Ovo je najstariji beogradski most, koji je nekoliko puta dizan iz pepela: Preko njega su išli vozovi, a danas služi biciklistima i pešacima

03.08.2022

05:45

0

Primarnu namenu stari Železnički most izgubio je 2018, kada je zatvorena Glavna železnička stanica

Ovo je najstariji beogradski most, koji je nekoliko puta dizan iz pepela: Preko njega su išli vozovi, a danas služi biciklistima i pešacima
Copyright Printscreen/Google Maps

Beograd poseduje istoriju dugu nekoliko vekova, a s vremenom je postajao moderna prestonica koja i te kako može da se ponosi svojim graditeljskim poduhvatima. Upravo jedan takav poduhvat jeste prvi most preko Save koji je bio namenjen vozovima. 

Železnički most završen je 1884. godine, zahvaljujući čemu je brzo puštena u saobraćaj pruga Zemun - Beograd. 

On je podignut u vreme vladavine kralja Milana Obrenovića, kao rezultat Železničke konvencije između Srbije i Austrougarske. Postavljalo se pitanje čija je to teritorija, i u tadašnjem srpskom parlamentu su postojali jaki otpori da se most uopšte izgradi. Kad je most izgrađen, troškovi izgradnje podeljeni su napola.

Most je bio 462 metara dug i 7.200 tona težak i premostio je Savu oslonjen na šest kamenih stubova. Kako Srbija nije imala ni uslove ni kadrove da omogući kontinuitet saobraćaja, ceo tehnički nadzor nad mostom pripao je Austrougarskoj.

Srušen je u Prvom svetskom ratu, pa obnovljen 1919. godine, potom je ponovo srušen aprila 1941. godine.

Projektant zaboravio da izračuna težinu farbe

Za ovaj most vezuje se jedna anegdota – projektanti Starog železničkog mosta su tokom izgradnje zaboravili da proračunaju težinu farbe koja je potrebna za čitav infrastrukturni poduhvat. Od te dodatne "estetike" se odustalo, jer bi farba dodatno uticala na statiku mosta.

Zanimljivo je i da su Nemci u Drugom svetskom ratu na samo 20 metara od ovog, počeli da podižu još jedan most, za potrebe transporta prema Grčkoj. Pre nego što su njihovi radovi završeni došlo je do savezničkog bombardovanja i Nemci su prilikom povlačenja minirali oba mosta. Posle rata inženjeri su posebnim postupkom namontirali novu konstrukciju nemačkog mosta preko starih stubova, tako da današnji most zapravo čini kombinaciju dvaju mostova.

Današnji Stari železnički most izgrađen je u okviru ratne reparacije, po završetku Drugog svetskog rata. Do tada je četiri puta bio rušen, i bio je jedini beogradski železnički most preko Save sve do 1979. godine, kada je izgrađen Novi železnički most.

Printscreen/Google Maps
Novi železnički most

Kakva mu je sudbina? 

Primarnu namenu Stari železnički most izgubio je 2018, kada je zakatančena Glavna železnička stanica.

Od tada je u planu da se ovaj most pretvori u pešačko-biciklistički, ali na gradskim čelnicima je da odluče kakva će biti njegova sudbina. 

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike