Beograd je pre 86 godina dobio prvi drumski most preko Save: Malo ko zna priču koju on krije

17.12.2020

18:04 >> 10:00

0

Autor: Jovana Vrećo

Skoro godinu dana posle otvaranja, mostom je prošao i prvi tramvaj broj 14 za Zemun

Beograd je pre 86 godina dobio prvi drumski most preko Save: Malo ko zna priču koju on krije
Most kralja Aleksandra - Copyright Wikipedia

Prvi drumski most koji je prešao na levu obalu Save, na današnji dan, pre 86 godina, bio je Most kralja Aleksandra Karađorđevića, današnji Brankov most.

Kraljevska konjica sačinjena od 700 konjanika prva je prošla preko Mosta kralja Aleksandra Karađorđevića 16. decembra davne 1934, kada je i otvoren za saobraćaj.

Pročitajte još: Beogradski mostovi: Šta povezuje Jovanku Broz i Gazelu, a po kom Branku je dobio ime Brankov most

Most je svečano otvorio princ namesnik Pavle Karađorđević, a pretpostavlja se da je sa njim prvog dana mostom prošetalo oko 150.000 građana.

Wikipedia/Narodni muzej

Skoro godinu dana posle otvaranja, mostom je prošao i prvi tramvaj broj 14 za Zemun, po čemu je u narodu prozvan – Zemunski most.

Izgradnja

Prvi koraci izgradnje Vikipedia

Javni konkurs za izradu ovog mosta raspisan je 1930. godine, a do tada je u Beogradu preko Save postojao samo železnički most sagrađen u IXX veku.

Pošto je položaj mosta definisan u pristanišnoj zoni, da bi se omogućilo nesmetano okretanje brodova zahtevan je uslov da se reka Sava premosti jednim otvorom od 250 metara.

Glavna mostovska konstrukcija bila je izvedena kao viseći most, a Sava je premošćena tako što je most bio oslonjen na dva armiranobetonska stuba u srpsko-vizantinskom stilu, dok su čelična užad držala celokupnu konstrukciju.

Pročitajte još: Pobeda o kojoj se malo govori: Na današnji dan je oslobođen Beograd u Velikom ratu

Njegova izgradnja koštala je oko 185 miliona dinara.

Wikipedia

Rušenje

Most je srušen 12. aprila 1941. godine, kada ga je u vazduh digla Vojska Kraljevine Jugoslavije, u cilju sprečavanja prelaska nemačkih oružanih snaga na drugu stranu.

Pročitajte još: Spasitelj Savskog mosta: Nemci su zapalili fitilj, ali je hrabri učitelj bio brži od vatre

Prema ondašnjim podacima, tog dana je na zemunskoj strani ostalo nekoliko tramvaja, koji su narednih godinu dana vozili na skraćenoj liniji Staro sajmište – Zemun.

Mit o prokletstvu

Posle rušenja u Drugom svetskom ratu, na temeljima ovog mosta 1956. godine je podignut Most bratstva i jedinstva, odnosno Brankov most. I dan-danas kada se priča o ovoj lokaciji, gde je bio smešten i prethodni most, pominje se mit o prokletstvu.

Brankov most Printscreen/ Youtube

Veruje se da je viseći most izgrađen na ostacima nekadašnje Liman džamije, odnosno da je noseći stub na desnoj obali Save tačno na mestu džamije. Iako o tome postoje samo teorije i nema nijednog tačnog podatka, mit o prokletstvu se i danas spominje.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike