Srpski Ikar koji je hteo da se vine u nebo: Preleteo je preko glava brojnih građana, ali se ubrzo potom srušio!

02.11.2022

18:45

0

Manojlo je čitav život hteo da isproba da li je moguće da čovek leti koristeći samo snagu sopstvenih mišića

Srpski Ikar koji je hteo da se vine u nebo: Preleteo je preko glava brojnih građana, ali se ubrzo potom srušio!
Manojlo je i splanirao je skok sa carinarnice - Copyright Profimedia

Prvi pisani tragovi interesovanja jednog Srbina za let zabeleženi su u 19. veku, a sve je počelo 1841. godine, kada su kovačkog kalfu Manojla sveštenici sprečili da skoči sa vrha Saborne crkve u Beogradu.

Manojlo je čitav život hteo da isproba da li je moguće da čovek leti koristeći samo snagu sopstvenih mišića. Naprava uz pomoć koje je planirao da poleti sastojala se od dela nalik ptičijim krilima i malog padobrana. 

Iako nije dobio dozvolu za skakanje sa vrha Saborne crkve, srpski Ikar nije želeo da odustane. 

Profimedia
 

 

Isplanirao je skok sa carinarnice (Đumrukane) na Kalemegdanu, sa ciljem da preleti reku Savu. Sa dvospratne zgrade Manojlo je krenuo put neba, ali je završio na zemlji. 

Srećom, novembarski dubok sneg i padobran ublažili su pad, pa je Manojlo bio samo ugruvan.

U takvom stanju, odveden je u Upraviteljstvo varoši zbog narušavanja reda i discipline. Zapisnik sa saslušanja potvrđuje da je, mašući krilima kao slepi miš, pao sa đumrukane u dubok sneg.

Zgrada Carinarnice, koja je kalfi poslužila kao “start za let”, srušena je u Drugom svetskom ratu, tokom savezničkog bombardovanja Beograda 1944. godine.

Profimedia
 

Prvi školovani pilot i prva žrtva

Među Srbima, u nebo se prvi vinuo Kosta Miletić, ujedno i prvi školovani pilot balona i osnivač prve srpske stanice golubije pošte, koji je 19. aprila 1909. godine poleteo na sfernom balonu “Srbija”, kupljenom od nemačke firme "August Redinger" iz Auzbruga.

Tri godine kasnije, na zahtev kralja Petra I Karađorđevića, otvoren je konkurs za školovanje avijatičara, a među prvim polaznicima bio je narednik Mihajlo Petrović. 

Nakon 20 dana obuke Petrović je izveo prvi samostalan let, a završne ispite položio je mesec dana pre svojih kolega u grupi. Njegova pilotska diploma Međunarodne vazduhoplovne avijacije zavedena je kod nas pod rednim brojem jedan.

Nažalost, narednik-pilot Mihajlo Petrović postao je ujedno i prva žrtva srpskog vojnog vazduhoplovstva, kada ga je 20. marta 1913. godine, nakon izviđanja turskih položaja oko opkoljenog Skadra, snažan termički udar izbacio iz aviona.

Posmrtni ostaci pilota Mihajla Petrovića preneti su 1931. godine na Novo groblje u Beogradu, gde i danas počivaju.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike