najveći i najvažniji dan naš Srba. Mi imamo jedan život i moramo da ga iskoristimo na najbolji mogući način. Ovaj moderni "Skadar na Bojani" gradio se mučno, epski, dugih 17 godina - rekao je predsednik.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

On je dodao da se na Vidovdan se sve vidi, ko je vera i ko je nevera, kao i da jasnije nego ikada vidimo šta ovaj i svi drugi projekti znače za Srbiju i Beograd.

- Vidi se koliko smo u stanju da gradimo puteve i završavamo poslove iz prošlosti. I čini mi se da je jasno koliko svi zajedno volimo Srbiju. Od danas nijedno teretno vozilo nema potrebu da ide kroz centar Beograda, već da brzo i bezbedno obiđu grad. Tu mislim i na ljude koji dugo voze automobile. Mi smo razmišljali u skladu sa najsavremenijim primerima graditeljstva, gde nam je osnovni cilj udobnost i bezbednost putnika - rekao je on.

Vučić kaže da su mnogi govorili da nema izlaza za Beograd sa ove petlje.

- Imamo, evo ga iza mene. Samo još jedna u nizu neistina koje su mnogi iznosili. Dobro smo to uradili, i zahvalan sam prijateljima koji su radili na projektu. Moj će predlog biti, da ova obilaznica dobije ime po Milutinu Mrkonjiću. On se najduže, od 1991. godine bavio ovom obilaznicom. I nema veze što smo mi više uradili, ali on je živeo i radio u nekim težim uslovima. I više je energije dao od nekih od nas - rekao je predsednik.

Tanjug/Vladimir Sporčić
 

On kaže da se zahvaljuje svima drugima koji su postavili i metar asfalta, pa čak i političkim protivnicima.

- Zahvaljujem se Vladi Srbije, i svim ministrima, da se zahvalim ministru finansija. Tebi Ana, zato što ste dobro razumeli da gradeći Srbiju gradimo budućnost. Za nas je važno da u budućnosti skraćujemo vreme izgradnje, da nastavimo da obezbeđujemo finansiranje za sve projekte, ali da stopa javnog duga ne pređe 60 odsto BDP - kaže Vučić.

Obraćanje ambasadora Azerbejdžana

Tanjug/prinstcreen
Kamil Hasijev

Ambasador Azerbejdžana Kamil Hasijev se obratio prisutnima na srpskom, i istakao da je saradnja naše dve zemlje dovedena na nivo strateškog partnerstva.

- Poslednjih godina srpska privreda pokazuje veliki rast, uprkos pandemiji i svim problemima u svetu. Zvanična poseta predsednika Ilhama Alijeva, i vaša poseta predsedniče Vučiću Bakuu, dali su novi podsticaj produbljavanju partnerstva - kazao je ambasador.

On ističe da je naše prijateljstvo testirano vremenom, i da je zasnovano na poštovanju normama međunarodnog prava, posebno suvereniteta i teritorijalnog integriteta.

- Danas je Srbija jedan od najbližih partnera Azerbejdžana u Evropi. Želim da vam se zahvalim gospodine predsedniče, i da kažem da se nadam kako će naše partnerstvo biti još dublje - zaključio je Hasijev.

"Izvešćemo kamione iz centra grada"

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić krenuo je oko 18.30 časova u vožnju sa predstavnicima medijima na završenoj poslednjoj deonici obilaznice oko Beograda, od tunela Straževica do Bubanj Potoka.

Sa Vučićem su u autobusu bili i ministri Siniša Mali i Goran Vesić, gradonačelnik Beograda Aeleksandar Šapić, kao i ambasadorka Kine Čen Bo i predstavnici Puteva Srbije, Koridora Srbije i izvođača radova.

Tanjug/Rade Prelić
 

- Ovo će biti najznačajnija saobraćajnica na kojoj ćemo izmestiti kamione iz centra grada. Završili smo ono što je bila ideja još 1972. godine - rekao je Vučić tokom vožnje novim auto-putem.

Takođe, on je dodao da će obilaznica u celosti biti otvorena za saobraćaj sutra u devet sati. 

- Obilaznica je spas, ona nam život znači, biće mnogo više novca u našoj kasi za gradnju puteva - rekao je predsednik.

Podsetio je da je gradnja krenula početkom devedesetih godina prošlog veka i da je zbog objektivnih razloga bila obustavljena.

Tanjug/Rade Prelić
 

- Pa su se setili 2008. da postoji, ali su mali deo uradili, dok smo mi za za samo godina uradili više nego oni za 27 godina. Ali, nisam zadovoljan jer sam očekivao da bude brže. Imali smo problema sa eksproprijacijom dva romska naselja - rekao je Vučić.

Sledi eksproprijacija zemljišta

On dodaje da će veliki broj ljudi, koji živi u Resniku, Rakovici, Belom Potoku, Pinosavi, imati mnogo bliži izlaz završetkom ove obilaznice.

Govoreći o daljim potezima vezanim za izgradnju obilaznice, on je rekao da je na redu eksproprijacija zemljišta.

- Kod Vinče, Boleča, biće izazov to. Znate kako to naši ljudi rade, kad treba da plate porez na imovinu, oni plaćaju kao za poljoprivredno zemljište. A onda, kad gradiš put, traže pet puta više para, zato što je to onda građevinsko zemljište. Svaki metar auto-puta je teško izgraditi, pogotovo sada u eri društvenih mreža - rekao je Vučić.

Tanjug/Rade Prelić
 

On je dodao da će sutra biti potpisan ugovor da udruženi konzorcijum srpskih kompanija gradi Obilaznicu oko Kragujevca, dugu 20 kilometara. 

- Sutra Vlada odobrava i potpisuje se ugovor. Time mnogo rešavate, ta obilaznica, prema Milanovcu će ići, a južno izlazi iza Korićana, pa je levo Gruža a desno ka Kniću i Mrčajevcima. Odatle će da se produži da bi se spojilo sa Koridorom 11 - rekao je on.

Istakao je da će auto-put Čačak-Kraljevo biti gotov sledeće godine.

Obilaznica oko Beograda povezuje krak Koridora 10b, E-75 (granica sa Mađarskom, Horgoš - Novi Sad - Beograd) sa Koridorom 10, E-70 (granica sa Hrvatskom, Batrovci - Beograd), državni put IB reda broj 26 i Rutom 4, E-763 "Milošem Velikim" (Beograd - Požega - granica sa Crnom Gorom Boljare) i ponovo delom Koridora 10, E-75 (Beograd - Niš - Preševo - granica sa Makedonijom).

"Obilaznica će rasteretiti Beograd"

Printscreen/YouTube

Milan Vujanić

Profesor u penziji Saobraćajnog fakulteta, Milan Vujanić, rekao je danas da je obilaznica oko Beograda dalekosežna odluka JP "Putevi Srbije" i rukovodstva Srbije da se Beograd rastereti u ekološkom i bezbednosnom smislu.

Vujanić je podsetio na brojke koje pokazuju da je na dnevnom nivou oko 19.500 vozila prolazilo ovim putem, pre nego što je obilaznica izgrađena, od čega oko 4.600 kamiona na dnevnom nivou.

- Možemo da shvatimo koja je to količina vozila i šta sve Beograd izbegava od opasnosti i količine saobraćaja izgradnjom nove obilaznice - rekao za Vujanić za Tanjug.

Mali: Obilaznica je deo agende Vlade Srbije

Ministar finansija Siniša Mali istakao je danas da je obilaznica oko Beograda i njen završetak takođe deo ispunjenja vladine agende boljeg života građana Srbije.

- Rekli smo da ćemo polako, ali sigurno, umrežiti Srbiju auto-putevima. Mi u ovom trenutku, računajući ovu obilaznicu imamo devet autoputeva i brzih saobraćajnica koje gradimo. Pre samo mesec i po dana otvorili smo brzu saobraćajnicu od Novog Beograda ka Surčinu. Srbija se gradi i uprkos krizi nijednu investiciju nismo zaustavili - kazao je Mali uz napomenu da se na obilaznicu čekalo više decenija.

Nerazumno je da saobraćaj koji ne ide u Beograd, kao završni deo saobraćaju bude usmeren kroz grad, istakao je on.

- Kolona od 4.600 kamiona koja bi prolazila kroz Beograd bila bi dugačka 46 kilometara. Srećom, obilazinica omogućava da oni više ne prolaze kroz Beograd. Oni neće ugrožavati bezbednost stanovnika i neće zagađivati vazduh - istakao je Vujanić.

On je objasnio da je ekološki aspekt dosta bitan.

- Ako bi tu kolonu kamiona pustili da pređe preko Gazele na putu ka Nišu, ona bi morala da se kreće sporije, a kretanje manjom brzinom bi mnogo više zagađivalo vazduh. Sada će se oni na obilaznici koja ne prolazi kroz naseljeno mesto kretati brzinom koja je normalna za tu vrstu vozila - objasnio je on.

Vujanić je dodao i da će vreme putovanja biti skraćeno, "što znači i vreme emisije gasova".

Javno preduzeće Putevi Srbije
 

- Zagađenja koja će proizvoditi ta vozila biće dosta manja. Stanovnici koji udišu vazduh će biti manje ugroženi - istakao je on. 

Vujanić je rekao da će ubuduće kamionima biti zabranjen saobraćaj kroz Beograd, osim onima koji imaju dozvolu da voze nešto u Beograd.

- Ostali građani će vrlo brzo shvatiti da je ovaj put bolji. Neće biti problema sa obaveštenjem učesnika u saobraćaju. Taj pravac će biti preporučen kao optimalan za saobraćaj - rekao je Vujanić.

Uskoro nastavak gradnje do Pančeva

Iako je sada obilaznica auto-putem spojena sa Koridorom 10 kod Bubanj Potoka, najavljeno je da će se uskoro graditi i nastavak, tzv. sektor C od Bubanj Potoka i Vinče, preko Dunava, do Pančeva, u dužini od 31 kilometar, kako bi se nastavio saobraćajni prsten. Predviđena je gradnja kombinovanog drumsko-železničkog mosta preko Dunava, između desne obale naselja Vinča i leve obale naselja Starčevo, i nastavak železničke pruge Beli Potok-Pančevo u dužini od 29 kilometara.

Na tom potezu planirana je gradnja dva tunela, Bubanj potok i Leštane, kao i veliki drumsko-železnički most kod Vinče. Do sada su vozila od Straževice do Bubanj Potoka koristila Kružni put. Sektor 6 beogradske obilaznice sastoji se od dve trake (pun profil) autoputa od tunela Straževica do petlje Bubanj Potok (uključujući i petlju), u dužini od 9,74 kilometara.

Javno preduzeće Putevi Srbije
 

U okviru sektora 6 kompletno je izvedena i desna i leva traka auto-puta, koja uključuje otvorenu deonicu trase, tunel Beli Potok, petlje Avala i Bubanj Potok, dva mosta u trupu autoputa: most br. 16 i most br. 17, dva nadvožnjaka u petlji Avala, osam mostova u petlji Bubanj Potok, kao i četiri nadvožnjaka duž sektora 6. Kada je reč o tunelu Beli Potok, leva cev i desna cev duge su po 360 metara. Radove su izvodili kineska komapnija "Power China", azerbejdžanski Azvirt i domaći podizvođači. Izvođač radova je Power Construction Corporation of China Ltd, podizvođač AzVirt ogranak Beograd, a stručni nadzor su obavljali Građevinski Institut Centralna Putna Laboratorija d.o.o. i Makspro d.o.o, Adomne d.o.o. i Aba-geodetska kuća d.o.o.

Oni su gradili drugu traku obilaznice oko Beograda, od novog mosta na Savi kod Ostružnice do Straževice zajedno sa novim tunelom, i obe trake do Bubanj Potoka - (sektore 4,5 i 6 u dužini od 20,4 km), a ugovorena vrednost radova zajedno sa aneksima iznosi 325,1 milion evra. Projekat je finansiran 15 procenata iz budžeta Srbije, a preostalih 85 procenata od kredita kineske Eksim banke.

Obilaznica će smanjiti broj vozila na mostu Gazela, koji je jedan od naših najopterećinih saobraćajnica, preko kojeg dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike